Soalan:
ADA satu persoalan yang sering bermain di
minda saya, iaitu bolehkah orang-orang yang kelihatan sihat tubuh badannya,
kuat dan tidak pula mengalami kekurangan fizikal seperti cacat anggota,
mendapatkan bantuan zakat? Ini kerana, kadang-kala mereka seakan-akan sengaja
meminta zakat demi mendapatkan habuan dunia tanpa perlu berusaha atau bekerja.
Apakah pandangan Islam di sini dan harapkan penjelasan ustaz?
Jawapan:
Alhamdulillah kerana saudara mempunyai
pertanyaan seperti ini dan mudah-mudahan jawapan yang disajikan ini mampu
menjentik naluri dan hati ramai manusia di luar sana, khususnya para masharif
atau asnaf yang menerima bantuan zakat dan juga pembayar zakat untuk lebih
memahami hukum pengagihan harta zakat.
Sememangnya manusia ini sifatnya memang
menyukai harta dan kekayaan. Tidak kiralah status sosialnya sebagai orang kaya
atau miskin, mereka menjadi ghairah dengan harta. Atas sebab itulah Allah SWT
mengingatkan kita tentang fitnah harta:
Dan ketahuilah bahawa harta benda
kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi fitnah (ujian), dan sesungguhnya
di sisi Allah jualah pahala yang besar. (al-Anfal: 28)
Harta dan kekayaan juga sering menjerat
manusia untuk mengejarnya, sehingga sanggup mengabaikan perkara haram,
menafikan keberkatan dan melupakan kesan kepada kehidupan di akhirat. Allah SWT
mengingatkan lagi:
Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji,
(iaitu orang-orang) yang mengumpulkan harta dan berulang-ulang menghitung
kekayaannya (tetapi tidak menyalurkan kekayaannya ke jalan-jalan yang
dikehendaki Allah). (al-Humazah: 1-2)
Berbalik kepada persoalan di atas, adakah
Islam mengizinkan para penganutnya yang sihat tubuh badannya, yang sihat akal
fikirannya dan mampu pula bekerja sehingga mendatangkan penghasilan untuk
mendapat habuan zakat?
Asalnya, mereka yang dipandang mempunyai
kesihatan dan kekuatan tubuh badan adalah sama seperti orang kaya, yakni
ditegah untuk disalurkan zakat atas nama kemiskinan kepada mereka. Sehinggalah
diketahui bahawa di sebalik sifat fizikal itu, hakikatnya mereka memang
memerlukan bantuan zakat.
Di dalam satu hadis dinyatakan oleh
Ubaidullah bin Adi seperti berikut: "Diberitakan kepadaku oleh dua orang
lelaki, bahawa mereka mendatangi Nabi SAW dalam haji Wada', kala itu Nabi SAW
sedang membahagi sedekah, lalu memohon kepada Nabi SAW bahagian mereka. Maka
Nabi SAW mengangkat pandangannya melihat kami dan merendahkannya, lalu baginda
mendapati kami orang yang kuat, kerana itu bersabdalah baginda: Jika kamu mahu,
aku berikan juga, sesungguhnya tidak ada bahagian pada zakat itu untuk orang
kaya dan untuk orang kuat yang mempunyai usaha." (riwayat Ahmad, Abu Daud
dan an-Nasaie)
Al-Khatabi menyatakan, bahawa hadis ini
menjadi dalil bahawa seseorang yang tidak diketahui mempunyai harta sedangkan
zahirnya mereka sihat, maka boleh dianggap sebagai seorang yang fakir untuk
menerima zakat. Begitu juga, biar pun fizikalnya dia kelihatan mampu bekerja;
namun itu tidak memadai melainkan hendaklah dipastikan dia memang benar-benar
mempunyai usaha atau pekerjaan bagi dirinya sendiri, maka sementara itu layak
dia menerima zakat (rujuk Pedoman Zakat, TM Hasbi as-Shidieqy, hal. 154).
Sementara itu, di dalam hadis-hadis yang
lain, Nabi Muhammad SAW pernah menegah seseorang Muslim untuk meminta-minta,
seperti mana sabda baginda: "Meminta itu tidak dihalalkan, kecuali kepada
tiga jenis orang, iaitu orang yang sangat fakir, orang yang mempunyai hutang
yang sangat banyak dan orang yang wajib membayar diyat (denda yang disabitkan
kepada kesalahan qisas dalam syarak)." (riwayat Abu Daud)
Maka, daripada hadis ini boleh difahami,
bahawa jika orang-orang yang sihat dan kuat tubuh badan itu termasuk dalam
salah satu kategori di atas, maka boleh mereka meminta bantuan orang lain bagi
menutupi keperluannya.
Manakala di dalam hadis yang lain, Nabi
Muhammad SAW dengan tegas menyatakan: "Tidak halal sedekah itu bagi
orang-orang kaya dan bagi orang yang mempunyai tenaga (untuk) berusaha."
(riwayat Ahmad, an-Nasaie dan at-Termizi)
Fuqaha seperti as-Syafie, Ishak, Abu Ubaid
dan Ahmad berkata, hadis ini menjadi pertunjuk bahawa tidak halal menyalurkan
zakat kepada orang yang kuat bekerja dan mempunyai pekerjaannya. Kecuali dia
memang sudah mempunyai pekerjaan; namun masih tidak mampu memenuhi
keperluannya, seperti mana pada pandangan ulama terdahulu, boleh bagi orang
yang kuat mengambil sedekah jika mereka mempunyai kurang daripada dua dirham
demi kehidupannya (ibid, hal. 155).
No comments:
Post a Comment