بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, September 18, 2012

SURAH AD-DHUHA

Bismillahirrahmanirrahim


Terjemahan surah ad-Dhuha adalah seperti di bawah:

Dengan menyebut nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.


[1] Demi waktu Dhuha (waktu pagi sepenggalahan matahari.

[2] Dan malam apabila ia sunyi-sepi. 

[3] (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).

[4] Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

[5] Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau redha (berpuas hati). 

[6] Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan? 

[7] Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)? 

[8] Dan didapatiNya engkau kekuarangan miskin, lalu Dia memberikan (kecukupan) kekayaan? 

[9] Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya. 

[10] Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik. 

[11] Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.



Di sini dicatatkan apa yang didengar melalui kuliyah tafsir oleh ustaz Zahazan yang dimuatkan dalam mp3 di bawah:


Tujuan kita memahami isi al-Quran ialah untuk menimbulkan kemanisan beribadah kepada Allah SWT. Seorang pemikir Islam yang terkemuka pada abad ini iaitu Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi menulis sebuah buku yang bertajuk kaifa ta'allamuna-al-quran (bagaimana kita nak beramal dengan al-Quran). Bagaimana nak memahami dan menghayati isi al-Quran. Bolehlah kita fahamkan seperti ini, iaitu selepas kita membaca dan memahami isi al-Quran maka proses seterusnya ialah mengamalkannya. Itulah tuntutan yang diberikan kepada kita. Al-Quran diturunkan untuk menjadi pengajaran kepada manusia bukan untuk hiasan dan sebagainya. Allah berfirman yang maksudnya:

(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan;(Yaa Siin 36:69Supaya ia memberi peringatan kepada orang yang sedia hidup (hatinya), dan supaya nyata tetapnya hukuman (azab) terhadap orang-orang yang kufur ingkar. (Yaa Siin 36:70)
Al-Quran ini diturunkan untuk memberi inzar kepada yang masih hidup dan ketetapan bahawa hukuman akan dikenakan kepada orang yang derhaka. Ertinya umat yang cemerlang atau umat yang hebat ialah umat yang beramal dengan isi kandungan al-Quran bukan dengan menghias atau menggantungkan ayat-ayatnya di dinding dan sebagainya.

Surah yang istimewa kerana memberitahu kita tentang pengalaman Nabi Muhammad saw.. Surah Makiyyah diturunkan sebelum nabi hijrah.

Dr Yusof al-qaradhawi kata surah penegasan tauhid.

Memberi peringatan tentang waktu dhuha.. waktu matahari sedang naik.. solat dhuha 9 pagi- 12 tgh hari lbh kurang. Waktu ini nikmat Allah begitu banyak sekali. Kenapa Allah sebut dhuha awal dan malam disebut  kemudian ..Ini menunjukkan ada hikmah di sini. dhuha waktu gembira, girang dan aktif.. malam pula waktu gelap dan takut. Hamka kata cuba lihat waktu pagi atau dhuha panjang 3 jam sedangkan malam 12 jam gelap dan takut.. Mengapa Allah mendahulukan sebut waktu pendek dan kemudiankan waktu malam yang panjang?..  Dr Yusuf al-qaradhawi dan Hamka menyebut bahawa Allah nak mengajar kita manusia bahawa waktu bergembira hendaklah kita berwaspada.. waktu bergembira amatlah pendek dan terbatas..sedangkan kerja yang kita lakukan dengan berhati-hati atau serius lebih berpanjangan.

Bagaimana? Lihat contoh; kita berpuasa 30 hari kemudian Allah beri kita 1 hari bergembira. Haji bermula pada bulan syawal, zulkaedah, dan zulhijjah tak kiralah ifrad, tamatuk, qiran tempohnya adalah satu waktu yang agak lama lalu 10 zulhijjah hari raya qurban.. selepas panjang beribadah diberikan waktu raya singkat. falsafah di sini kita kena serius bila lakukan kerja dan gembira hendaklah kita bataskan.

Sebab turun surah ini ; sekumpulan orang-orang yahudi datang bertanya bbp soalan kepada nabi lalu nabi kata datanglah esok untuk dapatkan jawapan. tiba-tiba wahyu tak turun untuk beberapa tempoh..orang-orang yahudi datang menempelak nabi kata nabi berdusta lalu Allah turunkan ayat daripada surah al-kahfi (23 dan 24) mengajar nabi agar sentiasa mengatakan insyaAllah.
Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti".(Al-Kahfi 18:23Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "Insya Allah". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini". (Al-Kahfi 18:24)
Hendaklah kata dengan izin Alah SWT.. Allah nak didik nabi dan juga mengajar kita semua bahawa al-quran itu sememangnya daripada Allah SWT.

Namun orang-orang musyrikin mekah termasuk isteri kepada Abu Lahab masih berkata.. Wahai Muhamad ! Tuhan kamu meninggalkan kamu.. Allah tak sayang kamu.

Jadi dalam surah ini Allah nyatakan Allah tak benci kepadamu wahai Muhammad. Hikmah disebalik kematian keluarga terdekat nabi menunjukkan bahawa Allah sangat sayang kepada nabi dan nak tunjukkan ilmu yang ada pada nabi serta kebijaksanaan yang dimiliki nabi adalah anugerah Allah tanpa sdikitpun campur tngan keluarga nabi.

Allah mengingatkan sebelum ini kamu bingung wahai Muhammad. sebelum kedatangan wahyu baginda tidak beriman. ini nak tunjukkan nikmat iman sangat bernilai. Sebelum ini kamu dalam keadaan miskin Allah cukupkan.. nikmat dalam pelbagi bentuk bukan harta wang ringgit sahaja tapi lebih daripada itu.

Allah ingatkan tentang kepentingan hablun minannaas, anak yatim dan ajar kita supaya bersyukur dengan nikmat bukan takabbur dengan anugerah yang kita ada.

Sekian...

Boleh juga baca di: 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...