بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Sunday, January 6, 2013

Menjadi Muslim sejati


SEBAGAI manusia, kadang-kadang kita terlupa siapa pencipta yang mewujudkan dan tujuan dihidupkan di muka bumi ini. Kealpaan tersebut menyebabkan kita bongkak lalu lupa sehingga mengabaikan tanggungjawab kepada Allah SWT selaku tuhan sekalian alam.

Selain itu, walaupun status pada kad pengenalan bertulis agama Islam, tetapi adakah ia sekadar anutan pada namanya. Adakah solat fardu lima waktu ditunaikan sepenuhnya pada hari ini? Berapa kali kita memulakan segala perbuatan dengan kalimah Bismillah dan diakhiri dengan Alhamdulillah?

Demikian sebahagian contoh bagi menunjukkan kealpaan sebagai manusia untuk mengingati bahawa kita sekadar makhluk yang dijadikan Allah untuk melakukan segala suruhan dan meninggalkan larangan seperti mana termaktub dalam syariat Islam.

Sehubungan itu, Telaga Biru Sdn. Bhd. sekali lagi menerbitkan sebuah buku buku bertajuk, Aku Muslim sebagai satu renungan dan pembuka minda umat Islam di luar sebagai muhasabah dan peringatan yang membina jati diri sebagai seorang Muslim.

Buku garapan oleh seorang penulis wanita, Nur Khairunnisa Iskandar memulakan karyanya itu dengan sebuah kisah pengalamannya bersama dua kanak-kanak yang difahamkan kurang didikan berhubung tanggungjawab menunaikan solat.

Rentetan daripada peristiwa tersebut, Nur Khairunnisa merasakan fenomena itu sudah tidak asing lagi dalam masyarakat hari ini dengan walaupun beragama Islam tetapi cara kehidupan tidak diselitkan dengan ciri-ciri agama tersebut.

Maka penulis merangkumkan kebimbangan yang dihadapinya dengan membawa 39 renungan berkisah tentang muhasabah untuk membina jati diri sebagai muslim. Setiap orang wajar memiliki naskhah buku ini oleh kerana ia menyuntik semangat beramal kepada agama dengan dorongan motivasi Islam dan menyentuh realiti kehidupan Muslim secara santai dan mudah.

Adakah kehidupan sebagai Islam akan bermakna jika tindakan seharian dipenuhi dengan perkara-perkara tidak berfaedah, maka Nur Khairunnisa dalam karyanya itu membawa ayat-ayat suci al-Quran untuk dijadikan pedoman supaya sesiapa yang membaca buku tersebut sedar dan insaf bahawa tujuan mereka dilahirkan adalah untuk melakukan tanggungjawab kepada Allah.

Buku setebal 162 muka surat berharga RM18.00 itu wajar dimiliki untuk sesiapa yang ingin memotivasikan diri mereka untuk menjadi seorang muslim yang mempunyai jati diri sebenar seperti mana yang tercatat dalam al-Quran dan al-Hadis.

Orang ramai yang berminat boleh menghubungi penerbit, Telaga Biru Sdn. Bhd. di Nombor 28, Jalan Tembaga SD 5/2A, Sri Damansara Industrial Park, Kuala Lumpur atau menerusi talian 03-6275 4070.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...