بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Wednesday, January 9, 2013

Mengenang kelahiran cahaya hidayah


BAHANG Rabiulawal semakin terasa dan kembali menghangatkan rasa lantas mengajak kita kembali mengenang sebuah kelahiran yang disambut oleh umat Islam dengan suasana gilang-gemilang di seluruh pelosok dunia pada setiap tahun.

Sesungguhnya Allah SWT telah berfirman maksudnya: 
Katakanlah dengan kurniaan Allah dan rahmat-Nya, maka dengan itu mereka bergembira, itulah yang terlebih baik dari apa yang mereka himpunkan. (Yunus: 58)
Ayat di atas memerintahkan orang mukmin bergembira dengan kurniaan dan rahmat Allah. Perasaan gembira yang diperintahkan oleh Allah untuk dizahirkan itu tidak lain hanyalah sebagai tanda kita mensyukurinya.

Dalam mengupas dengan lebih mendalam mengenai ayat ini, Abdullah ibnu Abbas ra berkata, "Kurniaan Allah itu bermaksud ilmu, manakala rahmat-Nya bermaksud Nabi Muhammad SAW."

Apakah lagi rahmat yang paling besar yang meliputi sekalian makhluk melainkan nikmat dan rahmat perutusan Rasulullah SAW yang mana dengan sebab itu kita mengecap nikmat iman dan Islam.

Sesungguhnya benarlah firman Allah SWT maksudnya: 
Dan tidak kami utuskan engkau (wahai Nabi Muhammad) melainkan sebagai rahmat ke atas semesta alam. (al-Anbiya': 107)
Memperingati Rasulullah SAW dengan membicarakan tentang sirah perjalanannya adalah suatu yang dituntut di dalam Islam. Demikian juga hikayat orang-orang soleh di mana ia memberi manfaat dan faedah yang banyak kepada seseorang mukmin.

Berkata Sufyan ibnu Uyainah ra, "Hikayat-hikayat itu adalah seorang tentera daripada batalion tentera-tentera Allah. Dengannya Allah menguatkan hati-hati para wali-Nya."

Maha Suci Allah yang menjadikan hati dan lidah para kekasihnya secocok dengan apa yang datang bersama al-Quran dan sunnah kekasih-Nya SAW. Perkataan Sufyan ibnu Uyainah ini juga pada hakikatnya bertepatan dengan apa yang datang melalui al-Quran yang menjadi dalil bagi keharusan sesebuah perhimpunan yang seumpama majlis memperingati jasa bakti seseorang.

Allah SWT berfirman maksudnya: 
Dan tiap-tiap berita dari berita para Rasul itu kami ceritakan kepadamu (wahai Nabi Muhammad) untuk menguatkan hatimu dengannya. (Hud: 120)

Allah SWT telah mentarbiah Rasulullah SAW dengan kisah-kisah dan teladan para Nabi dan Rasul as yang terdahulu agar hati Baginda SAW sentiasa tabah dan cekal dalam mengharungi liku-liku dakwah.

Maka apalah kiranya kita sebagai umatnya pada hari ini duduk mentarbiah jiwa dengan menyambut maulid Nabi yang diisi dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran, sirah kehidupan, mukjizat serta keistimewaan Baginda SAW untuk mendamba ketenangan, kekuatan dan kecekalan jiwa yang juga merupakan kekuatan spiritual dalam Islam.

Cahaya penyuluh jalan

Sesungguhnya insan pertama yang meraikan kelahiran teragung ini ialah Rasulullah SAW sendiri. Rasulullah SAW pernah ditanya tentang kelazimannya berpuasa pada hari Isnin, maka Baginda SAW menjawab: "Padanya (hari Isnin) saya dilahirkan dan pada hari Isnin juga wahyu pertama diturunkan ke atas saya."

Berdasarkan hadis tadi dapatlah kita fahami bahawa harus hukumnya meraikan sambutan maulid Nabi SAW di mana Baginda sendiri telah meraikan kelahirannya dengan berpuasa.

Keharusan meraikannya juga boleh diterjemahkan oleh umat ini dalam apa jua bentuk amal kebajikan kerana tiada dalil pengkhusus (mukhassis) bagi membataskan sambutannya hanya dengan berpuasa. Barang siapa mengkhususkannya hanya berpuasa hendaklahlah mendatangkan dalil khusus sebagai hujah mempertahankan pendapatnya.

Sentiasalah kegembiraan ini diraikan pada setiap tahun oleh para salaf secara individu sehinggalah seorang raja yang soleh bernama Malik Muzaffar Abu Sa'id Kukabri meraikannya secara besar-besaran dan majlis keramaian.

Diriwayatkan oleh Ibnu Kathir di dalam al Bidayah wa al Nihayah: "Malik Muzaffar Abu Sa'id Kukabri adalah seorang dermawan, ketua pembesar, raja yang mulia dan mempunyai akhlak yang baik. Beliau mengadakan maulid Nabi pada bulan Rabiulawal dan menyambutnya dengan sambutan yang amat meriah. Di samping itu beliau juga merupakan seorang yang mulia, berani, alim dan adil. Semoga beliau dirahmati Allah dan ditempatkan di sebaik-baik tempat. Beliau telah membelanjakan sebanyak 300,000 dinar di dalam majlis maulid Nabi."

Bergembira dengan kelahiran Baginda SAW tidak lain hanyalah melahirkan kesyukuran di atas kurniaan yang amat bermakna ini. Bersukaria tatkala menjelmanya saat yang amat diberkati dan bertepatan dengan tarikh kelahiran Baginda SAW hanyalah menzahirkan rasa kesyukuran di atas nikmat yang tiada tolok bandingnya. Nikmat dikurniakan cahaya hidayah yang menyuluh kehidupan manusia serta menjadi pedoman sepanjang zaman.

Allah SWT berfirman maksudnya: 
Dan apa-apa jua daripada nikmat Tuhan-Mu itu maka ceritakanlah. (al-Dhuha: 11)
Berdasarkan dalil ini diambil kefahaman bahawa menceritakan nikmat Allah SWT itu adalah merupakan satu perintah. Seseorang hamba yang secocok jiwanya dengan apa yang telah disyariatkan oleh Allah SWT itu sentiasa mencari-cari jalan dan wasilah agar dapat melahirkan rasa syukur terhadap setiap kurniaan-Nya.

Maka apabila tibanya detik-detik yang bermakna seperti tarikh yang bertepatan dengan kelahiran teragung ini, maka mereka menjadikan saat itu waktu untuk bergembira dan melafazkan pujian dan syukur kepada Allah SWT.


ARKIB : 08/01/2013

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...