Bismillahirrahmanirrahim
SUATU ketika seorang sufi (ahli ibadah)
bernama Hatim al-Asham diminta penjelasan oleh Ashim bin Yusuf selepas tamat
pengajian majlis ilmu yang diikutinya. Ashim ialah seorang ahli fiqih yang
melihat segalanya daripada kaca mata syariah.
Ashim bertanya kepada Hatim: "Ya
Syaikh, bagaimanakah cara kamu melaksanakan solat?"
Hatim sebagai ahli tarekat dan syariat
menjawab: "Ketika masuk waktu solat aku berwuduk dengan dua wuduk iaitu
wuduk lahir dan wuduk batin. Wuduk lahir itu syariat dan wuduk batin pula
adalah hakikat."
Ashim sebagai orang yang banyak memberi
tumpuan pada fiqih agak terkejut. Melihat keadaan itu, lantas Hatim segera
menerangkan bahawa: "Wuduk lahir dilakukan dengan membersihkan anggota
badan menggunakan air. Manakala wuduk batin pula, kita haruslah mencuci hati
dengan tujuh hal iaitu:
PERTAMA:
Hati dicuci dengan rasa penyesalan (an-nadamah)
- menyesal daripada pelbagai kesalahan dan kerana meninggalkan kebaikan.
Sayyidina Umar bin Khattab r.a memiliki kebun kurma di Madinah. Pohon-pohon
kurmanya berbuah dengan kualiti yang baik sekali. Alangkah bahagiannya hati
Umar memiliki kebun tersebut. Beliau seringkali berjalan mengelilingi dan
memeriksa hasil perkebunannya. Di dalam kebun itu juga terdapat satu sumber
air.
Suatu hari, ketika Umar pulang dari
kebunnya, beliau berjumpa dengan para sahabat lalu berjalan bersamanya. Umar
bertanya: "Dari manakah kalian?" Jawab para sahabat: "Kami baru
pulang daripada berjemaah Asar."
Dengan segera Umar berucap "Inna
lilahi wa inna ilaihi rojiun. Jadi kalian tadi habis jemaah Asar? Masya-Allah,
saksikanlah para sahabat. Aku ketinggalan berjemaah kerana kebun kurma ini.
Maka kebun ini aku wakafkan kepada fakir miskin."
Inilah contoh yang harus kita teladani
dalam hal penyesalan meninggalkan satu ibadah kebaikan. Bacaan taroji': Inna
lilahi wa inna ilaihi rojiun merupakan ungkapan ketika seseorang yang
berhadapan dengan cubaan dan musibah. Jadi suburnya kebun dan sumber air bagi
Umar tidak lain hanyalah cubaan yang menimpa dirinya. Dan kalimat ini juga
menunjukkan betapa penyesalan luar biasa daripada beliau akibat ketinggalan
solat Asar berjemaah.
KEDUA:
Hati harus dicuci dengan taubat (taubat
nasuha) - iaitu dengan bersungguh-sungguh dan bertekad tidak akan
mengulanginya. Jika perlu taubat itu disertai dengan puasa tiga hari sebagai
bukti kesungguhan, selain membiasakan solat malam.
KETIGA:
Hati harus dicuci dengan meninggalkan
cinta dunia - Cinta dunia mengakibatkan perbuatan yang salah seperti menipu,
curang, rasuah dan sebagainya.
KEEMPAT:
Hati dicuci dengan menjauhkan diri daripada sukakan kekuasaan (hubbur riyasah). Sesungguhnya kekuasaan sering menyibukkan manusia dan memalingkannya daripada Allah Yang Maha Kuasa.
Hati dicuci dengan menjauhkan diri daripada sukakan kekuasaan (hubbur riyasah). Sesungguhnya kekuasaan sering menyibukkan manusia dan memalingkannya daripada Allah Yang Maha Kuasa.
KELIMA:
Hati harus dicuci dengan meninggalkan
perasaan suka dipuji (hubbul mahmadah). Pujian seringkali menenggelamkan
manusia dalam sifat keAkuan yang mengakibatkan kesombongan yang luar biasa.
KEENAM:
Baiknya hati dicuci daripada dendam. Meninggalkan dan melupakan dendam kesumat secara automatik akan memberikan kepada seseorang itu ketabahan dan kesabaran menghadapi cubaan dan rasa sakit daripada orang lain.
Baiknya hati dicuci daripada dendam. Meninggalkan dan melupakan dendam kesumat secara automatik akan memberikan kepada seseorang itu ketabahan dan kesabaran menghadapi cubaan dan rasa sakit daripada orang lain.
KETUJUH:
Baiknya hati dicuci dengan meninggalkan
hasad dengki yang sudah pastinya sangat berbahaya. Bahaya hasad adalah seperti
bahayanya api yang dengan cepat membakar kayu.
Kemudian Hatim menceritakan pula bagaimana
cara beliau melaksanakan solat dengan kata-katanya: "Ketika memulakan
solat, aku merasa Kaabah di depanku, syurga di kananku, neraka di kiriku,
siratal mustaqim di telapak kakiku, dan Izrail telah menunggu di belakangku
yang siap sedia mencabut nyawa."
Inilah yang dikatakan Qashrul amal (pendek
angan-angan) iaitu semangat yang mampu mendorong untuk meningkatkan kualiti
beribadat.
Oleh HASHIM AHMAD - Pesara guru Yayasan Islam Kelantan.
utusanARKIB : 21/03/2013
No comments:
Post a Comment