Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
ALHAMDULILLAH, setelah selesai kita
membincangkan berkenaan dengan Ashab al-Kahfi penulis ingin meneruskan lagi
perbincangan daripada surah yang sama tetapi berkenaan dengan kisah Nabi Musa AS.
Penulis memulakan dengan ayat 60 hingga 64.
Pada ayat 60 ini Ibnu Kathir berkata: Sebab
perkataan Musa kepada pemuda yang bersamanya, yakni Yusya' bin Nun tersebut
adalah bahawa ia memberitahu kepadanya bahawa (ada) seorang hamba Allah SWT di
tempat pertemuan dua laut, dia mempunyai ilmu pengetahuan yang tidak dikuasai
oleh Musa. Maka Musa pun tertarik untuk pergi ke tempat itu. Dan ia berkata
kepada pemuda tersebut: "Aku tidak akan berhenti berjalan," maksudnya
aku akan terus berjalan, "Sebelum sampai ke pertemuan dua buah
lautan." Maksudnya, tempat itulah yang merupakan tempat pertemuan dua buah
lautan. Qatadah dan beberapa ulama lainnya mengatakan: "Kedua laut itu
adalah laut Persia yang dekat dengan Masyriq dan laut Romawi yang berdekatan
dengan Maghrib." Muhammad bin Kaab al-Qurazhi mengatakan: "Pertemuan
dua laut itu terletak di Thanjah, iaitu di Ijung negeri Maroko."
Dan diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr,
bahawasanya dia pernah berkata: "Huqub itu bererti 80 tahun."
Sayid Qutub berkata: Yang lebih rajih -
Allahu a'lam - maksud tempat pertemuan dua lautan itu ialah laut Rum dan laut
Qulzum iaitu Laut Mediterranean dan Laut Merah. Tempat pertemuan dua laut ini
ialah di kawasan tasik-tasik al-Murrah (al-Buhayrat al-Murrah) dan tasik Buaya
(Buhayrah al-Timsah) atau tempat pertemuan dua Teluk Aqabah dan Teluk Suez di
Laut Merah. Kawasan ini merupakan pentas sejarah Bani Israel selepas mereka
keluar dari negeri Mesir. Walau bagaimanapun al-Quran al-Karim hanya
menyebutnya secara umum sahaja. Oleh itu, kami hanya berpandu dengan isyarat
ini.
Sementara itu pada ayat 61 pula Ibnu Kathir
berkata: Ibn Juraij menceritakan, Ibnu Abbas RA mengatakan: "Bekas
jejaknya seolah-olah menjadi batu." Al-'Aufi menceritakan daripada Ibnu
Abbas: "Ikan itu tidak menyentuh sesuatu yang ada di laut melainkan akan
menjadi kering dan kemudian menjadi batu. Muhammad bin Ishaq menceritakan juga
daripada Ibnu Abbas, daripada Ubay bin Kaab, dia bercerita, Rasulullah SAW
pernah bersabda ketika disebutkan peristiwa tersebut: "Air tidak pernah
terlubangi sejak manusia ada selain tempat berjalannya ikan yang berada di
dalamnya. Air itu terbelah seperti lubang sehingga Musa kembali kepadanya, ia
melihat jalan ikan tersebut. Qatadah berkata: 'Bayangan air itu dari laut
sehingga menyebar ke laut.' Kemudian Musa berjalan di sana sehingga ia tidak
berjalan di jalan itu melainkan air berubah menjadi keras membeku."
Al-Maraghi berkata: Menurut suatu riwayat,
Nabi Musa AS disuruh supaya membawa seekor ikan masin, lalu dikatakanlah
kepadanya: Sebaik saja kamu kehilangan ikan itu, maka di sanalah tempat tinggal
Habibullah. Kemudian, Nabi Musa mengambil seekor ikan dan diletakkan di dalam
sebuah bakul. Lalu, Musa pun berangkat, ditemani oleh muridnya sehingga
kedua-duanya sampai pada sebuah batu besar yang terletak di sisi pertemuan di
antara dua laut. Kedua-duanya pun tertidur. Pada waktu yang sama ikan yang
dibawa bergerak-gerak dibakulnya, lalu menggelongsor jatuh ke dalam laut.
Menurut riwayat al-Bukhari dan Muslim pula,
bahawa Allah SWT berfirman kepada Nabi Musa AS: Ambillah Nun (ikan yang mati)
itu, iaitu ikan yang akan ditiupkan padanya roh.
Nabi Musa AS mengambil ikan seperti itu,
lalu baginda letakkan dalam sebuah keranjang dan baginda bersabda kepada
muridnya, "Aku tidak menugaskan kamu kecuali memberitahu kepadaku tempat
ikan ini akan meninggalkan kamu". Murid berkata, "Aku tidak diberi
tugas yang banyak."
Ketika kedua-duanya berada di bawah
bayang-bayang sebuah batu besar, tiba-tiba ikan itu menggelongsor sehingga
masuk ke laut, sedangkan ketika itu Musa sedang tidur. Maka berkata, "Aku
tidak akan membangunkannya."
Namun, ketika Nabi Musa terjaga, ternyata
muridnya itu lupa untuk memberitahu tentang ikan tersebut.
Ibnu Jarir dan Ibnu Hatim meriwayatkan
sebuah riwayat daripada Ibnu Abbas RA, bahawa setiap kali ikan itu menyentuh
sesuatu dari laut, maka sesuatu itu akan menjadi kering dan akhirnya menjadi
batu.
Manakala pada ayat ke-62, Ibnu Kathir
berkata: Iaitu tempat di mana keduanya lupa akan ikan tersebut. Menurut salah
satu daripada dua pendapat sebenarnya dia keluar daripada air masin. Ketika
mereka berdua berangkat meninggalkan tempat di mana kedua-duanya melupakan ikan
itu, maka Nabi Musa AS berkata kepada pemuda itu: Bawalah makan tengah hari
kita, sebenarnya kita telah mengalami penat lelah dalam perjalanan kita ini,
iaitu suatu perjalanan yang terlalu jauh.
Al-Maraghi berkata: Ada hikmah berlakunya
lapar dan letih pada Nabi Musa AS ketika Baginda AS telah melampaui tempat
tersebut, lalu baginda meminta makanan. Pada saat inilah Musa teringat akan
ikan tersebut yang menyebabkan baginda berusaha mencari ikan tersebut, sehingga
akhirnya baginda kembali semula ke tempat orang yang baginda cari itu.
No comments:
Post a Comment