Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
SETELAH dibincangkan berkaitan dengan
pemuda Ashab al-Kahfi yang Allah SWT berikan kepada mereka kekuatan kerana
keimanan dan ketakwaan sehingga menjadikan mereka benar-benar utuh dalam
mempertahankan akidah anutan mereka, maka Allah majukan lagi pengkisahan mereka
menerusi ayat seterusnya.
Firman Allah SWT:
(Mereka berkata pula sesama sendiri): Kaum kita itu, menyembah beberapa Tuhan yang lain daripada Allah; sepatutnya mereka mengemukakan keterangan yang nyata yang membuktikan ketuhanan makhluk-makhluk yang mereka sembah itu? (tetapi mereka tidak dapat berbuat demikian); maka tidak ada yang lebih zalim daripada orang-orang yang berdusta terhadap Allah. (al-Kahfi [18] : 15)
Ibnu Kathir berkata: "Mengapa mereka
tidak kemukakan dalil-dalil yang benar dan jelas lagi sahih yang menunjukkan
kebenaran fahaman mereka. Sebaliknya suatu cabaran di mana mereka mengatakan
mereka orang yang zalim dan dusta dalam ungkapan dan kalam mereka mengenai hal
tersebut."
Sayid Qutub berkata: "Inilah jalan
akidah yang sebenar. Seorang itu hendaklah mempunyai hujah yang kuat yang dapat
dijadikan sandaran dan mempunyai dalil dan bukti yang dapat mempengaruhi hati
dan akal. Jika tidak, maka ia hanya merupakan satu pembohongan yang amat keji
kerana ia merupakan satu pembohongan terhadap Allah."
Di sini ternyatalah bagaimana jelas dan
tegasnya pendirian pemuda-pemuda itu. Mereka tidak ragu-ragu dan teragak-agak.
Mereka adalah anak-anak muda yang kuat tubuh badan, kuat iman dan pendirian.
Mereka membantah dan mengecam kepercayaan yang dipegang oleh kaum mereka.
Kini perbezaan di antara dua jalan itu
telah ternyata begitu jelas, kedua-dua cara iktikad itu telah bercanggah begitu
nyata. Oleh itu, di sana tiada lagi titik-titik pertemuan dan jalan hidup
bersama. Mereka pasti melarikan diri menyelamatkan akidah mereka, kerana mereka
bukannya seperti rasul-rasul yang diutuskan Allah tetapi mereka hanya
pemuda-pemuda yang mendapat hidayah dalam masyarakat yang zalim dan kafir.
Di samping itu, mereka juga tidak sanggup
menurut liut dan bermuka-muka dengan kaum mereka, iaitu dengan menyembah
sembahan-sembahan mereka dengan tujuan menyelamatkan diri dan menyembunyikan
ibadat mereka kepada Allah. Menurut pendapat yang lebih kukuh, rahsia keimanan
mereka telah terbuka dan tiada jalan lain selain daripada melarikan diri
mencari perlindungan Allah demi menyelamatkan akidah mereka.
Malah mereka reda memilih gua berbanding
kesenangan dan kenikmatan hidup yang indah. Mereka telah mengambil kata sepakat
ketika mereka berbincang secara sulit sesama mereka.
Al-Maraghi berkata: "Walaupun kaum
kita ini lebih tua daripada kita dan lebih banyak pengalamannya, tetapi mereka
benar-benar menyekutukan Allah SWT dengan sesuatu yang lain.
"Apakah mereka tidak mendatangkan
hujah yang jelas untuk membenarkan dakwaan mereka sebagaimana kita jelaskan
kebenaran pengakuan kita dengan dalil-dalil yang nyata.
"Sesungguhnya mereka adalah manusia
yang paling zalim dalam perbuatan dan melakukan pendustaan yang sengaja
diada-adakan."
Hamka berkata: "Dalam tafsir-tafsir
itu pun disebutkan bahawa raja memujuk mereka supaya kembali kepada agama nenek
moyang, tetapi sebaliknya, mereka mengajak raja dan pembesar kerajaan supaya
meninggalkan agama yang zalim dan yang gelap itu. Ini adalah kerana, supaya
semua mereka menganut kepercayaan yang mereka anuti, agar selamat di dunia dan
di akhirat."
Tindakan itu menimbulkan kemarahan raja.
Lalu datanglah perintah raja agar segala pakaian dan perhiasan mereka
dilucutkan dan ditanggalkan.
Yang tinggal hanya pakaian yang menutup
aurat sahaja dan mereka diberi masa untuk berfikir. Kedudukan mereka sebagai
anak pembesar yang kemudian hari berhak memangku jawatan-jawatan penting negara
akan dikembalikan, berserta dengan pakaian-pakaian sekiranya kembali kepada
agama nenek moyang.
Sebenarnya, mereka yang syirik dan dusta
kepada tuhan adalah dianggap yang zalim. Ini kerana Allah yang bersifat dengan
segala sifat kesempurnaan sebagai rabb al-Alamin yang mengurniakan
pelbagai nikmat kepada kita dalam meneruskan kehidupan sewajarnya bersyukur dan
menzahirkan kesyukuran dengan cara mengabdikan diri kepadanya tanpa sebarang
sekutu dan syirik.
Inilah yang sepatutnya dilakukan oleh
manusia sebagai beribadat dan berubudiah kepada-Nya yang berhak disembah dengan
sebenarnya.
Semoga Allah menjadikan kita daripada
hamba-hamba-Nya yang soleh dan solehah sehingga layak meraih mardhatillah.
No comments:
Post a Comment