بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Sunday, March 31, 2013

Culas solat Subuh



Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR

SOLAT Subuh merupakan tuntutan yang amat berat ditunaikan memandangkan pada saat itu manusia sedang enak dibuai mimpi berlapikkan bantai dan katil yang empuk.

Lebih-lebih lagi ketika musim hujan, sejuk menyelubungi diri lalu kita menarik selimut meneruskan tidur walaupun azan telah berkumandang. Adakah kita mengetahui bahawa tindakan itu sebenarnya telah melekakan tuntutan syariat?

Bayangkan para sahabat Rasulullah SAW sanggup bangun awal datang ke masjid demi untuk berjemaah bersama baginda. Malah, mereka terlebih dahulu menunaikan ibadat qiamullail (bangun malam) sebelum fajar terbit.

Oleh demikian, untuk mengajak umat Islam supaya bermotivasi menunaikan solat Subuh, Must Read Sdn. Bhd. menerbitkan sebuah buku bertajuk, 21 Tip Bagi Yang Sukar Solat Subuh yang dipetik daripada buku karangan dua ulama Arab Saudi iaitu Syaikh Muhammad Shalih al-Munajjid dan Syaikh Murid al-Khullab.
Bahagian pertama daripada buku ini merupakan terjemahan bab An-Nauman Shalati Fajr dalam buku Syakawa Wa Hulul karangan Syeikh Muhammad Shalih al-Munajjid. Bahagian kedua pula merupakan terjemahan daripada buku Maharat Amaliyyah lil Istaiqazh li Shalati Fajar tulisan Syaikh Murid al-Khullab.

Buku 21 Tip Bagi Yang Sukar Solat Subuh ini menampilkan beberapa petua bagi mereka yang culas menunaikan ibadat itu antaranya seperti posisi tidur dengan mengikut sunnah Rasulullah SAW dan jangan tidur selepas waktu Asar dan Maghrib.

Buku ini dilihat mengajak umat Islam untuk produktif dengan tidur awal yang daripada sudut lain memberi tempoh rehat mencukupi kepada seseorang individu. Selain itu, bangun awal untuk menunaikan solat Subuh juga dilihat mendidik manusia produktiviti untuk melakukan persiapan sebelum keluar mencari rezeki.

Ibu bapa merupakan golongan sesuai dan digalakkan memilikinya jika berhadapan dengan anak-anak yang sukar untuk bangun menunaikan solat Subuh.

Para pembaca yang ingin mendapatkan buku berhalaman 119 muka surat dan berharga RM14.90 (Malaysia) dan RM17.90 (Sabah dan Sarawak) itu boleh mendapatkannya di pasaran berhampiran anda.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...