بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, December 4, 2012

Berdakwah perlu kaya sifat sabar



Muslim yang sentiasa berada di bawah keredaan Allah SWT, akan berusaha membawa diri, keluarga dan masyarakat ke arah kehidupan benar-benar menepati dengan kehendak agama. Ini sajalah yang dapat menjamin keselamatan dan kesejahteraan hidup sama ada di dunia mahupun akhirat kelak.

Usaha berdakwah atau amar makruf nahi mungkar bertepatan dengan pandangan ulama terkenal Dr Yusuf al-Qaradawi yang menyatakan dakwah adalah usaha membawa orang lain kepada agama Islam, mengikut petunjuk agama dan melaksanakan ketetapan Allah. 
Tanggungjawab penting ini harus digerakkan sepanjang masa dengan ikhlas, bersungguh-sungguh kerana ia amanah Allah SWT. 



Firman Allah SWT: “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang yang mendapat petunjuk.” (Surah An-Nahlu, ayat 125)

Usaha mulia

Kerja dakwah adalah usaha mulia menerangi manusia daripada kejahilan kepada mentauhidkan Allah SWT serta melunaskan segala titah perintah-Nya dengan kaedah menarik, sesuai dan serasi seperti ditunjuk Rasulullah SAW.

Satu hal yang tidak boleh diabaikan tatkala melaksanakan dakwah, selain memiliki bekalan ilmu dan akhlak terpuji, seseorang itu perlu kaya dengan sifat sabar yang menghiasi keperibadian semua nabi dan rasul dalam menyebarkan agama Allah SWT.
Sifat sabar menjadi wasiat penting Lukman al-Hakim kepada anaknya: “Wahai anakku, dirikan solat dan suruh (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) daripada perbuatan yang mungkar dan bersabar terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).” (Surah Luqman, ayat 17)

Lihat saja nabi yang menyeru dan mengajak manusia ke jalan Allah SWT tetap saja ada penolakan serta ancaman daripada kaumnya seperti Nabi Nuh yang mengajak kaumnya mengikut syariat dan mengesakan Allah SWT memakan waktu sangat lama iaitu 950 tahun.

Masa sedemikian lama sebenarnya sudah cukup untuk membuatkan seseorang itu kecewa, putus asa lantaran semuanya menentang dakwahnya melainkan segelintir saja yang menyahut seruan baginda.

Namun dengan kesabaran yang tinggi, membuat Nabi Nuh tidak pernah berhenti dan serik daripada melaksanakan tugas dakwah. Allah berfirman bermaksud: “Dan Sesungguhnya Kami sudah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggallah ia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka).” (Surah Al-Ankabut, ayat 14)

Oleh itu, dalam menjalankan dakwah, kesabaran hendaklah diutamakan untuk menjamin kelangsungan walaupun diejek, ditentang dan diancam, tetap saja menyampaikan risalah Allah kepada manusia tanpa rasa marah atau kecewa.

Da’i seharusnya mengerti bahawa tugasnya hanya menyampaikan, selebihnya adalah kuasa Allah. Firman-Nya: “Tidak ada kewajipan yang ditugaskan kepada Rasulullah selain daripada menyampaikan (perintah Allah) saja; dan Allah sentiasa mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan.” (Surah Al-Maidah, ayat 99)

Berjuang dengan ikhlas

Seharusnya kita terus berjuang dengan ikhlas dan istiqamah tanpa mengira rintangan. Kata cerdik pandai: “Jadilah kamu seperti pohon buah-buahan yang apabila manusia membaling batu terhadapnya, maka pohon itu tetap kukuh, malah sebaliknya melemparkan pula kepada manusia dengan buah-buahnya.”

Diungkapkan Ibnu Qayim, kedudukan sabar terhadap iman, ibarat kedudukan kepala terhadap badan. Maka tidak ada iman bagi orang yang tidak punya kesabaran, seperti jasad juga tak bererti tanpa adanya kepala.

Apabila masing-masing enggan menjalankan kegiatan dakwah, pasti kehidupan masyarakat menjadi tidak terurus, berleluasa maksiat, syariat Islam tidak subur dan ramai yang lupa terhadap Allah SWT. Hal ini boleh mengundang kemurkaan Allah SWT.



2012/12/03 - 06:01:46 AM 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...