بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, November 11, 2011

Khutbah Jumaat: Mukmin dituntut jaga kebersihan diri, persekitaran



2011/11/11

MEWUJUDKAN suasana yang bersih serta selesa menjadi satu tuntutan kerana ia berkait rapat dengan menjaga kesihatan. Islam menyukai orang yang cintakan kebersihan serta sentiasa menjaga kebersihan diri kerana sihat adalah nikmat Allah SWT besar nilainya yang perlu dijaga dan dipelihara. 


Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang yang sentiasa menyucikan diri.” (Surah al-Baqarah, ayat 222)


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Kebersihan itu sebahagian daripada iman.” (Hadis riwayat Muslim)
Ulama memberi perhatian penting mengenai kebersihan apabila memulakan perbincangan dalam kitab fiqh dengan bab taharah. Ini membuktikan Islam, nabi dan alim ulama mengambil pelbagai inisiatif memberi kefahaman menjaga dan mengamalkan kebersihan yang sangat dituntut agama. 


Islam menggalakkan umatnya membersihkan diri sebelum melakukan ibadah. Apabila hendak mendirikan solat perlu terlebih dulu memastikan diri, pakaian dan tempat solat bersih serta terhindar daripada segala najis. 

Jika soal kebersihan diabaikan, sudah tentu solatnya tidak sempurna ataupun tidak sah. Umat Islam juga hendaklah peka dan bertanggungjawab untuk menjadikan tempat ibadah iaitu masjid atau surau sentiasa dalam keadaan bersih termasuk kemudahan disediakan seperti tandas. 

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Masjid ini tidak boleh dicemari oleh najis dan kekotoran kerana ia adalah tempat untuk berzikir kepada Allah SWT dan membaca al-Quran.” (Hadis riwayat Muslim) 

Namun, masih ramai kalangan umat Islam tidak menghayati tuntutan menjaga kebersihan, sama ada kebersihan diri sendiri atau persekitaran. Tanggungjawab itu selalunya diserahkan kepada pihak lain, sedangkan Islam menetapkan menjaga kebersihan tanggungjawab setiap orang Islam yang beriman. 

Syaikh al-Islam Ibnu Tamiyyah menyatakan, sunnah Rasulullah datang dengan membawa ajaran untuk menghindari kekotoran yang ada pada tubuh badan manusia, seperti dia juga datang dengan membawa ajaran bagi menghindari kekotoran rohani. 

Lambang kebersihan seseorang selain daripada diri dan pakaiannya dapat dilihat dari keadaan persekitaran kediaman. Kediaman yang bahagia sentiasa menjaga keindahan dan kebersihan di dalam dan luar rumah supaya kelihatan cantik serta memberi ketenteraman kepada penghuni rumah. 

Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: “Bersihkan halaman kamu, kerana sesungguhnya orang Yahudi tidak membersihkan halaman rumahnya.” (Hadis riwayat at-Tabarani) 

Mengabaikan amalan kebersihan akan menyebabkan mudahnya tersebar pelbagai penyakit. Ia juga menyumbang kepada suasana alam sekitar tidak sihat. Kita digalakkan menjaga kebersihan alam sekitar daripada pencemaran dan kemusnahan, di samping mengekalkan keindahan alam semula jadi. 

Satu lagi aspek kebersihan yang perlu dijaga dan diurus dengan baik ialah pengurusan sisa pepejal iaitu sampah-sarap, sisa buangan atau pembungkusan. 

Berdasarkan laporan Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara pada 2005, jumlah sisa pepejal yang kita keluarkan sebanyak 19,000 tan sehari dan hari ini meningkatkan sebanyak 27,000 tan sehari. 

Antara penyebab meningkatnya sisa pepejal ini ialah perubahan gaya hidup seperti penggunaan makanan segera yang menghasilkan banyak sisa buangan dan sikap manusia mengabaikan tanggungjawab menjaga kebersihan alam sekitar. 

Sempena sambutan Hari Kitar Semula Kebangsaan 2011, hari ini, marilah bersama membudayakan amalan kebersihan dengan menjaga alam sekitar terutama sumber air sebagai asas kepada ibadat, menjaga persekitaran, mengurus sisa pepejal dengan penuh tanggungjawab. 

Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...