بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Wednesday, November 30, 2011

Bertabarruk dengan peluh dan kulit Nabi SAW

Ahli keluarga seorang ulama di Libya memprotes perbuatan golongan yang menggali semula dan menguburkan semula jenazah saudaranya iaitu seorang ulama terkenal di lokasi yang dirahsiakan kerana kononnya kubur itu sering dijadikan tempat memohon hajat.


SELAMAT menyambut tahun baru Hijrah diucapkan kepada semua pembaca. Semoga dengan mengenang peristiwa besar dalam sirah Nabi akan mendekatkan lagi diri kita kepada baginda.

Mengimbau kembali peristiwa tersebut juga harus membekalkan kita dengan suntikan semangat untuk terus berkorban dan bersusah-payah demi berkhidmat kepada Islam.

Kita juga mengambil saat akhir dan awal tahun ini untuk memohon keampunan atas dosa kita dan memohon amalan setahun yang lalu diterima dan memohon segala rahmat, tawfiq serta inayah bagi tahun yang baru tiba.

Mari kita menyambung perbahasan tentang tabarruk yang melibatkan sanjungan dan layanan istimewa terhadap seseorang tokoh atas dasar agama. Penjelasan dalam isu ini perlu untuk mengelakkan tohmahan bahawa amalan itu melampaui batas, berbentuk sembahan atau pendewaan. Minggu ini kita melihat bagaimana para sahabat mengamalkan bertabarruk dengan peluh dan bersentuhan dengan kulit Nabi SAW.

Daripada Thumamah, daripada Anas r.a meriwayatkan, bahawa Ummu Sulaim pernah membentang sehelai tikar daripada kulit untuk Nabi SAW. Maka baginda tidur (qailulah) di atas tikar itu. Anas r.a berkata: Ketika Nabi SAW tidur, Ummu Sulaim mengambil sebahagian daripada peluh dan rambut Baginda SAW, lalu mengumpulnya di dalam sebuah botol kaca. Kemudian Ummu Sulaim mencampurkannya pula dengan minyak wangi yang lain, sedangkan Nabi SAW masih tidur. Thumamah berkata: Semasa Anas ibn Malik hampir wafat, dia mewasiatkan kepada saya supaya mencampurkan sedikit wangian tersebut dengan hanutnya (wangian untuk orang mati agar tidak cepat rosak). Dia berkata, "Maka wangian itu pun dicampurkan ke dalam hanutnya. (riwayat Bukhari dalam Bab Al-Isti'zan)

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: Rasulullah SAW pernah datang kepada kami, lalu tidur sebentar (qailulah) di tempat kami. Baginda SAW berpeluh (semasa tidur). Bondaku datang membawa sebuah botol kaca lalu meraut peluh Rasulullah SAW masuk ke dalamnya. Rasulullah SAW pun terjaga lalu bersabda, "Wahai Ummu Sulaim! Apakah yang engkau lakukan?" Dia menjawab: "Peluh ini akan kami campurkan dengan minyak wangi kami, dan ia merupakan minyak wangi yang paling harum!"

Daripada riwayat-riwayat di atas dan riwayat-riwayat lain yang seumpamanya, dapat diambil kesimpulan bahawa Nabi SAW mengetahui apa yang dilakukan oleh Ummu Sulaim dan baginda SAW membenarkannya.

Tidak ada pertentangan di antara apa yang dikatakan oleh Ummu Sulaim bahawa ia mengumpulkan peluh Nabi SAW sebagai campuran minyak wanginya dengan katanya bahawa dia mengumpulkannya untuk mengambil berkat.

Bahkan, diandaikan bahawa dia melakukannya untuk kedua-dua tujuan tersebut sekaligus. (Ibn Hajar, Fath al-Bari 11:2)

Bertabarruk dengan menyentuh kulit nabi

Riwayat daripada Abdur Rahman ibn Abu Laila daripada bapanya, beliau berkata: "Adalah Usaid ibn Hudair r.a merupakan seorang lelaki yang sering ketawa dan tampan. Ketika beliau berada di hadapan Rasulullah SAW, dia terus bercerita dengan suatu kaum dan membuatkan mereka tertawa. Melihat keadaannya, lantas Rasulullah SAW mencucuknya dengan jari lalu mengenai pusatnya. Maka Usaid r.a pun berkata: "Tuan telah menyakitiku." Baginda bersabda: "Balaslah".

Kata Usaid:, "Wahai Rasulullah! Tuan memakai baju, sedangkan aku tidak."

Maka Rasulullah SAW mengangkat bajunya. Tiba-tiba Usaid memeluk badan Baginda SAW dan mencium bahagian bawah perutnya sambil berkata: "Demi Allah Wahai Rasulullah! Inilah yang aku inginkan selama ini."

Al-Hakim menyatakan bahawa hadis tersebut adalah sahih isnadnya tetapi tidak diketengahkan oleh al-Bukhari dan Muslim. Namun, al-Zahabi menyetujui dan mensahihkan hadis tersebut. (Diriwayatkan juga oleh Ibnu Asakir, Abu Dawud dan Al-Tabrani)

Ibnu Ishaq meriwayatkan daripada Hibban ibn Wasi' daripada beberapa orang sheikh dari kaumnya bahawa Rasulullah SAW meluruskan barisan para sahabatnya pada hari Peperangan Badar. Pada tangan baginda terdapat sebatang kayu yang digunakan untuk meluruskan barisan tentera.

Maka baginda lalu di hadapan Sawad ibn Ghaziyyah, rakan Bani 'Adi ibn Najjar yang ketika itu berada di luar barisan.

Lalu Rasulullah SAW menusuknya dengan kayu tersebut seraya bersabda: "Luruskan barisanmu, wahai Sawad!"

Dia berkata: "Wahai Rasulullah! Engkau telah menyakitiku! Bukankah engkau diutuskan oleh Allah untuk membawa kebenaran dan menegakkan keadilan? Tetapi engkau telah menyakitiku!"

Maka Rasulullah SAW membuka bajunya, lalu bersabda: "Balaslah!" Lalu Sawad memeluk Nabi SAW dan mencium perutnya.

Rasulullah SAW bertanya, "Apakah yang mendorong kamu melakukan begini, wahai Sawad?"

Dia menjawab: "Wahai Rasulullah! Telah tiba apa yang engkau lihat (peperangan). Aku ingin saat-saat terakhir denganmu, kulitku menyentuh kulitmu."

Maka Rasulullah SAW mendoakan kebaikan baginya. (Ibnu Kathir, Bidayah wa Al-Nihayah, 4: 217)

Cerita tentang Zahir r.a

Rasulullah SAW bersabda: "Zahir adalah orang pedalaman yang kita sukai dan kita adalah orang kota yang dia sukai."

Zahir adalah orang yang dikasihi oleh Rasulullah SAW. Pada suatu hari, Rasulullah SAW berjalan ke pasar. Baginda menemui Zahir sedang berdiri. Nabi SAW pun datang dari belakangnya dan memeluknya sambil tangannya berada di dada Zahir. Zahir merasa bahawa yang memeluknya adalah Nabi Muhammad SAW.

Dia berkata: "Lalu aku menggesel-gesel belakangku pada dada Nabi SAW, kerana mengharapkan keberkatannya."

Dalam riwayat Imam Tirmizi, dalam al-Syama'il, disebutkan: "Nabi SAW memeluk Zahir dari belakangnya dan Zahir tidak dapat melihat orang yang memeluknya. Zahir berkata: "Lepaskanlah aku. Siapakah ini?" Maka Zahir pun menoleh, barulah dia tahu bahawa yang memeluknya adalah Nabi Muhammad SAW.

Setelah mengetahuinya, dia tidak mempedulikan apa yang terjadi dengan belakangnya yang dilekatkan ke dada Nabi Muhammad SAW.

Rasulullah SAW bersabda: "Siapakah yang akan membeli hamba sahaya ini?" Zahir berkata: "Wahai Rasulullah! Kalau begitu, engkau mendapati aku ini tidak laris." Nabi Muhammad SAW bersabda: "Di sisi Allah, hargamu terlalu mahal.".

Begitulah sekelumit gambaran kehidupan para Sahabat dengan kekasih mereka Rasulullah SAW. Selain mengambil hukum tentang soal tabarruk, gambaran ini juga menunjukkan betapa akrab dan mesranya Nabi SAW dengan para sahabat.

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...