بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, November 24, 2011

30 Minit Ustaz Don - Pengenalan Tentang Islam


Semasa berlaku perang yang pertama iaitu perang badar, Nabi dapat banyak tawanan perang, Nabi kata siapa yang nak bebas berikan harta, tak semua tawanan ada harta, jadi bagi mereka yang tidak ada harta tap iada ilmu kena ajar 10 org anak org islam hingga pandai baru boleh bebas. 

Fardhu ain dalam bahasa arab, maksudnya fardhu ke atas individu. Tiada siapa yang boleh selesai, selagi dia ada. Dia sendiri yang perlu selesaikan.

Apa dia Islam?

Manusia pula apa dia?

Manusia diciptakan mempunyai fitrah. Baby keluar bila menangis, siapa yang ajar dia menangis? Itulah fitrah.

Manusia perlukan agama itulah fitrah. Orang cari Tuhan itulah fitrah. Manusia ada tangan, kaki, Allah kata Allah ciptakan manusia daripada tanah. Tahukah anda bahawa manusia jika kita cek, kita ada keperluan sama seperti yang tanah perlukan. Kita perlu minum, tanah perlu disiram, kita perlu makanan, tanah perlu dibaja, manusia perlukan tempat tanah juga perlukan tempat, tanah tak boleh terapung, tanah juga bertempat, dalam pasu. Manusia perlukan perhiasan, tanah juga perlu perhiasan seperti rumput, bunga, tanaman, sungai,  Jadi sedarlah diri kita, kita ni tanah je. Allah yang Maha Berkuasa.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...