بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, November 21, 2011

Berprasangka buruk, hina pesalah bukan akhlak Islam sebenar


Oleh Mohd Rizal Azman Rifin

2011/11/21

MEMANG sudah lumrah manusia, pantang melihat kesalahan orang lain, maka akan dihebohkan dan diperbesarkan. Amalan itu bertentangan dengan etika Islam kerana Islam mengajar kaedah lebih berhemah dalam berkomunikasi antara individu secara harmoni. 

Untuk memudahkan kita semua memahami berkenaan hal ini, di sini ada satu kisah yang jelas menggambarkan Islam mengajar umatnya berhadapan dengan orang yang melakukan kesalahan.


Umar al-Khattab melaporkan, pada masa hayat Rasulullah SAW ada seorang lelaki bernama Abdullah yang digelar sebagai Himar atau keldai dan sering membuatkan Baginda Nabi tertawa. Rasulullah SAW menghukumnya atas kesalahan meminum arak.

Pada suatu hari, lelaki itu dibawa kepada Rasulullah SAW dan Baginda mengarahkan supaya dia disebat dengan cemeti. Ada seorang yang hadir waktu hukuman dilakukan berkata: “Ya Allah, hukumlah dia! Banyak kali sudah dia dibawa untuk menerima hukuman kerana arak.” 

Mendengarkan lelaki itu berkata demikian, lantas Rasulullah SAW berkata: “Jangan menghinanya kerana demi Allah, apa yang aku tahu dia cintakan Allah dan juga Pesuruh-Nya.” 

Demikian halus akhlak Rasulullah SAW mendidik umatnya. Meskipun ada yang bersalah dan diberikan hukuman tetapi masih menegah orang lain mengutuk atau berdoa buruk terhadapnya. Inilah akhlak Islam sebenar. 

Namun berlainan situasi semasa dalam zaman mutakhir ini. Yang bersalah akan dikutuk habis-habisan, bukannya diperbetulkan atau didoakan supaya Allah memberikan cahaya hidayah kepada si pesalah itu. 
Abu Hurairah menceritakan satu kisah yang mempunyai persamaan dengan isu sama. Kata Abu Hurairah: “Seorang pemabuk dibawa kepada Rasulullah SAW dan kemudiannya Baginda mengarahkan orang itu dihukum pukul, lalu sebahagian kami menyahut arahan Rasulullah SAW lalu memukul dengan tangan. Ada juga yang memukulnya dengan kasut dan kain. Apabila orang bersalah itu pergi selepas menerima hukuman, ada seorang lelaki berkata: Semoga Allah memberi malu kepadanya. Mendengar yang demikian, maka Rasulullah SAW segera menegurnya: Jangan membantu syaitan terhadap saudara kamu.” 

Apa yang boleh kita teladani daripada peristiwa itu ialah apabila ada seorang Muslim melakukan dosa, pada prinsipnya dia tetap seorang Muslim dan haknya sebagai seorang Muslim seharusnya dihormati. 

Kita dilarang sama sekali mengutuk, mencaci maki hingga sampai ke tahap mendoakan keburukan terhadapnya. Ini diharamkan dalam Islam. 

Sangat sedikit yang mampu bertindak seperti ditunjukkan Rasulullah SAW sebaliknya, pantang ada sahabat atau sesiapa saja melakukan kesalahan, kita akan memandangnya penuh hina dan kebencian. 

Lihat saja kepada penagih dadah. Berapa banyak antara kita yang tidak berusaha membetulkan keadaan sebaliknya terus memencilkan mereka. Malah ada kalangan bekas penagih dadah terpaksa berdepan sikap penolakan masyarakat terhadap mereka. 

Mereka yang sudah insaf dan kembali ke pangkal jalan pun terpaksa menghadapi sikap sinis masyarakat yang memandang jijik serta berprasangka buruk. 

Kisah diceritakan Abu Hurairah dan Umar boleh dicontohi pendidik untuk menegur murid yang mengejek rakan yang dikenakan denda terhadap kesalahan dilakukan mereka. Didiklah anak murid secara berhemah supaya mengambil iktibar daripada keterlanjuran rakan mereka. 

Selama ini masyarakat sudah sekian lama berpegang kepada hipotesis bertentangan kehendak Islam iaitu apabila ada orang melakukan kesalahan maka dia akan dicop sebagai sampah masyarakat dan dipencilkan. Malah, dalam sesetengah kes, ibu bapa pesalah turut dihina. 

Ini bukan cara menangani mereka yang melakukan kesilapan yang ditunjukkan Rasulullah SAW kerana Islam mempunyai teori dan praktikal tersendiri untuk membentuk masyarakat bertamadun kukuh dengan nilai menjaga hubungan sesama manusia. 

Teorinya ialah sentiasa bersangka baik, hatta kepada yang pernah melakukan kesalahan. Jangan terus-terusan bersangka buruk terhadap orang itu hanya kerana dia pernah melakukan kesalahan, maka selamanya dianggap sebagai seorang berperibadi buruk. 

Daripada perspektif praktikal pula, Islam menggalakkan umatnya menggunakan pendekatan nasihat dan doa. Nasihat-menasihati dalam usaha membetulkan sebarang kesalahan sesama mukmin termasuk dalam amalan salih yang diberi ganjaran pahala. 

Selama ini mungkin kita hanya berdoa untuk kebaikan diri sendiri dan ahli keluarga saja. Apa salahnya kita membiasakan budaya membaca doa untuk saudara kita yang sering melakukan kesilapan. 

Moga-moga dengan kesungguhan dan keberkatan doa kita, Allah akan membuka pintu hati saudara itu untuk bertaubat dan seterusnya kembali menjalani kehidupan sebagai seorang mukmin menepati kehendak agama. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...