بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, November 10, 2011

Didik anak dekati agama tidak kira waktu susah, senang

Oleh Wan Mohd Ruzlan Wan Omar
 MEMBACA surah Yasin dan doa selepas solat hajat menjelang peperiksaan suatu amalan baik.
MEMBACA surah Yasin dan doa selepas solat hajat menjelang peperiksaan suatu amalan baik.
2011/11/10

TIBA saat anak ingin menghadapi peperiksaan khususnya peperiksaan penting seperti Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), ibu bapa selalunya berdepan kerisauan serta debaran. 

Pelbagai usaha dilakukan bagi memastikan anak dapat menduduki peperiksaan dengan tenang dan mudah menjawab soalan. Hingga ada ibu bapa sanggup mengambil cuti menemani anak mengulangkaji pelajaran.


Sikap ini memang baik dan digalakkan kerana anak juga akan berasa gembira dengan perhatian diberikan ibu bapa. Malah, kesungguhan ibu bapa boleh menjadi pembakar semangat kepada anak melakukan yang terbaik.

Selain perhatian, ada ibu bapa yang tidak jemu memanjatkan doa kepada Allah demi kebaikan anak mereka termasuk menunaikan solat sunat hajat memohon dipermudahkan supaya anak mencapai kejayaan cemerlang. 

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiga jenis doa yang mustajab yang tidak diragukan keajaibannya adalah doa orang tua untuk anaknya, doa orang musafir dan doa orang yang dizalimi.” (Hadis riwayat Bukhari-Muslim) 

Ingatlah bahawa doa ibu bapa itu umpama doa nabi kepada umatnya. Begitulah hebat dan mulia kedudukan ibu bapa terhadap anaknya. 

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Doa orang tua untuk anaknya bagaikan doa nabi untuk umatnya.” (Hadis riwayat al-Dailami) 

Bagaimanapun, usaha itu sebaiknya dilakukan bersama oleh ibu bapa dan anak yang ingin menduduki peperiksaan supaya mereka juga dibimbing untuk menyerahkan segala pengorbanan dibuat kepada Yang Maha Berkuasa. 

Adalah lebih baik bagi anak itu sendiri menunaikan solat sunat hajat dan menyampaikan hasrat mereka kepada Allah selepas segala usaha mengulangkaji serta membuat latihan dilakukan secara berterusan. 

Imam al-Ghazali berkata: “Solat tahajud ataupun qiamullail adalah solat nabi dan rasul. Bangunlah pada malam yang terakhir dan gunakan waktumu untuk meminta hajatmu, nescaya akan segera ditunaikan Allah.” 

Sepatutnya pesanan al-Ghazali ini mampu merangsang ibu bapa untuk bangun malam dan mengajak seisi keluarga bersama menunaikan solat tahajud serta menggunakan waktu afdal berkenaan untuk memohon doa buat kejayaan anak mereka. 

Memberi penekanan kepada anak mengenai kepentingan solat wajib dan sunat membantu mereka membina ketenangan jiwa sekali gus memiliki perwatakan hati yang murni. Jiwa kental menghadapi cabaran peperiksaan juga berupaya digarap dengan baik. 

Maka, didiklah anak supaya tidak cuai dalam solat fardu dan rajin melaksanakan solat sunat. Didik mereka supaya menjadikan pendekatan berdoa kepada Allah sebagai rutin harian hidup sama ada semasa berdepan situasi getir mahupun di kala kelapangan. 

Percayalah, anak yang dibentuk dengan nilai agama yang utuh, akan melekat di jiwa perasaan cintakan agama dan bersahsiah terpuji. Cabaran zaman penuh dugaan ini akan mampu ditangani apabila mereka dewasa nanti. 

Ada beranggapan waktu hampir peperiksaan bukan masa sesuai mengganggu anak. Pandangan ini tidak tepat kerana mendidik anak supaya dekat kepada Allah tidak mengira masa atau keadaan. 

Jangan hanya ketika berdepan ujian kita mula mendekatkan diri kepada Allah kerana mengharapkan bantuan-Nya tetapi pada masa lain, perkara itu tidak dipandang berat. Tidak kira apa keadaan atau sebabnya, hubungan hamba dengan Allah tidak pernah putus. 

Kesungguhan ibu bapa menerapkan elemen beragama yang mantap akan dibalas Allah dengan membuahkan kecemerlangan buat anak-anak. Allah melihat dan menilai apa saja perbuatan kita. Setiap perbuatan baik akan dibalas dengan kebaikan. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...