2012/06/10
SOALAN:
SAYA mohon penjelasan ustaz mengenai jin.
Adakah benar jin melakukan hubungan intim sesama mereka. Mungkin ada ayat
al-Quran atau hadis yang menerangkannya? Soalan seterusnya, adakah jin
mempunyai keturunan seperti manusia.
JAWAPAN:
BANYAK ulama menegaskan
bahawa jin seperti semua makhluk ciptaan Allah SWT terdiri atas dua jenis
kelamin iaitu lelaki dan perempuan. Hal ini ditegaskan oleh Allah SWT pada
surah Yasin ayat 36 yang bermaksud: “Maha suci (Tuhan) yang menciptakan
pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri
mereka mahupun dari apa yang mereka tidak ketahui.”
Seterusnya dalam surah Jin ayat 6, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Ada beberapa orang lelaki
di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa orang lelaki di antara
jin.”
Ulama menjadikannya sebagai bukti adanya jenis kelamin lelaki dan perempuan
bagi makhluk jin. Di samping ayat al-Quran di atas, beberapa hadis juga
dijadikan petunjuk adanya jenis kelamin jin.
Antaranya hadis daripada seorang sahabat Nabi SAW iaitu Anas Malik yang berkata
bahawa Nabi SAW apabila masuk ke tandas Baginda membaca: “Allahumma inni
a’uzubika minal khubusi wal khabais (maksudnya: Ya Allah, aku berlindung
kepada-Mu daripada gangguan al-Khubus dan Khabais).”
Menurut Ibn Hajar rhm dalam buku Fath al-Bari, al-Khubusi adalah jamak daripada
khabis bererti jin lelaki, manakala al-Khabais daripada al-Khabisah yang
bererti jin perempuan. Jika jin berjenis kelamin lelaki dan perempuan atau
jantan dan betina, tentu mereka juga berhubung seks.
Satu lagi ada isyarat yang difahami ulama mengenai hal ini iaitu firman Allah
SWT dalam surah ar-Rahman ayat 56 yang bermaksud: “Di dalam syurga itu ada
bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, belum pernah disentuh (disetubuhi)
oleh manusia sebelum mereka (iaitu sebelum penghuni syurga menjadi suami
mereka) dan tidak pula oleh jin.”
Bidadari syurga tidak pernah disentuh jin tetapi dalam kalangan manusia mungkin
ada yang pernah disentuh jin ketika di dunia.
Jika mereka melakukan hubungan seks, tentulah mereka memiliki anak cucu.
Ayat yang menjadi dasar pemahaman ini antara lain firman Allah SWT dalam surah
al-Kahfi ayat 50 yang bermaksud: “(Ingatlah) ketika Kami berfirman kepada
malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia
adalah daripada golongan jin, maka ia menderhakai perintah Tuhannya. Patutkah
kamu mengambil dia dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripada-Ku,
sedangkan mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti
(Allah SWT) bagi orang yang zalim.”
Ayat lain yang menjadi dasar iaitu surah al-A’raf ayat 27 yang bermaksud:
“Sesungguhnya ia dan qabiluhu melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak
dapat melihat mereka.”
Kalimat qabiluhu adalah kelompok yang terdiri daripada tiga anggota ke atas. Ia
juga boleh diertikan kelompok yang disatukan oleh ibu bapa. Ada juga yang memahami kalimah qabiluhu pada
ayat di atas dalam erti pengikutnya daripada jenis manusia. Tetapi pemahaman
ini tertolak dengan lanjutan ayat itu yang menyatakan: “Kamu tidak boleh
melihat mereka.”
Kalau yang dimaksudkan dengan qabiluhu adalah manusia, tentulah mereka boleh
melihat.
Atas alasan ini, dugaan yang kuat pada ayat terbabit perkataan qabiluhu
bermaksud anak keturunan jin. Maka bertemulah makna ayat ini dengan makna ayat
50 surah al-Kahfi yang sudah disebut sebelumnya.
Demikianlah, wallahualam
No comments:
Post a Comment