Oleh Nurul Fatimah Zahara Mohammad Radzi,
|
21 Jun 2012
|
Peristiwa Israk dan Mikraj berlaku pada 27
Rejab, tahun ke-12 dari masa kenabian Nabi Muhammad s.a.w. Ianya juga merupakan
peristiwa penting yang dirayakan setiap tahun oleh seluruh umat Islam di
seluruh dunia. Tarikh ini bersamaan 662M iaitu ketika Nabi berumur 52 tahun,
setahun sebelum penghijrahan Nabi dari Mekah ke Madinah.
Israk bererti perjalanan Nabi Muhammad
s.a.w pada malam hari dengan menaiki burak bermula dari Masjid al-Haram di
Mekah ke Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis. Manakala Mikraj pula membawa maksud
naiknya Nabi s.a.w ke langit dari Masjid al-Aqsa ke Sidratul Muntaha.
Peristiwa Israk Mikraj ini tercatat dalam surah al-Israk ayat 1 yang bermaksud “Maha suci
(Allah) yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari
Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar
Kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda (kebesaran) Kami.
Sesungguhnya Dia (Allah) Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Para ulama' hadis, ulama' feqah dan
ulama' tafsir secara umum menegaskan bahawa peristiwa Israk dan
Mikraj berlaku dalam satu malam dan dalam keadaan baginda s.a.w sedar. Ia
berlaku pada jasad atau tubuh dan ruh Nabi s.a.w. Sebagaimana difahami daripada
firman Allah dalam ayat tadi di mana Allah menegaskan, yang bermaksud
memperjalankan hambaNya pada waktu malam. Perkataan hamba yang dimaksudkan di
sini iaitu Nabi Muhammad s.a.w yang mana meliputi batang tubuh dan ruhnya
serentak bukannya ruhnya sahaja.
Mukjizatnya peristiwa ini jelas tergambar
dari masa perjalanan yang hanya selama 3/4 malam iaitu dari jam 6 petang hingga
6 pagi sahaja Nabi sudah kembali semula ke Mekah sebelum
terbit fajar. Baginda menunggang Buraq bersama Malaikat Jibril dari Masjid
al-Haram ke Masjid al-Aqsa di Baitul
Maqdis,Palestin.
Peristiwa luar biasa ini paling penting
dalam kalendar Islam kerana menandakan seseorang itu
Islam atau kufur. Ia sebuah mukjizat dari Allah S.W.T bagi Nabi Muhammad s.a.w. yang tidak pernah
berlaku ke atas rasul dan nabi sebelumnya.
Hanya Nabi Muhammad s.a.w. sajalah yang
diberikan anugerah dan kehormatan oleh Allah S.W.T untuk
melakukannya sebagai tanda betapa tingginya penghargaan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Sepanjang perjalanan Israk Rasulullah s.a.w
yang ditemani Malaikat Jibril a.s telah melihat pelbagai peristiwa aneh.
Antaranya Nabi melihat satu kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil
tanaman mereka, apabila dituai, hasil (buah) yang baru, keluar semula
seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah s.a.w
diberitahu oleh Jibril, itulah kaum yang berjihad fisabilillah yang
digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan
yang lebih banyak.
Nabi telah diperlihatkan sekumpulan orang
yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka
sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali.
Rasulullah s.a.w diberitahu oleh Jibril, itulah orang-orang yang berat kepala
mereka untuk sujud (sembahyang). Nabi turut melihat sekumpulan orang yang hanya
menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau
seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam.
Rasulullah s.a.w diberitahu oleh Jibril, itulah orang-orang yang tidak
mengeluarkan zakat harta mereka.
Selain itu, Nabi melihat satu kaum, lelaki
dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada
di sisi mereka. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail, itulah lelaki dan
perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing
mempunyai isteri atau suami. Turut kelihatan seorang lelaki yang menghimpun
seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tetapi ditambah lagi kayu yang
lain. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibril, itulah orang tak dapat menunaikan
amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
Ketika Nabi diIsrakkan, Nabi telah diberi
gambaran oleh Allah akan keadaan umur dunia yang sangat tua melalui keadaan
seorang perempuan bongkok tiga yang menahan Baginda untuk bertanyakan sesuatu.
Pelbagai peristiwa aneh lain yang berlaku di malam Israk Mikraj ini yang banyak
memberi maksud tersurat dan tersirat di sebaliknya.
Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj
bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan setiap kali 27 Rejab
menjelang tiba. Apa yang lebih penting adalah kita sebagai umat Islam hendaklah
menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara
yang baik dan menjauhi perkara sebaliknya. Peristiwa Israk dan Mikraj yang
memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya telah
memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah SWT dan takut akan
kekuasaan-Nya.
Penulis ialah pelajar kursus Bahasa Arab
dan Komunikasi Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).
No comments:
Post a Comment