Oleh MOHD. FARID MD. ALIAS
Islam menggalakkan umatnya menggunakan
bahasa yang indah dan baik-baik apabila bertutur. - Gambar hiasan
Fikrah Remaja
PEPATAH Melayu pernah berkata, 'orang
berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.' Bahasa merupakan suatu
elemen penting dalam kehidupan. Manusia menggunakan bahasa sebagai medium untuk
berkomunikasi, sama ada secara lisan atau tulisan.
Percakapan atau tulisan yang menggunakan
bahasa yang baik dan teratur akan memberi makna yang mendalam dan juga mampu
menyentuh perasaan. Bahasa yang tinggi dengan nilai dan santun lebih mudah
menarik orang memahami serta menghayati isi kandungannya.
Seringkali apabila dikatakan orang yang
tidak menggunakan bahasa yang baik, ia sering dikatakan tidak beradab atau
'kurang ajar.' Walaupun pada sesetengah orang bahasa hanyalah medium untuk
menyampaikan pendapat dan perasaan, tetapi bahasa juga merupakan lambang
keperibadian dan olahan didikan yang diterima oleh seseorang.
Kerana itu, keindahan budi pekerti atau
akhlak yang mulia seringkali juga dikaitkan dengan penggunaan bahasa yang indah
dan elok kerana pentingnya hubungan antara kedua-dua faktor ini dalam aspek
kehidupan.
Justeru, Islam menggalakkan umatnya
menggunakan bahasa yang indah dan baik-baik apabila bertutur. Rasulullah SAW
sendiri berdakwah menggunakan bahasa yang paling baik dan halus, serta tidak
pernah menggunakan bahasa yang kesat dan kasar dalam pengucapan baginda
walaupun kepada kaum Quraisy yang menentangnya.
Pentingnya penekanan Allah terhadap
penggunaan bahasa yang baik boleh dilihat dalam banyaknya ayat Allah, selain
banyak menggunakan perumpamaan yang indah dan baik untuk menggambarkan
pentingnya bahasa dalam membentuk mahupun merubah minda dan keperibadian
seseorang.
Antaranya, Allah SWT berfirman kepada Nabi
Musa a.s supaya menggunakan bahasa dan perkataan yang paling lembut dan baik
apabila berdakwah kepada raja Firaun yang zalim (rujuk surah Taaha: 20).
Allah juga memerintahkan supaya menggunakan
percakapan yang paling lembut dengan ibu bapa dan menegah sekalipun berkata
'Ah!' kepada ibu bapa. Luqman Al-Hakim juga berpesan dengan anaknya,
menggunakan istilah 'Wahai anakku' yang menggambarkan kelembutan seorang ayah
dalam menasihati anaknya. (rujuk surah Luqman: 12-19).
Menarik sekali apabila penulis buku
motivasi terkenal, La Tahzan (Jangan Bersedih), Dr. Aidh Abdullah
al-Qarni juga ada berkata dalam suatu temuramah, "Islamlah yang mengajak
orang untuk memiliki kebebasan berekspresi. Tapi ada dua syarat dalam hal ini.
Jangan sampai menghina suatu agama dan kedua, jangan sampai merosak dan
memfitnah orang lain." Ini menunjukkan bahawa bersuara tidak mengehadkan
batas pemikiran manusia, tetapi ia harus dilakukan dengan batas lingkungan yang
benar dan beretika.
Remaja hari ini sering dikaitkan dengan
golongan yang tidak pandai 'berbudi bahasa' dengan golongan yang lebih tua.
Remaja atau golongan belia juga dijadikan sasaran dalam mengetengahkan isu-isu
kerana suara mereka lebih ramai dan lebih bertenaga.
Cabaran sosial, globalisasi dan taraf hidup
yang mencabar menjadikan remaja terdedah dengan contoh dan teladan yang tidak
menepati kehendak Islam dan budaya Timur.
Kebebasan berekspresi dalam lingkungan yang
terlalu bebas serta tanpa tujuan adalah sesuatu yang harus dibendung supaya
luahan minda dan pendapat dapat dilontarkan dalam suasana yang kondusif, baik
dan teratur.
Di tahap remaja, idealisme atau berfikir
secara ideal selalunya menjadi pegangan. Pada tahap remaja, pemikiran yang
membentuk remaja masih lagi belum di tahap matang dan sempurna. Pengalaman
hidup masih belum banyak dan kerenah cabaran realiti masih belum banyak
ditempuh.
Oleh itu, idealisme yang dikutip hasil
pembacaan dan juga pengajian sering menjadi landasan persepsi dan perjuangan
remaja. Idealisme kadang-kadang memimpin remaja berfikir secara sempurna
mengambil pendekatan hitam putih dan lebih cenderung mengkritik status quo.
Inilah yang terpancar pada pemikiran
sebahagian para remaja terhadap sesuatu isu yang terserlah dalam blog-blog
mereka, rangkaian sosial mahupun dalam forum-forum Internet. Lalu kadangkala
keluarlah pendapat dan komen-komen yang diungkapkan dalam bahasa yang kurang
enak dibaca atau didengar.
Adab dalam berbudi bahasa menyentuh tentang
peri pentingnya disiplin hati bagi seorang manusia. Ada orang berkata mulut celupar tetapi hati
baik. Jika dihalusi, ia adalah gambaran hati yang bercelaru, walaupun asalnya
mungkin berniat baik. Kadang-kadang ia adalah perlambangan ego yang tinggi
dalam diri.
Apabila merasakan diri lebih baik daripada
orang lain, senang sahaja kata-kata sinis dan pedih keluar dan ini akan
menyerlahkan sifat egois dalam diri. Apabila hati telah terguris, maka mudah
berlaku perpecahan, umpat mengumpat serta keji mengeji.
Maka inilah hikmah Allah menyuruh manusia
berkata-kata dengan baik, kerana fitrahnya manusia memang suka mendengar sesuatu yang baik
dan indah. (rujuk surah Ali Imran: 159).
No comments:
Post a Comment