Sumber |
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
SAYID Qutub berkata: "Berdasarkan
sistem hidup yang soleh yang diumumkan oleh beliau selaku pemerintah yang soleh
iaitu menentang kerosakan di bumi, maka beliau telah menolak tawaran upah malah
sanggup membina tembok itu secara sukarela. Cara yang paling mudah mengikut
pandangan beliau ialah menutup dan menambak jalan laluan yang terletak di
antara dua tembok semula jadi (bukit/gunung) itu. Oleh itu, beliau meminta
daripada kaum yang mundur itu supaya membantu dengan kekuatan kebendaan dan
tenaga fizikal."
Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.(al-Kahfi [18] : 95)
Pada ayat ke-95 surah diatas juga, Ibnu
Kathir berkata: "Sesungguhnya kekuasaan dan kekuatan yang diberikan Allah
SWT kepadaku adalah lebih baik bagiku daripada apa yang kalian kumpulkan
itu."
Demikian halnya yang dikemukakan oleh
Zulkarnain, di mana dia berkata: Apa yang ada padaku adalah lebih baik daripada
apa yang kalian berikan itu. Tetapi hendaklah kalian menolongku dengan kekuatan
iaitu dengan perbuatan kalian dan alat-alat bangunan.
Al-Maraghi berkata: "Zulkarnain
berkata, apa yang dikurniakan oleh Allah SWT kepadaku iaitu kerajaan yang luas,
kekuasaan dan harta yang banyak sudah memadai berbanding upah yang hendak di
berikan. Oleh itu, aku tidak memerlukan upah tersebut."
Bawalah kepadaku ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, ddia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya".(al-Kahfi [18] : 96)
Pada ayat ke-96 pula, Ibnu Kathir berkata:
"Kata al-Zubar merupakan jamak daripada kata Zabrah yang bererti potongan.
Demikian yang dikemukakan oleh Ibnu Abbas, Mujahid dan Qatadah yang dia
berbentuk seperti bata. Iaitu sebahagian diletakkan pada sebahagian posisi
lainnya sehingga tumpukan itu menyamai puncak dua gunung baik panjang mahupun
lebar. Namun para ulama masih berbeza pendapat mengenai luas, panjang dan
lebarnyat."
Zulkarnain berkata: "Tiuplah.
Maksudnya, nyalakan api di atasnya sehingga semuanya menjadi api."
Tembaga mendidih
Al-Maraghi berkata: "Beliau meminta
menyediakan potongan besi dan segera membina tembok itu sedikit demi sedikit.
Sehinggakan kedudukan tembok itu menjadi sama rata dengan kedua-dua gunung itu.
Beliau berkata kepada para pekerjanya: Tiuplah dengan peniup api, potonglah
batu besar dan letakkan di antara dua tepi gunung."
Mereka patuh dengan arahan itu dan
melakukannya sehingga api membara dan menyala. Kemudian tembaga yang mendidih
itu dicurahkan ke atas besi yang membara, sehingga melekat dan berjaya menutup
lubang di antara besi sehingga menjadi gunung yang utuh dan licin.
Sayid Qutub berkata: "Lalu mereka
mengumpul ketul-ketul besi dan menimbunkannya di jalan yang terbuka di antara
dua banjaran bukit itu. Ini menjadikan dua banjaran bukit itu seolah-olah kulit
luar yang membalut tembok-tembok besi yang disusun di antara keduanya, iaitu
tembaga cair yang menyerap ke celah-celah besi dan bercampur dengannya untuk
menjadikan bertambah kuat dan kukuh."
Cara ini telah digunakan di zaman moden
untuk menguatkan besi kerana tambahan satu nisbah tembaga kepada besi dapat
menambahkan ketahanan dan kekuatannya. Inilah rahsia yang telah ditunjukkan
Allah SWT kepada Zulkarnain dan terakam dalam kitab suci-Nya yang kekal
mendahului ilmu pengetahuan manusia.
Dengan itu kedua-dua bukit itu tertangkup
dan menjadi sedaging dan tertutuplah jalan yang dilalui Yakjuj dan Makjuj itu.
Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.(al-Kahfi [18] : 97)
Pada ayat ke-97, Ibnu Kathir berkata:
"Yakjuj dan Makjuj tidak sanggup menaiki bahagian atas dinding ini dan
tidak pula mampu melubanginya pada bahagian bawahnya. Ketika menaikinya lebih
mudah berbanding melubanginya. Yang demikian itu merupakan dalil yang
menunjukkan bahawa mereka tidak sanggup berbuat sesuatu terhadapnya."
Al-Maraghi berkata: "Tindakan tersebut
menyebabkan Yakjuj dan Makjuj tidak mampu mendaki tembok kerana tembok itu
terlalu tinggi dan licin serta tidak dapat melubanginya kerana keras dan
tebal."
Sayid Qutub berkata: "Mereka tidak
dapat memanjat dan menembusi tembok itu. Mereka tidak dapat lagi menyerang kaum
yang lemah dan mundur dan membolehkan mereka menikmati keamanan dan ketenteraman."
Biarpun Zulkarnain melihat hasil usahanya
yang amat besar itu tetapi beliau tidak mabuk dengan perasaan angkuh dan
bangga. kerana mempunyai ilmu dan kekuatan. Beliau sentiasa mengingati dan
bersyukur kepada-Nya serta memulangkan segala hasil usahanya yang baik itu
kepada pertolongan dan taufik Allah SWT.
Zulkarnain menolak kekuatan dirinya dan
mengakui kekuatan Allah dan menyerahkan teraju urusan kepada Allah SWT.
Kemudian beliau mengumumkan hakikat yang dipercayainya iaitu gunung-ganang,
kota-kota dan tembok-tembok akan dihancurkan belaka sebelum hari kiamat dan
permukaan bumi akan kembali menjadi licin dan rata.
Sambungannya di SINI
No comments:
Post a Comment