Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD
MUSTAHIL jika difikirkan, manusia dapat
menyeberangi lautan luas dengan menunggang kuda. Agak menghairankan juga,
manusia dibakar di dalam unggun api yang marak tetapi tidak memberi sebarang
kesan.
Begitu juga peristiwa manusia tertidur di dalam gua Kahfi dan
dibangunkan semula selepas ribuan tahun.
Semua peristiwa berikut adalah contoh
kejadian yang tidak dapat dihuraikan dengan kata-kata dan fikiran, sama ada
melalui kajian sains dan logik akal.
Atas sebab ini juga menjadi punca
berlakunya perdebatan antara ilmu sains dan agama yang tidak pernah selesai
dibicarakan oleh pakar ilmuan dan masyarakat di serata dunia sejak dahulu lagi.
Sehingga wujudnya perselisihan fahaman
antara kedua ilmu tersebut, sama ada menerima atau menentang hubungan antara
ilmu sains dan agama.
Namun begitu, oleh kerana pendapat kedua
dilihat lebih berpengaruh, fahaman itu kini berjaya disebarkan kepada
masyarakat dunia dan telah diterima oleh orang ramai termasuk di negara Islam.
Melalui penyebaran secara sulit dengan
mempertikaikan pertembungan antara sains dan agama melalui logik akal, sedikit
sebanyak mempengaruhi mentaliti umat Islam bahawa ia adalah dua entiti yang
berbeza dengan tanpa kita sedari.
Pengarah Institut Islam Hadhari, ProfesorDatuk Dr. Mohd. Yusof Othman bagaimanapun menyangkal hujah berkenaan dan dengan
tegas menyatakan sains dan agama adalah saling berinteraksi.
Ia sebagaimana firman Allah SWT bermaksud:
Allah adalah tuhan yang bergantung pada-Nya segala sesuatu. (al-Ikhlas: 2)
Menurutnya, firman Allah SWT menerusi ayat
ini jelas menerangkan kepada umat Islam bahawa tiada perkara yang terjadi tanpa
kehendak dan keizinan daripada Allah SWT, walaupun telah berusaha
bersungguh-sungguh untuk menghalang atau melakukannya.
Oleh itu, segala kejadian yang berjaya
dirungkai dengan kajian sains, pada asasnya semuanya adalah disebabkan keizinan
daripada Allah SWT dan ia perlu diyakini oleh semua umat Islam.
Menyokong hujah itu, Dr. Yusof berkata,
terdapat banyak hasil kajian sains yang dilakukan menemui jawapan sama seperti
yang telah dinyatakan dalam al-Quran yang merupakan kitab rujukan utama bagi
umat Islam sejak ribuan tahun lalu.
Menurutnya lagi, begitu juga proses
kejadian manusia dan peredaran bulan dan matahari yang telah jelas diterangkan
di dalam al-Quran sebelum teknologi sains mampu mengenalpasti dan menjelaskan
kejadian tersebut menggunakan kaedah saintifik.
"Sains tanpa agama, buta, agama tanpa
sains, tempang. Walaupun istilah sains dan agama adalah berbeza, tetapi ia
tidak boleh dipisahkan antara keduanya.
"Tidak keterlaluan untuk dikatakan,
semua firman Allah SWT menerusi kitab al-Quran adalah sains. Sains adalah
tuntutan dalam agama, manakala agama memerlukan sains untuk maju,"
katanya.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan
ceramah bertajuk Sains dan Agama: Pertembungan, Keserasian dan Kesepaduan di
Dewan Senat, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, baru-baru ini.
Turut hadir penyandang Kursi Sheikh
Abdullah Fahim, Profesor Datuk Dr. Ismail Ibrahim dan Timbalan Pengarah
Institut Islam Hadhari UKM, Profesor Dr. Jawiah Dakir.
Dalam pada itu, tambah Dr. Yusof, sebagai
umat Islam wajib mempercayai konsep kesepaduan agama dan sains melalui
pendekatan sains Tauhidik.
"Berbeza dengan konsep sains konvensional,
sains Tauhidik adalah ahli sains Islam yang meyakini bahawa Allah SWT adalah
segala-galanya dan hanya Allah sahaja yang mengetahui tabii alam secara fizikal
atau spiritual.
"Ini kerana manusia mempunyai ilmu
pengetahuan yang sangat terhad mengenai tabii alam secara saintifik.
"Dalam sains Tauhidik juga terdapat
tiga hubungan sepadu iaitu hubungan antara manusia dengan tuhan, manusia dengan
manusia dan manusia dengan alam. Ia berbeza dengan konsep sains konvensional
yang hanya menghubungkan perkaitan antara manusia dan hukum alam tanpa
mempercayai tuhan," jelasnya.
Tambahnya penemuan teori sains melalui
sesuatu kajian saintifik adalah bersifat tidak tetap dan berubah-ubah mengikut
peredaran masa dan pengkaji.
Berbeza dengan ayat al-Quran yang tidak berubah-ubah
sejak diturunkan pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat terdahulu.
No comments:
Post a Comment