Persaingan sihat rebut amalan salih
Oleh Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
2012/03/12
Islam tak beza antara si kaya, si miskin
PADA suatu hari, serombongan fakir miskin daripada golongan Muhajirin datang
mengeluh kepada Rasulullah SAW, lalu berkata: “Ya Rasulullah! Orang kaya
mengaut dan membolot semua pahala sehingga mereka mencapai darjat yang paling
tinggi.”
Lantas Rasulullah SAW bertanya: “Mengapa
kamu berkata demikian?” Ujar mereka: “Mereka menunaikan solat seperti kami
bersolat, mereka pun berpuasa seperti kami berpuasa, mereka bersedekah
sedangkan kami tidak bersedekah, dan mereka pula memerdekakan hamba, pada hal
kami tidak memiliki kemampuan untuk berbuat demikian.”
Selepas mendengar keluhan golongan fakir
miskin tadi, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Mahukah aku ajarkan kepada
kamu amal perbuatan yang dapat mengejar dan mengatasi mereka dan tidak ada
seorang pun yang lebih utama daripada kamu, kecuali orang yang berbuat seperti
perbuatan kamu itu?” Jawab mereka dengan bersemangat: “Sudah tentulah, Ya
Rasulullah. Kemudian Nabi SAW berkata lagi: “Bacalah Subhanallah, Alhamdulillah
dan Allahu Akbar sebanyak 33 kali sesudah selesai solat kamu.
Selepas menerima pesanan Rasulullah SAW, mereka pun pulang ke rumah
masing-masing dan terus melaksanakannya. Tidak lama kemudian, golongan fakir
miskin pun datang kembali menghadap Rasulullah SAW sambil merintih: “Ya
Rasulullah! Saudara kami orang kaya mendengar dan melihat perbuatan kami, lalu
mereka pun berbuat seperti perbuatan kami. Maka Rasulullah SAW bersabda
maksudnya: “Kurnia Allah SWT diberikan kepada sesiapa yang Dia kehendaki.”
(Riwayat Bukhari)
Demikian persaingan sihat dalam kalangan sahabat Rasulullah yang berlumba
melakukan amalan salih. Perilaku si miskin dan si kaya sama-sama mulia dan
saling berlumba ke arah kebaikan menuju keredaan Ilahi. Si kaya beruntung
dengan kurniaan rezeki yang tidak menjadikannya seumpama Karun yang sombong dan
kedekut.
Dia sedar dan insaf semua nikmat itu hanyalah titipan daripada Allah SWT yang
Maha Kaya yang mesti dimanfaatkan untuk meraih keredaan-Nya semata-mata.
Kekayaannya itu tidak menjadikannya lupa diri dan juga lupa daratan, sebaliknya
menyedarkannya untuk lebih banyak bersedekah dan menderma pada jalan kebajikan.
Begitu juga dengan si miskin yang tidak mahu mengalah untuk beramal dan
sentiasa mencari alternatif lain untuk bersaing dan berlumba secara sihat bagi
mencari keunggulan beribadah di samping menginsafi kemiskinan material bukan
satu penghalang untuk beramal yang terbaik ke hadrat Allah Yang Maha Agung.
Kemuliaan manusia boleh dicapai dengan syarat manusia mengikut peraturan hidup
ditetapkan Allah SWT. Oleh sebab itu, Allah SWT mewartakan secara rasmi bahawa
Islam sebagai pedoman hidup manusia sejagat. Islam mengatur hubungan manusia
dengan Tuhannya dan juga hubungan antara sesama manusia.
Secara umumnya, kemuliaan dan kesempurnaan manusia itu dapat diperoleh apabila
manusia memberikan perhatian serius kepada tiga aspek berikut iaitu aspek
jasmaniah atau fizikal, spiritual atau kejiwaan dan hubungan luaran.
Ciri kemuliaan pertama membawa maksud bahawa kemuliaan manusia yang sebenarnya
sehingga darjatnya lebih tinggi berbanding makhluk lain terletak kepada aspek
fizikalnya antara lain bentuk kejadiannya yang bagus seperti rupa wajahnya,
bentuk badannya, pancaindera yang sempurna dan sebagainya.
Begitu juga, kesihatan yang baik di samping umur panjang dapat menjamin
kelangsungan hidup manusia sehingga dapat menempa kemuliaan yang dijanjikan
Allah Taala.
Dalam konteks ini, Allah SWT memerintahkan manusia supaya memelihara kesihatan,
menjaga makanan dan minuman yang halal lagi bersih, menjaga kebersihan diri dan
alam sekitarnya supaya tidak dijangkiti penyakit yang berbahaya, sentiasa
bersuci daripada sebarang kekotoran, melakukan riadah yang boleh memberikan
kecergasan tubuh badan dan sebagainya.
Pada masa sama, manusia juga diberi peringatan oleh Allah SWT supaya tidak
melakukan larangan atau apa juga amalan bercanggah dengan syarak dan nilai
hidup murni.
Dalam aspek kejiwaan pula, manusia akan menjadi mulia dan sempurna apabila ia
didasari keharmonian tiga faktor utama iaitu iman, ilmu dan akhlak. Apabila
tiga faktor itu menghiasi jiwa seseorang dan kemudian mewarnai perhiasan
peribadinya dalam realiti hidup, bermakna dia mencapai kemuliaan dalam
hidupnya.
Dalam hal ini, Rasulullah SAW pernah bersabda maksudnya: Bukanlah kaya itu
kerana banyaknya harta, sebaliknya kekayaan yang sebenarnya itu ialah kaya
hati. (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Ciri kemuliaan manusia yang ketiga pula ialah aspek hubungan luaran iaitu
lingkungan persekitaran baik dan sesuai kepada aspek fizikal dan kejiwaan
manusia dalam melangsungkan hidup ini dengan bahagia serta sejahtera.
Persekitaran yang baik ini biasanya dihidupkan oleh kelompok keluarga terdiri
daripada anak dan isteri, jiran tetangga dan masyarakat. Tanpa persekitaran
yang baik ini, kemuliaan fizikal dan kejiwaan manusia tidak akan tercapai dan
tidak ada maknanya.
No comments:
Post a Comment