SOALAN:
SEJAK kebelakangan ini terdapat ramai umat
Islam di negara ini, terutamanya yang Melayu membela anjing walaupun haiwan itu
termasuk dalam kategori najis mughalazzah iaitu jika terkena air liur atau
terpegang badan anjing yang basah maka wajib dibasuh dengan air yang bercampur
tanah sekali diikuti dengan enam kali air yang bersih.
Antara alasan-alasan yang mereka beri:
1) Tidak terdapat dalam al-Quran yang
menyatakan orang Islam tidak boleh membela anjing.
2) Rasullullah SAW tidak pernah
mengharamkan orang Islam membela anjing.
3) Anjing juga seperti haiwan-haiwan yang
lain adalah makhluk Allah.
4) Terdapat ramai pemimpin-pemimpin Islam
di negara luar juga membela anjing malah ada yang membiarkan anjing mereka
memasuki rumah dan bilik tidur.
5) Ramai penganut-penganut Islam di
negara-negara Arab, Pakistan dan Afghanistan membela anjing.
6) Ada kisah yang menceritakan tentang tiga
orang pemuda terkurung di dalam gua bersama seekor anjing selama 300 tahun,
kemudian dibebaskan Allah yang mana dikatakan pemuda-pemuda tersebut termasuk
anjing mereka dimasukkan Allah ke dalam syurga.
7) Ada kisah di Amerika seorang penganut
Islam yang buta kedua-dua matanya mempunyai seekor anjing penunjuk jalan untuk
ke masjid.
8) Terdapat sebilangan ustaz-ustaz dan
guru-guru agama yang berpendapat tidak salah orang Islam membela anjing.
Seperkara lagi, benarkah Rasullullah ada
bersabda: "Tidak akan masuk Malaikat Rahmat ke dalam rumah seseorang Islam
itu yang mana di rumah tersebut ada membela anjing."
JAWAPAN
Pada dasarnya, ketetapan najis bagi air
liur anjing ini dipandang daripada dimensi yang bersifat ritual, bukan
rasional, sehingga tidak harus ada alasan logik. Dimensi akal masih jauh
daripada kesempurnaan untuk menganalisis secara teliti tentang najis air liur
anjing.
Memang, agama tidaklah diukur dengan akal.
Sayidina Ali mengatakan: "Andaikan agama diukur dengan akal, maka mengusap
sisi bawah muzah (sepatu) lebih utama daripada mengusap sisi atasnya. Dan
Rasulullah SAW telah mengusap di atas dua sepatu." (riwayat Abu Dawud).
Ada yang berpendapat apa salahnya
memelihara anjing kerana ia juga makhluk ciptaan Allah SWT. Lagi pula, ia
sangat taat pada tuannya. Sebab itu agama Islam tidak boleh dikias sesuka hati
mengikut perasaan.
Apa yang digaris oleh Islam dalam
syariatnya ialah lebih kepada menjaga kemaslahatan penganutnya. Bukan sekadar
menyuruh Muslim membuat itu dan meninggalkan ini, malahan lebih daripada itu.
Sebagai pembuka perbincangan, suka saya
nukilkan beberapa dapatan kajian saintifik yang kebanyakan kita tidak
mengetahuinya.
Walaupun sesuatu suruhan dan tegahan yang
dinyatakan oleh Allah dan rasul-Nya pada awalnya diterima oleh sahabat dan para
salaf soleh dengan tanpa bantahan, tanpa bertanya hikmah mahupun falsafah di
sebaliknya. Tetapi mutakhir ini, kebanyakan tegahan dan suruhan dapat
dibuktikan hikmah dan falsafahnya.
Antaranya, kenapa najis kedua ini
diwajibkan membasuhnya tujuh kali dan salah satunya dengan tanah? Sains ada
jawapannya.
Sebanyak 79.7 peratus penderita barah
payudara ternyata sering berdampingan dengan anjing seperti memeluk, mencium,
menggendong, memandikan dan semua aktiviti perawatan anjing. Hanya 4.4 peratus
pesakit yang tidak memiliki haiwan peliharaan. Di Norway, 53.3 peratus daripada
14,401 pemilik anjing mengidap barah.
Ternyata barah pada anjing dan manusia
disebabkan oleh virus yang sama iaitu mammary tumor virus (MMTV).
Dalam satu kajian oleh para penyelidik
Munich Universiti mengenai kuman yang dibawa oleh anjing dan kesannya pada
manusia, menunjukkan 80 peratus punca penyakit payudara berpunca daripada kuman
yang dibawa oleh anjing.
Dari sudut fiqh, suka saya kemukakan
pandangan Imam al-Syafie sebagai pandangan yang terpilih dengan beberapa alasan
tanpa memperkecilkan pandangan mazhab lain. Ini kerana rakyat Malaysia berpegang
dengan mazhab al-Syafie.
Pendapat Pertama: Anjing adalah najis
keseluruhannya, sama ada kecil atau besar adalah najis, berdasarkan adanya
perintah mencuci bejana yang dijilatnya sebanyak tujuh kali. Bahkan, menurut
pendapat Imam al-Syafie tentang najisnya anjing ini termasuk najismughallazah (najis
berat).
Sebab mencuci bejana yang kena najis
tersebut sampai tujuh kali dan satu kali di antaranya harus dicampuri dengan
debu tanah. Ini adalah pendapat mazhab al-Syafie dan Hanbali yang amat ketat
dalam persoalan anjing. Pendapat ini diikuti umumnya kaum Muslimin di Malaysia
dan yang bermazhab al-Syafie.
Terdapat dua dalil yang menjadi hujah bagi
pendapat pertama ini. Dalil Pertama berdasarkan kaedah Qiyas.
Menurut mereka anjing dan babi serta yang
lahir daripada keduanya adalah najis, termasuk keringatnya. Suruhan Rasulullah
SAW untuk membasuh bekas yang diminum oleh anjing adalah dalil bagi menunjukkan
najisnya lidah, air liur dan mulut anjing.
Memandangkan lidah dan mulut adalah anggota
utama di mana tanpa lidah dan mulut haiwan tersebut akan mati kerana tidak
boleh mendapatkan makanan dan minuman. Jika lidah dan mulut dikategorikan
sebagai najis, maka sudah tentu lain-lain anggotanya adalah najis juga.
Selain itu, air liur anjing terhasil
daripada peluhnya sendiri, maka jika peluh yang keluar daripada mulut (air
liur) adalah najis, maka sudah tentu peluh yang keluar daripada seluruh
badannya adalah najis juga.
Imam An-Nawawi menyebut di dalam Al-Minhaj:
"Yang disebut najis itu adalah setiap cecair yang memabukkan, anjing babi
dan apa-apa yang lahir daripada keduanya…" (Mughni Al-Muhtaj, Khatib
Syarbini:1/110).
Kata al-Qardhawi, hukum membela anjing
sebagai binatang kesayangan (hobi) adalah haram, yakni diharamkan oleh
Rasulullah. Dalilnya: Daripada Sufyan bin Abu Zuhair, bahawa Nabi SAW bersabda: Barang
siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap
hari pahalanya berkurangan satu qirath. (riwayat Bukhari dan Muslim dan
semua ahli hadis yang lain).
Inilah juga pendapat majoriti mazhab
Syafie, Hanbali, Maliki dan Zahiri (al-Majmuu', IX/234)
Daripada Abdullah bin Umar dia berkata:
"Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing
untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan
berkurang dua qirath setiap harinya." (Riwayat Bukhari no. 5059 dan
Muslim, no: 2940).
Juga daripada Ibnu Umar RA berkata:
"Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk
berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak. (riwayat
Muslim no. 1571)"
Antara alasan-alasan fuqaha seperti Ibnu
Hajar ialah
1. Ia menakutkan jiran dan orang lalu
lalang di luar rumah atau orang yang mengunjunginya.
2. Berkurangnya pahala kepada
pemeliharanya.
3. Keengganan Malaikat masuk rumah yang ada
anjing.
4. Ada anjing yang menjadi daripada jelmaan
anjing (anjing hitam pekat).
5. Tabiat anjing yang suka menjilat dan
kenajisan jilatan itu mungkin menyukarkan pemeliharanya. (al-Fath, X/395)
Ada pendapat yang mengatakan ia makruh
sahaja kerana tiada larangan yang tegas, demikian kata Ibnu Abdil Barr
(at-Tamhid, 14/221).
Imam al-Nawawi berpendapat bahawa selain
alasan untuk tiga tujuan membela anjing yang diharuskan melalui sabda baginda,
iaitu boleh atau tidak membela anjing selain menjaga ternakan, menjaga tanaman
dan memburu. Baginda mengharuskan sekiranya anjing itu dipelihara untuk menjaga
keselamatan rumah dan tuan. Ini kerana alasan keharusan yang terdapat dalam
hadis menunjukkan keperluan untuk membela anjing dengan adanya keperluan.
Namun, ini tidak bermaksud anjing disimpan
dalam rumah kerana Nabi SAW telah menegaskan bahawa Malaikat (rahmat) tidak
akan memasuki rumah yang terdapat anjing, sekali gus mengelak sebarang
kemudaratan yang mungkin berlaku kerana anjing.
Ini kerana tuan rumah tidak akan dapat
memantau setiap gerak geri anjing sepanjang di dalam rumah. Juga dikhuatiri
jilatan yang sukar dikesan bila kering. Justeru mengelak itu adalah lebih baik.
No comments:
Post a Comment