بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, March 27, 2012

Muadzin ar-Rasul


BILAL bin Rabah atau nama lengkapnya Bilal bin Rabah Al-Habasyi dikenali dengan dengan gelaran Muadzin Ar-Rasul.

Beliau memiliki tubuh yang tinggi, kurus, kulitnya berwarna coklat, pelipisnya tipis dan rambutnya lebat. Ibunya pula adalah hamba kepada Ummayyah bin Khalaf daripada Bani Jumuh.

Apabila mendengar Islam daripada risalah yang dibawa Rasulullah SAW, lalu beliau menemui baginda dan mengikrarkan dirinya memeluk agama Islam.

Ketika itu hanya terdapat beberapa orang sahaja yang memeluk Islam di atas permukaan bumi ini iaitu Khadijah binti Khuwailid, Abu Bakar As-Siddiq, Ali bin Abi Talib, Ammar bin Yasir serta ibunya Sumaiyyah, Suhaib Ar-Rumi dan Al-Miqdad bin Al-Aswad.

Beliau pernah diseksa oleh Umayyah malah membiarkannya di tengah padang pasir selama beberapa hari. Sebahagian besar daripada kalangan mereka yang memeluk Islam pada masa tersebut mempunyai keluarga tempat mereka berlindung daripada kekejaman golongan musyrikin kecuali beliau, Ammar bin Yasir bersama-sama dengan bapa dan ibunya serta Suhaib. Oleh kerana itu mereka menjadi sasaran golongan musyrikin Quraisy melepaskan geram terhadap Islam.

Dengan kepanasan matahari di padang pasir, beliau diseksa sambil perutnya diikat dengan seketul batu besar. Manakala lehernya pula diikat dengan tali. Beliau diseret oleh orang-orang kafir bersama anak-anak mereka di antara bukit-bukit di Mekah.

Ketika diseret, Bilal dengan tenang mengucapkan kata "Ahad… Ahad" malah beliau menolak mengucapkan kata-kata kufur.

Tidak cukup dengan penyeksaan itu, golongan musyrikin menanggalkan pula pakaian Bilal, mereka memakaikannya dengan baju besi kemudian mereka menjemur beliau di bawah panas terik cahaya matahari. Malah mereka memukulnya dengan menggunakan cemeti sambil memerintahkan Bilal supaya mencaci Nabi Muhammad SAW.

Selepas kejadian itu, Abu Bakar memerdekakan Bilal dengan membelinya daripada Umayyah bin Khalaf dengan harga sembilan tahil emas. Umayyah bin Khalaf sengaja menjualnya dengan harga mahal supaya Abu Bakar tidak mahu membelinya.

Umayyah berkata: "Sekiranya Abu Bakar tidak mahu membelinya dengan harga tersebut, aku tetap akan menjualnya walaupun dengan harga satu tahil emas."

Sebaliknya Abu Bakar juga berkata di dalam hatinya: "Sekiranya dia tidak mahu menjual dengan harga tersebut, aku tetap akan membelinya walaupun dengan harga 100 tahil emas."

Setelah Hijrah, azan disyariatkan dan Bilal mengumandangkan azan. Beliau adalah muadzin pertama dalam Islam kerana memiliki suara yang sungguh lunak. Beliau juga pernah menjawat jawatan sebagai bendahara Rasulullah SAW di Bait Al-Mal. Malah beliau tidak pernah menolak daripada mengikuti semua peperangan bersama Rasulullah SAW.

Ketika perang Badar, beliau melihat Umayyah bin Khalaf dan Bilal berkata; "Aku tidak akan selamat jika Umayyah selamat."

Dengan pertolongan beberapa pasukan kaum Muslimin mereka berjaya membunuh Umayyah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...