بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Sunday, March 25, 2012

Hanya taubat mampu bersih dosa maksiat



Oleh Wan Mohd Ruzlan Wan Omar

2012/03/25

Al-Quran bukan saja memperihalkan mengenai hukum dalam aspek ibadah, tetapi juga memaparkan kisah kaum yang dibinasakan Allah. Allah menceritakan dalam al-Quran bukan setakat untuk dibaca semata-mata, sebaliknya buat pengajaran kepada manusia sepanjang zaman.

Baca dan ikutilah kisah kaum yang menderhaka perintah Allah dan juga bergelumang dalam kancah maksiat pastinya akan memberi keinsafan kepada sesiapa saja.

Antara kaum dihancurkan Allah ialah kaum Nabi Lut. Mereka ini dikisahkan mengamalkan gaya hidup yang bertentangan dengan fitrah kejadian manusia, iaitu homoseksual.

Segala nasihat Nabi Lut langsung tidak diambil berat, sebaliknya keadaan semakin kronik dan menjadi budaya hidup yang menjijikkan. Kaum Nabi Lut ditenggelamkan Allah ke dasar bumi akibat kedegilan mengubah sikap mereka.

Dalam Surah Hud ayat 82 Allah berfirman bermaksud: “Maka tatkala datang azab Kami. Kami jadikan negeri kaum Lut itu yang di atas ke bawah (Kami balikkan) dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang terbakar dengan bertalu-talu.” Inilah azab seksa di dunia lagi Allah timpakan ke atas golongan yang menyalahi perintah-Nya.

Allah berfirman melalui Surah Sad ayat 29 bermaksud: “Ini adalah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh berkat supaya mereka memerhatikan ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang yang mempunyai fikiran.” Beginilah Allah mengingatkan manusia agar sentiasa memperhatikan apa saja yang terkandung dalam al-Quran dan ini termasuk paparan ayat yang menyentuh kisah kaum dibinasakan-Nya kerana dosa dan maksiat yang dilakukan.

Kini, kita hidup dalam zaman moden, tetapi gaya hidup seperti kaum Nabi Lut kembali menyinggah ke dalam jiwa sesetengah manusia. Ini termasuklah dalam kalangan orang Islam sendiri. Gaya hidup dengan mengamalkan seks sejenis, homoseksual dan lesbian menular seolah-olah mengembalikan era Nabi Lut. Keadaan sebegini seharusnya cepat dibanteras demi mengelakkan azab Allah kerana jika kemungkaran dan maksiat merebak , tetapi tiada tindakan mencegahnya, bermakna mengundang bencana. 

Sebenarnya bencana sudah Allah timpakan ke atas penderhaka terhadap hukum perintah-Nya. Ini termasuklah terhadap golongan homoseksual atau gay itu. Dengan muncul penyakit HIV dan Aids yang dikatakan disebabkan perbuatan salah laku seksual sejenis, selain terdapat juga pelbagai penyakit kelamin lain lagi. Semua penyakit amat berbahaya dan masih tiada ubat penawar ditemui pakar perubatan menggambarkan azab Allah dikenakan ke atas golongan itu. 

Inilah akibat apabila peringatan Allah melalui Al-Quran dilupakan manusia.

Golongan yang mengamalkan gaya hidup bebas mesti bertaubat untuk mengelakkan azab Allah berterusan. Pintu taubat sentiasa terbuka kepada sesiapa saja selagi mereka sedar dan insaf atas kesalahan dan dosa yang lalu. 

Kembalilah ke pangkal jalan dengan taubat nasuha kerana ini saja yang mampu membersihkan dosa kemaksiatan. Allah memberi jaminan akan menerima taubat selagi nyawa belum sampai di halkum.

Firman Allah: “Barang siapa bertaubat selepas kezalimannya dan memperbaiki dirinya, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Dan sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Al-Maidah, ayat 39). Semua manusia ada melakukan dosa dalam hidupnya, apatah lagi yang sentiasa bergelumang dalam kancah maksiat selama ini.

Dalam pada itu, pihak berkuasa seharusnya mengambil pendekatan lebih proaktif untuk menangani isu seks bebas dan sejenis supaya tidak menjadi budaya hidup. 

Tindakan pembanterasan yang lebih tersusun hendaklah diambil dengan membabitkan seluruh agensi secara bersepadu. Juga, ibu bapa mesti memainkan peranan memberi pendidikan agama dan akhlak sebaik yang boleh. Didiklah anak agar mereka jijik dan benci pada budaya songsang itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...