بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, January 30, 2012

Takbur lalu tersungkur - Kalam Imam Muda

LAWATAN ke Jordan, empat tahun lalu, memberi banyak pengalaman yang membuatkan saya sentiasa terfikir mengenai maksud pengajaran di sebalik peristiwa yang berlaku di tempat yang saya kunjungi.

Minggu ini saya ingin mengupas pula kisah di sebalik sebuah kota purba dikenali sebagai ‘Petra’.


Kota ini terletak dalam wilayah Ma’an, lebih 200 kilometer dari Amman, ibu negara Jordan. Petra adalah perkataan Yunani bermaksud ‘batu’ dan dipercayai dibina sekitar kurun keenam.


Kota purba ini juga digelar sebagai ‘Red Rose City’ disebabkan warna kemerah- merahan yang menghiasi kota yang terletak di celahan gunung dan bukit-bukau ini.


Sewaktu melawatnya, memang saya terpegun. Memang sukar menggambarkan dengan kata-kata kerana saya takjub apabila memikirkan bagaimana kota sehebat ini boleh dibina pada zaman purba dan apakah teknologi yang mereka gunakan.



Kota ini dipercayai pernah diduduki kaum Nabatean dan kaum Tsamud yang hidup pada zaman Nabi Saleh. Mereka terkenal dengan kemahiran seni bina dan pemotongan batu dengan memahat serta mengukir bukit serta gunung menjadi bangunan indah.


Mereka juga mencipta sistem pengaliran yang membekalkan air bersih kepada kota Petra. Sistem ini juga dipercayai dapat mencegah banjir secara mendadak.


Kota ini turut dilengkapi sebuah ‘teater’ yang mampu menampung sehingga 4,000 penonton pada satu-satu masa selain bangunan mahkamah serta makam raja mereka.


Tidak hairan, Petra terpilih antara tujuh keajaiban dunia. Keindahan serta keseniannya yang mengagumkan juga menyebabkan Petra sering menjadi lokasi penggambaran filem seperti ‘Indiana Jones’ dan ‘Transformers’.


Sebenarnya, kehebatan kaum Tsamud dirakam oleh Allah SWT di dalam surah Al-A’raf ayat 74, yang bermaksud: 

“Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum ‘Ad dan ditempatkan-Nya kamu di bumi, (dengan diberikan kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-ganang untuk dijadikan rumah. Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka Bumi.”
Namun sayang, di sebalik bakat serta kehebatan dianugerahkan Allah kepada kaum Tsamud, timbul rasa bongkak dan takbur dalam diri mereka apabila dengan megahnya mempersendakan wahyu yang diturunkan Allah kepada Nabi Saleh.

Oleh kerana mereka penyembah berhala yang tegar pada saat Nabi Saleh membawa agama yang datangnya daripada Allah ketika itu, hanya segelintir orang yang rendah martabatnya menerima ajaran Nabi Saleh.

Lebih malang lagi, mereka menuduh Nabi Saleh gila, terkena sihir dan dirasuk syaitan kerana membawa ajaran baru kepada mereka.



Tuduhan ini dirakam oleh Allah SWT di dalam surah Al-Qamar ayat 24 hingga 25, yang bermaksud: 


“(Demikian juga) kaum Tsamud mendustakan peringatan dan amaran (yang disampaikan Rasul mereka, Nabi Saleh).“Lalu mereka berkata: Patutkah kita menurut manusia daripada jenis kita, lebih-lebih lagi yang berseorangan? Jika demikian, sesungguhnya kita berada dalam keadaan sesat dan gila. “Tidaklah patut wahyu peringatan itu diturunkan kepadanya (padahal orang-orang yang lebih layak ada) di kalangan kita. Bahkan dialah seorang pendusta, lagi sombong dan angkuh.” 
Kerana itu, Allah SWT menguji sama ada mereka akan mematuhi perintah Allah atau tidak dengan membawa seekor unta betina kepada mereka. Ada riwayat menyebut, lahirnya unta ini dari celahan batu-batu gunung untuk menunjukkan kekuasaan Allah.



Melalui Nabi Saleh, Allah SWT memerintahkan mereka tidak mengganggu unta itu. Nabi Saleh juga memberi amaran, mereka akan ditimpa azab jika mengingkarnya.



Namun, kerana hati yang keras dan membatu, segelintir daripada mereka membunuh unta itu. Malah, dengan angkuhnya mereka mencabar supaya ditimpa azab seperti mana dinyatakan dalam surah Al-A’araf, ayat 77, yang bermaksud: 
“Maka mereka menyembelih unta ini, dan mereka menderhaka terhadap perintah Tuhan mereka sambil berkata: Hai Saleh! Datangkanlah azab yang engkau janjikan kepada kami, jika kau betul daripada Rasul-rasul yang diutus (oleh Allah).” 
Nabi Saleh kemudian menjawab dengan memberikan tempoh tiga hari sebelum azab menimpa mereka. Sejak itu kegusaran mula melanda hati, lalu mereka merancang membunuh Nabi Saleh pula.



Namun setiap percubaan mereka digagalkan Allah SWT. Allah SWT menjawab cabaran mereka dengan menimpakan bencana gempa bumi ke atas mereka sebagaimana dinyatakan dalam surah Al-A’araf, ayat 78 yang bermaksud: 
“Kerana itu mereka ditimpa gempa, jadilah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan di tempat tinggal mereka.” 
Kaum ini dipercayai pupus antara 400-600 Tahun Masihi sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW.



Apa yang dapat diteladani daripada kisah kaum Tsamud ialah dosa serta kemungkaran yang dilakukan sekelompok kecil daripada sesebuah masyarakat itu dapat mengundang azab serta bencana yang membinasakan keseluruhan masyarakat.



Lihat bagaimana kaum Tsamud dibinasakan hanya kerana pelanggaran perintah yang dilakukan segelintir orang yang membunuh unta Nabi Saleh. Lihat juga bagaimana Allah menimpakan tsunami yang membinasakan sebahagian besar kepulauan Aceh satu ketika dulu.



Di sinilah letaknya hikmah perintah Allah SWT supaya kita melakukan ‘amar makruf nahi mungkar’. Dengan melakukan tugas itu, setidak-tidaknya kalau tidak berhasil mencegah kemungkaran dan maksiat, kita berjaya mengelakkan dosa bersubahat atau menyetujui pekerjaan mungkar.



Bersikap sambil lewa, acuh tidak acuh terhadap maksiat serta kemungkaran yang berlaku di depan mata, bererti kita secara tidak langsung sama-sama terbabit dalam perbuatan mungkar.



Sesungguhnya terlalu banyak kemaksiatan berlaku di seantero dunia, termasuk negara kita. Namun kerana kasih sayang Allah serta istimewanya kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW, Allah SWT masih memberi kita ruang, mudah-mudahan kita bermuhasabah.



Jadi ingatlah, secanggih mana teknologi infrastruktur dan walau setinggi mana bangunan mencakar langit mampu dibina, pasti lenyap sekelip mata apabila Allah menimpakan azab-Nya.


SUMBER ; myMetro

PETRA

Sumber

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...