بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, January 26, 2012

Jordan, bumi Anbiya'...



Jordan, bumi Anbiya'...


Jordan merupakan sebahagian daripada negara Syam yang mempunyai nilai yang sangat tinggi dalam sejarah keagungan umat Islam.

Inilah bumi yang telah menempatkan ramai para rasul yang telah menghabiskan hayat mereka untuk berdakwah bagi mendaulatkan agama Allah swt.

Inilah bumi yang telah menyaksikan pertembungan yang besar di antara Islam dan kuasa besar Rom di Mu'tah ( معركة مؤتة , غزوة مؤتة) di akhir kehidupan Rasulullah saw apabila seramai 3,000 tentera Islam telah berhadapan dengan lebih 150,000 tentera Rom Byzantine.

Inilah bumi yang menjadi tempat Umar al Khattab bermalam sebelum beliau menerima kunci bagi membuka kota Baitul Maqdis pada tahun ke 15H/641M.

Inilah juga bumi yang telah menyaksikan berulangnya sejarah kegemilangan Islam apabila generasi Solahuddin berjaya mengalahkan pasukan tentera Salib yang sebenarnya merupakan batalion tentera terkuat di dunia pada ketika itu (gabungan tentera daripada 22 negara-negara Eropah).
Semoga umat kini mampu menekuni & menghayati sejarah kegemilangan ini.

Sumber : FB Dr Zainur Rashid Zainuddin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...