بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, January 19, 2012

Ayesha berdakwah kepada wanita Korea

Peranan Ayesha Kim (kiri) kepada siswi-siswi di negara Korea bukan sekadar berdakwah tetapi menjadi tempat rujukan, khasnya yang berjinak-jinak dengan Islam.


DARIPADA namanya sahaja, orang sudah mengetahui asal wanita ini. Penggunaan nama Kim menjelaskan akan identitinya sebagai orang Korea. Sebab itu dia sengaja tidak membuangkan nama Kim walaupun telah memilih nama Ayesha sebaik bergelar Muslim.

Kini, Ayesha Kim umpama sinar atau cahaya keyakinan kepada wanita-wanita Korea, khasnya para siswi di negara itu. Dia membimbing mereka menuju jalan kebenaran.

Malah dia juga aktif menyampaikan ceramah dari kampus ke kampus. Ayesha memilih pendekatan logik dalam mengajar Islam.

Menurut Ayesha, hidayah Ilahi datang kepada suami terlebih dahulu. Imam Mahdevoon yang sekarang ini Pengerusi Kesatuan Muslim di Korea Selatan. Mereka berdua berazam akan sentiasa bersama merentasi jalan kebenaran.

Ayesha mampu menemui kebenaran di tengah-tengah peperangan yang membadai saat dia memilih Islam sebagai pegangan agamanya. Malah dia mengambil nama isteri junjungan Nabi Muhammad SAW sebagai nama Islamnya dengan harapan nama tersebut akan membawa sumber kekuatan dan rahmat.

Bila ditanya penglibatan awalnya dalam Islam, Ayesha diam seketika dan memejamkan mata seolah-olah sedang mencari sesuatu yang tersembunyi jauh di lubuk hatinya.

Beberapa minit kemudian terpacul kata-kata: "Saya mencari ketenangan dalam hidup. Kebenaran suara hatilah yang telah mendorong dan menyakinkan saya bahawa mesti ada satu cara untuk mencapai kebenaran."
Pada masa yang sama Perang Korea meletus dan memaksanya berpindah jauh ke pelabuhan Pusan. Ayesha semakin merenung dalam-dalam akan makna sebenar kehidupan.

"Akhirnya saya bersetuju memeluk Islam di hadapan suami setelah melihat Islamlah satu-satunya benteng atau kubu yang akan menyelamatkan diri kita sendiri serta masyarakat," akui Ayesha.

Perihal penglibatan Ayesha dalam dunia dakwah, ia tidak dapat lari daripada Omar Kim, yang memeluk Islam pada tahun 1950-an.

"Sebelum Omar meninggal, dia pernah berpesan atau lebih tepat mendesak kami agar menyebarkan mesej Islam dan mengundang lebih ramai warga Korea untuk menerima Islam," jelas Ayesha.

Selepas perang tamat, amanat Omar Kim diteruskan oleh Ayesha. Beliau pergi menemui keluarga mangsa-mangsa perang memberikan semangat kepada mereka.

Ada antara mereka yang menerima Islam dan tidak kurang juga yang masih tetap dengan agama lama. Pun begitu, hubungan silaturahim antara mereka tetap teguh bertahun-tahun kemudian.

Setelah itu, dakwahnya ditumpukan kepada dua orang anaknya. Akui Ayesha, dia memahami kesulitan mereka.

"Namun saya yakin, bahawa kebenaran akan berbicara tanpa perlu saya memaksa mereka," jelasnya.

Ia ditujukan kepada anak sulungnya yang menolak segala bentuk campur tangan ibu bapa dalam soal beragama. Namun pada usia 25 tahun, kejutan daripada anak itu dengan mengakui bahawa hatinya menjadi tenang apabila mendengarkan bacaan al-Quran.

Namun, itu tidak bermakna dia akan menerima bulat-bulan tanpa mencari maklumat tambahan tentang Islam, sebelum benar-benar melakukan syahadah.

Tidak lama selepas itu, anaknya itu menerima Islam. Namanya diubah dari Yoong kepada Jamila. Jamila kemudiannya bernikah dengan seorang Muslim Korea.

"Anak perempuan saya menerima Islam pada usia jauh lebih muda daripada saya iaitu 20 tahun. Dia juga menikah dengan seorang Muslim Korea dan tinggal berdekatan dengan kami," katanya.

Ayesha Kim, wanita Korea yang teguh, tegas, lembut hati dan tinggi keazaman telah melalui saat getir dalam mencari erti kebenaran sebelum pintu hatinya diketuk sentuhan cahaya Islam.

Sejak itu, perjalanan hidupnya mengikut landasan Islam. Hari ini, Ayesha aktif berdakwah di kalangan wanita Korea. Dia telah mendorong ramai wanita Korea untuk menerima Islam.

"Saya membuat mereka memahami bagaimana Islam melindungi hak-hak bersama pasangan yang telah menikah dan bagaimana Islam menyediakan dasar untuk kehidupan keluarga.

"Hakikatnya agama Islam menghormati wanita. Segala puji bagi Allah, saya telah berhasil membimbing sejumlah besar wanita ke jalan kebenaran," ujar beliau.

Ayesha bersyukur para mualaf Korea cukup istiqamah. Mereka umumnya menjadi pendakwah baru, seperti dirinya. Mereka juga terus didorong untuk aktif melakukan kegiatan sosial.

"Itulah sesungguhnya inti pesan Islam, menjadi rahmat bagi siapa saja di sekelilingnya," ujarnya.

Ditanya hasratnya di hujung usia, kata Ayesha, dia bersyukur ke hadrat Ilahi kerana suami, anak-anak dan dirinya menerima hidayah Allah SWT.

Mereka telah beberapa kali menunaikan haji dan umrah. Sungguhpun masih ada di kalangan sanak saudara yang belum memeluk Islam, namun Ayesha masih berbaik dan saling hormat menghormati.

"Ibadat haji saya yang pertama adalah pada tahun 1978 di mana saya mengambil peluang menjalani kehidupan dalam komuniti Muslim. Sekarang setelah kembali semula dari Arab Saudi ke Korea, saya tinggalkan hati saya di sana.

"Kepulangan itu telah menambahkan lagi azam saya untuk terus berkunjung ke tanah kelahiran baginda Rasulullah SAW," jelasnya.

Kejayaannya akui Ayesha adalah berkat berpegang teguh kepada firman Allah SWT sebagaimana dalam surah Ali Imran ayat 160 yang bermaksud: Jika Allah menolong kamu, maka tidak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...