بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, January 16, 2012

Persoalan Agama: Hukum isteri derhaka sekadar didik, bukan seksa

MENGHUKUM isteri dengan berlebihan akan mendatangkan kesan negatif kepada pasangan. -  Gambar Hiasan
MENGHUKUM isteri dengan berlebihan akan mendatangkan kesan negatif kepada pasangan. - Gambar Hiasan


Bersama Ustaz Zahazan

2012/01/15

USTAZ, ada suami yang sewenang-wenangnya menumbuk isterinya sehingga lebam di muka dan badan. Persoalannya benarkah Islam membenarkan suami memukul isteri sekiranya si isteri derhaka kepada suami? Kalau si suami yang derhaka, bolehkah si isteri memukul suaminya? Terima kasih. 

PUAN ROSMAH,
Kuala Perlis.


ISLAM sekali-kali tidak membenarkan kepada si suami menggunakan kekerasan. Tidak ada dalam satu riwayat pun yang mengatakan bahawa Rasulullah SAW pernah menengking isteri-isterinya, apatah lagi memukul mereka.

Bagaimanapun, Islam telah menentukan langkah-langkah yang perlu diambil oleh si suami apabila menghadapi isteri yang derhaka. Namun ia tidaklah sama dengan mengatasi suami yang tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada isteri. Si isteri tidak boleh menghukum suaminya sekiranya suami tidak menunaikan haknya. 

Islam memberi hak kepada suami untuk menghukum isterinya kerana suami adalah pemimpin dalam rumah tangga. Namun perlu diingat, hukuman itu bukan bertujuan menyeksa isteri dan bukan menghina isteri. 

Tindakan itu hanyalah bertujuan untuk mendidik mereka dan menghindari dari berlakunya kehancuran rumah tangga. 

Allah SWT menyebut dalam surah an-Nisa ayat 34 yang bermaksud: 

“Lelaki (suami) itu pelindung bagi perempuan (isteri) kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan) dan kerana mereka (lelaki) telah memberikan nafkah daripada hartanya. Maka perempuan-perempuan yang salihah, adalah mereka yang taat (kepada Allah) dan menjaga diri ketika (suaminya) tidak ada, kerana Allah telah menjaga (isteri). 

Maksud menjaga isteri iaitu Allah mewajibkan si suami menggauli isterinya dengan baik. Pada sambungan ayat itu Allah telah menyebut langkah-langkah yang perlu diambil oleh suami apabila isterinya derhaka iaitu, ....Perempuan-perempuan yang kamu bimbangkan akan nusyuz (derhaka), hendaklah kamu memberi nasihat kepada mereka, tinggalkanlah mereka di tempat tidur (pisah ranjang), dan (kalau perlu) pukullah mereka.” 

Justeru, perlu difahami baik-baik terutama bagi suami, langkah pertama yang perlu diambil ialah mengingati dan menasihati isteri dengan berhikmah atau bijaksana. Isteri yang melakukan kesalahan jangan terus dimarahi dan dikasari tetapi hendaklah dinasihati dengan baik supaya ia kembali menunaikan hak suaminya. Umumnya, isteri akan kembali mentaati suaminya selepas dinasihati dengan lemah lembut dan berhikmah. Tetapi isteri yang tidak mengubah sikap dan kelakuan mereka dengan nasihat atau teguran, bahkan menunjukkan kedegilan mereka dan bertambah buruk setelah ditegur, maka wanita seperti ini hendaklah diluruskan dengan langkah yang kedua. Caranya iaitu dengan mengasingkan diri seperti firman Allah SWT iaitu: “Dan pisahkan tempat tidur mereka”. Maksud mengasingkan tempat tidur iaitu suami membelakangkan isterinya dan jangan berpaling kepadanya. Ayat itu bukanlah menyuruh suami meninggalkan isterinya keseorangan di tempat tidurnya atau suami meninggalkan rumahnya. Cara ini mengandungi hikmah yang cukup tinggi. Tetapi sekiranya cara ini pun tidak berkesan, maka hendaklah mengambil langkah yang lain iaitu memukulnya seperti firman Allah SWT pada ayat yang sama: “dan pukullah mereka.” Hukuman seperti ini tidak boleh dilakukan kecuali setelah menggunakan cara yang pertama dan kedua. Walaupun ayat ini membenarkan suami untuk memukul isteri tetapi dengan syarat. Syarat itu iaitu jangan bertujuan untuk kekerasan serta jangan menghina dan menyakitkan. 

Dalam menjalankan hukuman, hendaklah dilakukan berdua-duaan suami isteri. Jangan dilakukan di hadapan kaum kerabat ataupun lebih-lebih lagi orang luar. Bahkan tidak boleh sekali-kali dilakukan di hadapan anak-anak kerana ia boleh memberi pengaruh yang tidak baik kepada perkembangan jiwa anak-anak. Ada kemungkinan apabila dilakukan di hadapan anak-anak, mereka akan membenci bapa atau ibu atau kedua-duanya. Begitu juga si suami apabila telah menghukum isterinya, dilarang sama sekali menceritakan kepada kawan-kawannya kerana ia boleh menjadikan si isteri berasa malu dan perasaannya tersinggung. Kemungkinan si isteri tidak akan mengubah sikapnya atau sikapnya mungkin akan menjadi lebih buruk. Hukuman itu hendaklah dijalankan secara berperingkat, sekiranya sudah ada tanda-tanda yang menunjukkan hasil, hendaklah dihentikan dan tidak boleh mengenakan hukuman yang lebih berat. Sekiranya si suami melakukan juga, maka si suami dikira zalim. Pada penghujung ayat, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Tetapi jika mereka (isteri-isteri) mentaatimu, maka janganlah kamu mencari alasan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.” Demikianlah, wallahualam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...