بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, August 18, 2011

Yahudi ingkar perintah berpindah

KAUM Yahudi pernah diusir oleh tentera Nazi di bawah pimpinan Adolf HItler (1941) dalam Peristiwa Holocust.
APABILA perintah supaya berpindah keluar dari Madinah disampaikan, seluruh kaum Yahudi Bani Nadhir sangat terkejut, termangu-mangu dan tidak mampu berkata apa-apa.

Mereka sama sekali tidak menyangka Nabi Muhammad SAW benar-benar bertindak tegas tanpa kompromi.
Akhirnya mereka akur kerana mengakui kesalahan yang dilakukan walaupun rancangan untuk membunuh Rasulullah itu gagal.

Lalu seluruh Yahudi Bani Nadhir segera mengemaskan segala barang dan harta benda mereka untuk dibawa keluar dari Madinah.

Ketika sibuk berkemas-kemas itu, tiba-tiba datanglah dua orang lelaki yang mendakwa wakil ketua puak munafik, Abdullah bin Ubay bin Salul, iaitu Yahudi yang pura-pura memeluk Islam dan sering menganggap dirinya ketua kepada seluruh bangsa Yahudi di Madinah.

Wakil itu menyampaikan pesanan dari Abdullah kepada seluruh penduduk Bani Nadhir: "Wahai sekelian kaum Bani Nadhir, janganlah kamu keluar dari rumah-rumah kamu dan tetaplah kamu di dalamnya tanpa perlu pergi ke mana-mana.

"Kamu hanya perlu membina kubu dan benteng untuk mempertahankan diri.

"Aku bersama 2,000 orang dari para pengikutku, kaumku malah dari kalangan bangsa Arab bersedia membantu kamu sebelum kaum Muslimin sempat datang menyerang kamu.

"Aku pasti akan segera menghantar apa juga bentuk bantuan sekalipun bantuan bala tentera yang secukupnya buat kamu semua.

"Yang penting kamu janganlah takut terhadap Muhammad dan para pengikutnya itu."

Mendengarkan pesanan dari Abdullah itu, ketua Bani Nadhir, Huyay bin Akhtab terus mengadakan perbincangan sama ada mahu menerima tawaran Abdullah atau keluar sebagaimana yang diarahkan.

Salah seorang daripada mereka, iaitu Salim bin Misykan pun berkata: "Lebih baik kita menolak tawaran dari Abdullah kerana dia sudah berkali-kali berbuat dusta kepada kaumnya sendiri. "Sebagaimana yang berlaku pada kepada Bani Qainuqa' (suku utama Yahudi di Madinah) hendak diusir oleh kaum Muslimin, dia langsung tidak berbuat apa-apa, hanya cakap sahaja yang lebih."

Mereka pun berdebat mengenai soal itu dan akhirnya semua yang bermesyuarat itu setuju menerima tawaran Abdullah untuk tidak tinggalkan kampung halaman yang telah lama mereka diami.

Lalu Huyay mengirim sepucuk surat kepada Rasulullah yang antara lain beliau menyebut: "Kami kaum Yahudi, tidak akan keluar daripada kampung kami ini. Kami akan terus tetap berada di sini dan jika kamu hendak menyerang atau apa sahaja, silakan! Kami tidak akan mundur dan kami bersedia untuk menghadapi apa juga kemungkinan yang bakal mendatang."

Rasulullah pun terus bertakbir Allahu Akbar sejurus selesai membaca surat dari Huyay itu.

Para pengikut baginda yang lain juga turut bertakbir dan Rasulullah pun berkata: "Kita akan berperang dengan kaum Yahudi dari suku kaum Bani Nadhir."

Pada hari ditetapkan, Rasulullah berserta bala tentera baginda menuju ke perkampungan Yahudi itu dan bersedia memerangi mereka sambil bendera Islam dibawa oleh menantu baginda, Ali bin Abi Talib.

Begitupun sebenarnya apabila sampai di perkampungan Bani Nadhir itu, Rasulullah masih memberi peluang kepada mereka untuk meninggalkan rumah masing-masing.

Namun kaum Yahudi itu menunjukkan kesombongan mereka dan enggan mematuhi arahan malah menjawab: "Kami tidak akan meninggalkan kampung halaman kami ini. Sama sekali tidak! Tidak mungkin kami boleh meninggalkan harta benda dan kekayaan kami begitu sahaja.

"Sekiranya kamu hendak menyerang kami juga maka kami akan segera membina benteng-benteng pertahanan sebagai kubu di samping batu-batu yang tersedia untuk kami lemparkan terhadap kamu semua.

"Jika kamu hendak mengepung kami sekalipun, bekalan makanan yang kami simpan cukup untuk kami bertahan selama setahun. Sumber air kami juga tidak pernah kering, jadi kepunglah berapa lama pun, kami mampu bertahan."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...