بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, August 4, 2011

Fakir miskin dan zakat di sisi Ramadan

Oleh HAMIZUL ABDUL HAMID


SABAN tahun secara tradisinya, kedatangan Ramadan menandakan permulaan musim zakat fitrah. Sewaktu masih kecil sekitar tahun 1970-an dan 1980-an, tentu kita masih ingat betapa datuk dan nenek, ibu dan bapa berpesan-pesan agar tiada sesiapa pun terlupa menunaikan zakat fitrah. Bagi mereka, tanpa zakat fitrah maka puasa tidak akan sempurna.

Masa berubah, pandangan hidup juga berubah. Dewasa ini Ramadan yang datang dijadikan bulan penuh agenda, termasuklah dalam bab sedekah dan fitrah. Jika dahulu sedekah hanya dalam skala yang kecil, sesuai dengan kemampuan orang kampung yang tidak seberapa, kini sedekah sudah menjadi agenda besar.

Orang yang kaya dan mampu, mereka tidak berkira menaja orang lain berbuka puasa sehingga kosnya mencecah ribuan ringgit. Hakikatnya, di masjid dan surau di bandar besar, fenomena ini semakin leluasa.

Dalam konteks zakat juga, Ramadan tidak lagi sekadar dianggap musim bagi menunaikan zakat fitrah semata-mata. Umat Islam hari ini sering diperingatkan, bahawa Ramadan juga adalah bulan melestarikan kebajikan harta pelbagai cara - khususnya zakat - dengan motivasi pahala yang berganda-ganda. Semuanya bertujuan agar umat Islam menjadi rajin bersedekah dan berzakat, malah melebihi daripada bulan-bulan yang lain.

Maka hari ini, terbitlah rangkaian kata-kata misalnya, Ingat Ramadan Ingat Zakat, Bukan Sekadar Zakat Fitrah' ataupun Zakat Pada Ramadan; Bukan Sekadar Fitrah. Motifnya hanya satu, iaitu menjentik minda umat Islam agar memahami bahawa dalam hidup mereka, zakat itu tidak sekadar diwajibkan dengan zakat fitrah, tetapi juga terpikul di pundak mereka kewajipan zakat harta yang lebih besar tanggungjawabnya.

Hakikatnya, zakat fitrah hanyalah satu juzuk daripada kewajipan harta. Ia diwajibkan kepada Muslim, sesuai dengan roh Ramadan yang mewajibkan ibadah puasa. Kerana, dengannya akan menjadikan setiap orang tahu erti kesusahan dan penderitaan orang lain yang kurang upaya.

Maka, memberikan zakat fitrah pada akhir Ramadan ibarat melengkapi sebuah perjalanan dalam menuntasi mujahadah menggapai kasih-sayang Allah dan sesama manusia.

Ibnu Abbas berkata (maksudnya): "Rasulullah telah mewajibkan Zakat Fitrah bagi tujuan untuk menyucikan orang yang yang berpuasa daripada perkara buruk yang tidak berfaedah dan sebagai bantuan kepada fakir dan miskin." (Riwayat Abu Daud).

Namun, amalan pada hari ini menyaksikan, agihan zakat dilakukan lebih awal. Ia tidak lagi diberikan kepada fakir dan miskin pada penghujung Ramadan. Dengan bantuan awal ini, diharapkan mereka dapat membeli keperluan dengan lebih selesa, sama seperti orang lain yang berkemampuan.

Lalu, menjelang Ramadan kita dapat melihat di sesetengah tempat, asnaf fakir dan miskin akan dikumpulkan di masjid-masjid untuk menerima wang zakat bagi menyediakan diri dan keluarga menghadapi Ramadan, juga hari raya yang bakal tiba. Bagi negeri Selangor misalnya, menyaksikan 19,008 keluarga dalam kalangan asnaf fakir dan miskin menerima bantuan zakat sejak pertengahan Julai lagi.

Manakala di sesetengah negeri lain, jumlah bantuan fakir dan miskin telah dinaikkan pada bulan Ramadan.

Realitinya, memberikan keperluan kepada fakir dan miskin memang dituntut oleh Islam. Apatah lagi dalam suasana menyambut Ramadan dan hari raya. Maka, atas dasar itu jugalah Rasulullah sendiri menjadikan Ramadan sebagai medan menyuburkan sedekah, sehingga digambarkan nabi memberikan sedekahnya dengan lebih laju berbanding bulan-bulan yang lain. Lalu nabi turut berpesan kepada kita dengan sabdanya: "Sebaik-baik sedekah itu adalah pada bulan Ramadan." (riwayat at-Termizi).


Utusan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...