بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, August 5, 2011

Jagalah Kesihatan


Rasulullah mengajar kita supaya tidak makan dengan berlebihan. Jangan sampai makanan menjadi dugaan yang menghalangi ibadah kita pada bulan Ramadhan yang penuh berkah ini. Ramai orang menjadi malas, mengantuk, atau bertambah gemuk dalam bulan Ramadhan kerana pengambilan makanan yang mengandungi gula yang berlebihan. 

Jika ingin sihat, ikutlah nasihat Rasulullah: "Makanlah ketika lapar dan berhentilah makan sebelum merasa kekenyangan.“ Ingat juga sabda Baginda, "Tidak ada satu wadah pun yang diisi oleh Bani Adam, lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah baginya beberapa suap untuk memperkukuhkan tulang belakangnya agar dapat tegak. Apabila tidak dapat dihindari, cukuplah sepertiga untuk makanannya, sepertiga lagi untuk minumannya, dan sepertiga lagi untuk nafasnya.” (HR Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...