بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, June 30, 2012

Jaafar dianugerahi sayap


kisah ketiga-tiga pahlawan Islam terbilang Zaid bin Harithah, Jaafar bin Abi Talib dan Abdullah bin Abi Rawahah mesti dihayati dan dicontohi oleh umat Islam hari ini. 
- Gambar hiasan

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

SAMBIL menunggang seekor kuda, Jaafar bin Abi Talib terus menyerang pihak lawan habis-habisan, walaupun di hadapannya selautan tentera musuh. Malah Jaafar sedikit pun tidak gentar kecuali dia terus mengamuk, melibas dan menetak pihak musuh sehingga tidak dikira jumlahnya, mati ditangan Jaafar.

Melihatkan amukan Jaafar itu, pihak musuh terpaksa menumpukan perhatian mereka terhadap pahlawan Islam ini.

Lalu mereka beramai-ramai mengepung Jaafar yang menyebabkan sepupu Rasulullah ini tersekat tidak dapat bergerak ke mana-mana.

Begitupun Jaafar tetap memberikan tentangan hebat sehinggalah kudanya jatuh kerana terkena tikaman pihak musuh.

Jaafar segera bingkas dan bangun berlari ke medan tempur yang lebih lapang dan sedia berlawan satu lawan satu dengan pihak musuh.

Akibat terlalu rapat dikepung, Jaafar yang masih teguh memegang bendera Islam tidak lagi boleh bergerak walaupun setapak ke hadapan. Akhirnya, tangan kanannya yang memegang bendera dicantas sehingga putus.

Bagaimanapun tangan kiri Jaafar segera menyambar bendera Islam daripada jatuh ke tanah. Tidak lama kemudian tangan kiri itu pula dilibas hingga putus oleh pihak musuh.

Kini Jaafar kehilangan kedua-dua belah tangannya namun tetap dipertahankan bendera Islam itu dengan dikepit pada siku dan dadanya.

Langsung tidak menghiraukan kecederaan parah yang dialaminya, Jaafar terus memberikan kata-kata semangat dengan suara yang kuat dan lantang sehingga boleh didengari oleh semua orang supaya tentera Islam meneruskan perjuangan tanpa menghiraukan nasib yang bakal menimpa dirinya.

Kata-katanya itu lebih menyakitkan hati tentera musuh. Mereka terus bertindak ganas terhadap Jaafar dengan menyerang beliau bertubi-tubi sehingga akhirnya, Jaafar tersungkur ke bumi dengan keadaan badannya terbelah dua.

Lalu syahidlah Jaafar, pahlawan Islam yang telah membunuh beratus-ratus tentera musuh dalam usia yang masih muda, iaitu 33 tahun.

Namun telah banyak diriwayatkan dalam sejarah bahawa sebaik sahaja Jaafar gugur syahid itu, Allah telah menggantikan kedua-dua belah tangannya yang putus itu dengan sepasang sayap berhias permata yakut dan terus terbang menuju ke syurga milik-NYA.

Maka Jaafar lebih dikenali dalam sejarah sebagai Jaafar At Tuyyur (Terbang ke Syurga) atau Jaafar Dhu Al Jinahayn (empunya sepasang sayap). Begitulah balasan besar Allah ke atas pengorbanan Jaafar dalam mempertahankan Islam.

Ketika ditemui, dikatakan terdapat lebih 90 liang luka pada jasad Jaafar akibat tikaman tombak, pedang dan dipanah musuh.

Namun, saat itu juga Jaafar telah berada di syurga dan Rasulullah sendiri mendapat khabar berita mengenai kematian Jaafar itu melalui malaikat Jibrail.

Lalu Rasulullah segera mengunjungi rumah Jaafar dan menemui isteri Jaafar, Asma binti Umais.

"Wahai Asma, di mana anak-anak kamu, Muhammad, Abdullan dan Auf, bawalah mereka semua kepadaku," tanya Rasulullah.

"Wahai Pesuruh Allah, apakah ada sebarang berita mengenai suamiku, Jaafar sampai kepada kamu?" balas Asma.

Sambil memeluk ketiga-tiga anak lelaki Jaafar yang tidak mengerti apa-apa itu, baginda menangis dan dengan suara yang tersekat-sekat kesedihan baginda lantas berkata: "Jaafar kini sudah syahid wahai Asma pada jalan Allah. Dia kini berada di samping-Nya di syurga atas segala pengorbanannya memerangi pihak musuh tanpa sebarang perasaan gentar dan takut.

"Tetapi janganlah kamu meraung dan meratap sehingga menepuk dada, kepala dan mengoyakkan pakaian akibat terlalu sedih," kata baginda.

Baginda memberi panduan kepada isteri Jaafar dan semua pengikut yang lain supaya tidak meratapi kematian seperti kebiasaan adat orang Arab dahulu kala.

Sedangkan Rasulullah sendiri berasa sangat sedih atas kematian sepupunya itu tetapi memadai dengan menitiskan air mata dan bersabar.

Manakan tidak, dahulu baginda yang paling gembira menyambut kepulangan Jaafar yang berhijrah ke Habsyah dan kini telah gugur di medan perang.

Pertalian rapat antara mereka digambarkan seperti antara sahabat yang paling mirip kepada baginda daripada apa juga aspek termasuk akhlak, tubuh badan dan rupa paras adalah Jaafar bin Abi Talib. Maka tidak menghairankan baginda begitu merasai kehilangan Jaafar.

Bagi mengubati kesedihan yang ditanggung oleh keluarga Jaafar, baginda meminta para sahabat yang lain supaya mengunjungi dan menghantar makanan kepada isteri dan anak-anak Jaafar.

Minuman paling lazat dari syurga


Gambar Hiasan sumber google


Tafsir al-Quran & Asbabun Nuzul


SETELAH Allah SWT menyebut perihal Dia menunjukkan jalan kebaikan dan jalan keburukan kepada manusia menerusi firman-Nya yang bermaksud: Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan (jalan kebaikan untuk dijalaninya dan jalan kejahatan untuk dijauhi) (al-Balad :10). Berikutnya Allah SWT menambahkan penjelasan bahawa manusia itu terbahagi kepada dua golongan iaitu mereka yang menerima hidayah Allah SWT dan bersyukur serta golongan yang disesatkan Allah SWT dan kufur.



Kemudian, Dia mengakhiri perkara tersebut dengan apa yang disediakan untuk kedua-dua golongan itu pada hari kiamat nanti.

Allah SWT menyediakan kepada golongan pertama iaitu syurga-syurga dan kenikmatan, sehingga mereka meminum khamr - minuman yang paling lazat yang dicampurkan dengan air segar dan sejuk serta harum baunya. Apabila mereka inginkannya, maka ia datang kepada mereka di bilik-bilik.

Mereka juga memakai kain sutera dan duduk di atas pelamin-pelamin tanpa merasa panas dan sejuk. Kemudian Allah SWT menyebut pula sesuatu yang disediakan di dunia bagi mendapatkan pahala agung ini. Lalu dijelaskan bahawa mereka itu memberi makan kepada orang fakir, malang, yatim dan hamba sahaya. Mereka menunaikan apa yang diwajibkan oleh Tuhan mereka dan takut terhadap azab Allah SWT pada hari kiamat.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya kami menyediakan bagi orang-orang kafir rantai, belenggu dan neraka yang menyala-nyala. (al-Insaan: 4)

Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya Allah SWT menyediakan bagi orang yang mengkufuri nikmat-Nya dan menyalahi perintah-Nya, dengan rantai-rantai ke dalam neraka Jahim."

Manakala belenggu-belenggu dengan tangan-tangan mereka diikatkan ke leher-leher mereka sebagaimana yang dilakukan terhadap orang yang berdosa di dunia dan mereka dibakar dengan api neraka.

Ibnu Kathir berkata: "Allah SWT mengkhabarkan tentang apa yang telah Dia sediakan bagi semua orang kafir daripada makhluk-Nya, sama ada berbentuk rantai, belenggu dan api yang menyala lagi membara di neraka Jahanam."

Sayid Qutub berkata: "Iaitu belenggu-belenggu untuk mengikat kaki dan memasungkan tangan serta api neraka yang menyala-nyala untuk dicampakkan mereka ke dalamnya dengan kaki tangan yang terbelenggu."

Firman Allah SWT: Sesungguhnya orang-orang yang berbuat kebajikan minum daripada gelas (berisi minuman) yang campurannya adalah air kapur. (iaitu) mata air (dalam syurga) yang daripadanya hamba-hamba Allah minum, yang mereka dapat mengalirkannya dengan sebaik-baiknya. (al-Insaan: 5-6)

Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya orang yang berbakti kepada Allah SWT dengan mengerjakan ketaatan serta menunaikan segala perkara yang diwajibkan oleh-Nya dan meninggalkan perbuatan yang dilarang seperti meminum arak yang dicampur dengan minuman yang lain, seperti kapur yang berbau harum, sejuk lagi putih."

Campurannya berasal daripada sumber yang daripadanya semua hamba Allah SWT yang bertakwa meminumnya di bilik-bilik yang terdapat di dalam syurga. Air itu didatangkan kepada mereka dengan mudah ke mana sahaja mereka suka dan dimanfaatkan menurut kehendak mereka serta ia mengikut mereka ke mana-mana sahaja tempat yang dikehendaki oleh mereka.

Al-Mujahid berkata: "Mereka membimbingnya ke mana sahaja mereka suka dan air itu mengikut ke mana sahaja mereka pergi."

Ibnu Kathir berkata: "Maksudnya, air kapur yang telah bercampur dan disediakan bagi orang-orang yang melakukan kebaikan ini adalah mata air yang biasa diminum oleh hamba-hamba Allah SWT yang mendekatkan diri, murni tanpa campuran, mereka minum sehingga kenyang."

Mereka boleh manfaatkan air tersebut ke mana dan di mana sahaja mereka kehendaki.

Sayid Qutub berkata: "Ayat ini menjelaskan bahawa minuman orang-orang yang taat atau para Abrar di dalam syurga ialah air campuran dengan haruman kapur, iaitu mereka minum di dalam gelas yang di ambil dari mata air yang sentiasa mengalir dengan banyaknya."

Biasanya orang-orang Arab mencampurkan minuman arak, kadang-kadang dengan kapur dan kadang-kadang dengan halia untuk menambahkan kelazatannya.

Dengan keterangan ini tahulah mereka bahawa di syurga akan disediakan minuman yang bercampur kapur dengan mewahnya tetapi taraf minuman ini tentulah lebih manis dan nyaman lagi daripada minuman-minuman di dunia dan kelazatannya berlipat kali ganda.

ARKIB : 29/06/2012

Hikmah bersin kepada kesihatan manusia menurut Islam




Oleh Ustaz Zaman

2012/06/30


SESUATU perkara yang berlaku adalah kehendak dan kurniaan daripada Allah SWT. Manusia harus menerima dengan perasaan reda dan merendah diri kerana pada dasarnya segala-galanya adalah untuk kebaikan umat manusia.

Setiap ciptaan mempunyai tujuan tersendiri dan bukanlah sia-sia seperti anggapan sesetengah masyarakat. Firman Allah SWT bermaksud: “Apakah kamu mengira bahawa ada ciptaan Allah yang tiada mempunyai tujuan serta sia-sia?” (Surah al-Mukminun, ayat 115)


Ada perkara yang tersirat kadang kala tidak menggambarkan apa yang tersurat. Namun, peradaban dalam Islam amat dititikberatkan kerana Islam tidak sekali-kali membenarkan perasaan orang lain terganggu akibat sesuatu tindakan yang kita lakukan.

Sabda Baginda SAW: “Sesiapa yang bersin, hendaklah meletakkan tangannya di mulut dan merendahkan suaranya.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Tirmizi).

Di sinilah letaknya keadilan dan kesaksamaan Islam yang mana segala gangguan mental dan fizikal terhadap orang lain adalah dilarang walaupun kepada golongan bukan Islam.

Antara perkara yang sering dilupai umat Islam ialah ‘bersin’ dan disiplinnya. Ramai menganggap ia perkara biasa dan tiada kaitan dengan agama. Sebenarnya bersin mempunyai disiplin tersendiri yang perlu dijaga supaya tidak mengganggu perasaan orang lain ketika kita bersin.

Kita dianjurkan supaya tidak meninggikan suara serta mengucapkan pujian kepada Allah SWT (Alhamdulillah) serta menutup hidung dan mulut ketika bersin. Dianjurkan pula mereka yang mendengar pujian itu mendoakan dengan rahmat Allah SWT (Yarhamukallah). 


Sesungguhnya al-Quran dan sunnah penuh dengan hukum dan hikmah untuk kemaslahatan manusia. Ibnul Qayyim menyebut: “Jika hanya ada seratus perkara dalam al-Quran dan sunnah, nescaya kita akan menyelaminya dengan mudah. Tetapi hakikatnya, di sana terdapat ribuan perkara yang datang dalam pelbagai bentuk dan cara.” (Miftah As-Saa’dah)

Hikmah diciptakan bersin kepada manusia adalah berdasarkan beberapa perkara, antaranya untuk menggambarkan Islam sebagai agama yang sentiasa menitikberatkan hubungan hamba dan Penciptanya dalam semua keadaan. Oleh itu, setiap pekerjaan dilakukan mempunyai doa tersendiri daripada Baginda SAW.

Jawapan yang diucapkan daripada orang yang bersin serta mereka yang mendengar pujian dapat menciptakan suasana keislaman dalam masyarakat serta menggalakkan mengingati Allah SWT.

Sabda Baginda SAW: “Sesiapa yang bersin hendaklah menyebut ‘Alhamdulillah’ dan berkatalah mereka yang berada di sisinya ‘Yarhamukallah’. Inilah salah satu antara hak orang Islam terhadap saudaranya yang lain (mendoakan ketika bersin).” (Hadis riwayat Aishad dari Abi Ya’la)

Syekh A’llamah Al-Haliimy berkata: “Bersin juga akan mengurangkan tekanan yang terdapat dalam pemikiran selepas banyak berfikir. Oleh sebab itulah orang yang menjawab berkata: “Semoga Allah lapangkan pemikiranmu.”

Berkata Ibnu A’rabi, bersin akan mengejutkan segala saraf bermula daripada kepala ke bahagian tengkuk dan ucapan Yarhamukallah daripada mereka yang mendengar bermaksud supaya Allah kembalikan sarafnya seperti sedia kala.

Ibnu Abi Hamzah berkata, bersin adalah satu nikmat Allah SWT kepada hambanya untuk menghilangkan kemudaratan dalaman manusia. Oleh sebab itulah mereka yang bersin dianjurkan memuji Allah SWT dan mereka yang menjawab pujian itu sangat dituntut oleh Islam dan mendapat ganjaran Allah SWT. (Kitab Fathul Bari)

Begitu juga jalinan ukhuwah antara umat Islam selepas berlaku dua hubungan antara orang yang bersin dan mereka yang menjawabnya. Mereka saling mendoakan antara satu sama lain sehingga melahirkan hubungan yang kukuh antara umat Islam.

Perasaan persendirian, keegoan serta permusuhan adalah penyakit masyarakat dan adalah mukadimah kepada keruntuhan agama. Sesungguhnya bersin dapat mewarnai sikap layanan yang baik terhadap orang lain dan dapat menjelmakan semangat kasih sayang antara umat Islam.

Islam juga menafikan fahaman masyarakat jahiliah dulu yang menganggap mereka yang bersin adalah pembawa sial dan berpenyakit. Ada juga sebahagian daripada mereka menganjurkan diputuskan atau diusahakan tidak bersin supaya tidak tergolong daripada golongan yang sial.

Mereka juga akan menjawab kepada yang bersin mengikut penilaian orang itu pada pandangan masing-masing. Contohnya, jika orang itu disukai maka mereka akan mendoakan supaya sihat dan panjang umur. Jika orang itu dibenci maka jawapannya adalah celaka dan mati. Ada juga yang menjawab, itu (sial) adalah untukmu dan bukan untukku.

Doa keampunan diungkapkan mereka yang bersin dan mereka mendengarnya telah membina satu ikatan malah dengan jawapan semula oleh orang yang bersin dengan doa hidayah untuk kedua-duanya dapat membina kasih sayang antara keduanya. Doa inilah yang memadamkan fahaman jahiliah yang menggalakkan kezaliman dan permusuhan sesama manusia.


Kerajinan tingkat momentum, daya saing pekerja



Oleh Sharifah Haayati

2012/06/30

Majikan wajib penuhi hak tenaga kerja, wujud hubungan baik sesama kakitangan

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Apabila engkau selesai (daripada sesuatu amal salih), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal salih yang lain). Dan hanya kepada Tuhanmu sahajalah, hendaknya engkau berharap.” (Surah al-Syarh, ayat 7-8)


Walaupun ayat ini diturunkan untuk mententeramkan hati Baginda Rasulullah pelbagai panduan dan manfaat boleh kita kutip dalam melaksanakan kerja seharian daripada penelitian dua ayat ini.

Ayat ini bukan saja menunjukkan anjuran dan galakan Allah SWT supaya terus menerus melaksanakan amal salih, tetapi ia juga membawa perhatian untuk terus melakukan kebaikan kesungguhan dan kerajinan bekerja juga perlu terus dibaja supaya momentumnya mampu dikekalkan khasnya pada masa kini.

Bagi memacu daya saing dan daya maju pekerja, nilai kerajinan, ketekunan serta kesungguhan perlu disokong serta dikembangkan. Setiap majikan perlu membajai nilai ini melalui pelaksanaan dasar 5K iaitu yang pertama, kemudahan dan kebajikan.

Kemudahan fizikal dan material meliputi antaranya persekitaran tempat kerja selesa, kemas, bersih, kemudahan teknologi komunikasi maklumat (ICT), tempat beribadat serta rekreasi, manakala kemudahan material meliputi gaji, upah, insentif seperti bonus dan elaun kemudahan kesihatan, perumahan, pengangkutan, khairat kematian dan lain-lain bentuk kebajikan.

Dalam Majma’ al-Zawaid al-Haithami, sabda Rasulullah yang bermaksud: “Berilah pekerja itu upah sebelum kering peluhnya.” 

Kemudahan insentif ini adalah mengambil pengajaran daripada balasan Allah SWT kepada hamba-Nya yang melakukan kebaikan dalam firman yang bermaksud: “Dan sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakan.” (Surah al-Najm, ayat 39)

Kedua, kesantunan komunikasi adalah dasar paling mudah dan murah untuk menimbulkan rasa dihargai apabila berjaya melaksanakan tugasan serta merangsang motivasi kerja dengan kerajinan dan kesungguhan. Ucapan seperti ‘terima kasih’, ‘tahniah’, ‘syabas’, ‘teruskan ketekunan anda’ adalah komunikasi baik yang amat dituntut.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Perkataan yang baik itu adalah suatu sedekah.” (Hadis riwayat Muslim) Benarlah kata-kata, ‘Indah tampan kerana budi, tinggi bangsa kerana bahasa’.

Kesantunan komunikasi ini juga boleh dipamerkan melalui pelbagai bentuk penghargaan termasuklah pemberian anugerah perkhidmatan cemerlang, perkhidmatan setia, anugerah kualiti dan inovasi berbentuk ganjaran atau hadiah, sijil, piala, pingat dan sebagainya.

Kesantunan komunikasi ini sesuai dengan anjuran supaya kita saling menghargai dan berterima kasih sesama manusia. Sabda Rasulullah SAW: “Barang siapa tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak berterima kasih kepada Allah.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Dalam Perkhidmatan Awam, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 tahun 2004 juga menyediakan peraturan pemberian penghargaan kepada pegawai yang sudah meninggalkan perkhidmatan iaitu sijil penghargaan kepada mereka yang berkhidmat sekurang-kurangnya 15 tahun secara berterusan.

Ketiga, kerjasama harmoni dan kerukunan organisasi. Apabila tugas boleh disandarkan di bahu anggota organisasi secara bersama dan harmoni, ia akan menimbulkan rasa kepuasan serta kerukunan dalam organisasi.

Ibn Khaldun dalam mukadimahnya mengistilahkan suasana begini sebagai organisasi insani. Justeru, membina semangat muafakat dan kerjasama dalam organisasi boleh menimbulkan keseronokan bekerja, mengembangkan serta membudayakan nilai kerajinan bersama.

Keempat, keutamaan kesihatan. Faktor kesihatan penting kerana kesihatan adalah harta seperti sabda Rasulullah SAW: “Barang siapa yang pagi sihat fizikalnya, damai jiwanya dan mempunyai makanan untuk harinya, maka seolah-olah dunia ini kepunyaannya.” (Hadis riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah)

Justeru, tanpa kesihatan yang baik, tiadalah kerajinan. Individu dan majikan perlu memberi perhatian serius antaranya mengambil kira aspek bebanan kerja yang diberikan supaya bersesuaian kemampuan kesihatan dan fizikal pekerja serta munasabah untuk disempurnakan dalam tempoh diberi, menganjurkan wacana berkaitan kesedaran kesihatan, menggalakkan aktiviti riadah dan rekreasi seperti menubuhkan Kelab Sukan atau Hari Sukan.

Kelima, ketepi kerenah birokrasi yang bukan saja melambatkan sesuatu urusan tetapi boleh merencatkan kerajinan pekerja. Contohnya, apabila pekerja perlu berhadapan proses dan prosedur kerja yang panjang serta sulit, mendapat kelulusan atau persetujuan daripada ramai pegawai atasan, mengisi pelbagai borang dan masalah dalam penggunaan ICT.

Justeru, usaha memudahkan proses dan prosedur kerja dapat mengelakkan kebosanan serta mengembangkan nilai kerajinan dalam bekerja. Malah, dalam ajaran Islam, nilai mudah dan memudahkan amat dituntut.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.” (Surah al-Baqarah, ayat 185)

Rasulullah SAW bersabda: “Mudahkanlah dan jangan menyusahkan, gembirakanlah dan jangan membuatkan orang lain lari (dari agama kamu)." (Hadis riwayat al-Bukhari

Marilah bersama mengembangkan sifat kerajinan dalam diri dan pekerja dengan memberi perhatian kepada dasar asas 5K yang akan melonjakkan hasil kerja, organisasi sekali gus menjadikan kerja berteraskan kerajinan suatu budaya yang mengundang pahala dan keredaan Allah SWT.


Dakwah tanggungjawab bersama ke arah kebaikan


Oleh AMINUDIN MANSOR

MELAKSANAKAN dakwah adalah tanggungjawab semua orang. Inilah keistimewaan menjadi Muslimin dan Muslimat yang beriman dan selalu menyuruh diri sendiri dan orang lain mengikut perintah dan berpegang kepada addin-Nya.

Sebagai orang yang beriman kepada Allah SWT hendaklah menyuruh dan mengajak orang lain beriman kepadaNya. Sebagai umat yang terpilih dan terbaik dakwah adalah jalan terbaik mengajak orang lain beriman kepada Allah.

Allah berfirman yang maksudnya: 
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan kamu pula beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab itu beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. (ali Imran: 110)

Setiap umat Islam adalah sebaik-baik umat yang diciptakan oleh Allah untuk melakukan kebajikan dan mencegah kemungkaran. Melakukan kebaikan mestilah secara berterusan walaupun sedikit. Kemudiannya akhir dilakukan secara tetap dan lebih banyak.

Tugas berdakwah tidak semestinya terletak kepada tanggungjawab pendakwah, penceramah, imam dan ahli jawatankuasa masjid sahaja. Malah ia boleh menjadi tugas dan tanggungjawab guru dan ustaz di sekolah serta orang biasa.

Syarat yang paling utama adalah mempunyai ilmu agama bagi mengajak orang lain mengerjakan kebaikan dan kebajikan.

Tokoh ilmuwan Islam, Al-Khazin menjelaskan bahawa pendakwah itu terbahagi kepada empat. Pertama, golongan para Nabi dan Anbiya' (nabi-nabi) yang berdakwah dengan pengantaraan mukjizat, hujah-hujah penerangan dan penjelasan.

Kedua, golongan alim ulama yang diiktiraf sebagai para Nabi. 

Ketiga, golongan mujahidin yakni orang-orang yang berperang kerana Allah SWT.

Keempat, para muazin yang melaungkan azan mengajak manusia mendirikan solat, juga dianggap sebagai pendakwah.

Konsep atau peranan pendakwah mestilah lebih luas. Dari segi konsepnya, mengajak orang lain mengerjakan kebajikan adalah berdakwah, mengajak orang lain solat dan mendekati masjid adalah dakwah. Malahan menegur kawan-kawan daripada melakukan perbuatan yang tidak baik juga adalah dakwah.

Peranan dakwah ini boleh dimainkan melalui lisan atau perbuatan. Antaranya melalui nasihat, teguran dan pandangan yang berhikmah.

Sekolah adalah pusat pembelajaran ilmu pengetahuan yang sepatutnya dijadikan asas berdakwah, iaitu mengajak ke arah kebaikan.

Kita tidak mahu konsep dakwah itu disempitkan. Harus diingat mengajak orang lain mendalami ilmu pengetahuan juga adalah dakwah. Sebagai pelajar, menasihati pelajar lain, khususnya kawan-kawan sebaya tidak menghisap rokok adalah dakwah. Menasihati mereka agar tidak melanggar disiplin sekolah juga adalah dakwah.

Konsep dakwah

Dalam hal ini Allah berfirman: 
Dan hendaklah ada antara kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan (mengembang dan menyebarkan Islam), menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala perkara yang mungkar (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian, ialah orang-orang yang berjaya. (ali Imran: 104).

Pendek kata, dakwah itu sangat meluas konsepnya. Jika semua orang berdakwah iaitu mengajak ke jalan kebaikan dan menjauhi kemungkaran tidak akan ada perbuatan buruk berlaku dalam masyarakat seperti ragut, merempit di jalan raya, penyalahgunaan dadah, seks bebas dan pembuangan bayi.

Sikap mengambil tahu hal orang lain dan menasihatinya ke jalan yang di redai Allah SWT adalah sikap yang baik. Sikap hedonisme iaitu sikap mementingkan diri sendiri dan tidak mengambil tahu hal orang lain adalah unsur yang dibawa dari Barat. Dalam Islam perpaduan umat itu ibarat satu bangunan yang menyokong kebaikan antara satu sama lain.

Dalam hal ini Nabi bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya agama ini mudah dan tiada seorang yang menyulitkan agama, kecuali pasti dikalahkannya. Bertindaklah tepat, lakukan pendekatan, sebarkan berita gembira, permudahkan dan gunakan siang dan malam hari serta sedikit waktu fajar sebagai penolongmu. (riwayat al-Bukhari)

Oleh itu, dalam berdakwah ini tidak ada apa yang perlu disusahkan dan disukarkan, semuanya boleh dipermudahkan, asalkan kita mahu melakukannya.

Kejayaan seseorang pendakwah banyak bergantung pada usaha dan kemahuan yang sentiasa dilakukan dalam aktiviti berdakwah.

Melaksanakan kerja-kerja dakwah adalah tugas yang paling murni dan mulia di sisi Allah, kerana ia menyeru manusia supaya beriman kepada Allah dan beribadat hanya kepada-Nya.

Di samping itu, dakwah juga mengajak manusia supaya melakukan perkara yang makruf (baik) dan menjauhi yang mungkar (keji). Natijah daripadanya akan mewujudkan keharmonian dan kebahagiaan hidup dalam masyarakat serta memperoleh keredaan Allah di dunia dan akhirat.

Pada masa kini, kita berada di era langit terbuka dan era globalisasi dengan perkembangan teknologi sehingga terciptanya alat komunikasi yang serba canggih.

Oleh itu, semua orang boleh berdakwah mengajak ke arah kebaikan. Ingatlah, walau dengan menyampaikan satu ayat yang menyeru ke arah kebaikan juga adalah satu dakwah.

Bagaimanapun, kerja-kerja dakwah yang kita lakukan itu mestilah ikhlas semata-mata kerana mengharap keredaan Allah SWT, bukan untuk kepentingan peribadi dalam bentuk duniawi.

Wednesday, June 27, 2012

Kaitan rezeki dengan tauhid



SEGALA yang dapat diambil manfaatnya adalah rezeki. Makna itu diambil berdasarkan kata 'rezeki' yang terdapat dalam terjemahan surah al-Baqarah ayat tiga: "… membelanjakan (mendermakan) sebahagian daripada rezeki…"

Rezeki merupakan salah satu kata kunci dalam ajaran Islam kerana berkait rapat dengan konsep tauhid. Dalam surah al-Baqarah ayat 22 dan 57, konsep rezeki dikaitkan secara langsung dengan masalah keimanan.

Dalam ayat 22, Allah SWT membicarakan tentang hujan yang menyirami pohon-pohon dan menghasilkan buah-buahan: "yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu…"

Dalam ayat 57 pula Allah SWT menyuruh: "Makanlah makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu. Dan tidaklah mereka menganiaya diri sendiri."

Kedua-dua ayat itu menunjukkan bahawa masalah rezeki dapat menjadikan manusia menjadi musyrik dan zalim, apabila mereka yakin bahawa rezeki itu dapat diperoleh daripada sumber lain selain Allah SWT.

Halal haram
Kaum Muktazilah berpendapat rezeki hanyalah untuk pemberian yang halal. Sedangkan yang haram tidak boleh disebut sebagai rezeki kerana pemilikannya tidak sah.

Hujah ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: Orang-orang yang (hendak) bertakwa membelanjakan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.(al-Baqarah: 2-3)

Golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah berpendapat bahawa rezeki itu adalah segala sesuatu yang bermanafaat, sama ada yang halal atau yang haram.

Rezeki ditafsir sebagai 'bahagian'. Oleh itu, bahagian yang diperoleh atau digunakan secara tidak sah merupakan bahagian yang haram.

Usaha
Meskipun Allah SWT Maha Pemurah dan rezeki-Nya maha luas, namun manusia tidak akan dapat memperoleh rezeki itu jika tidak berusaha. Usahanya menjadi ukuran banyaknya hasil perolehan.

Dalam al-Quran ditegaskan: Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan ( balasan ) apa yang diusahakannya. (al-Najm: 39)

Rezeki Allah SWT maha luas dan tidak terbatas pada ruang dan waktu .Rezeki-Nya itu bukan sahaja diberikan kepada manusia tetapi juga kepada segala makhluk-Nya. Hal itu dinyatakan dalam firman-Nya yang bermaksud: Dan tiadalah sesuatu pun makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya. (Hud: 6 )

Ukuran
Dalam al-Quran dinyatakan bahawa Allah SWT yang memberikan rezeki kepada makhluk di muka bumi, kerana Dia adalah satu-satunya sumber rezeki(rujuk al-Hijr: 20). Dengan kata lain, semua makhluk memiliki hak rezeki daripada Allah SWT, namun rezeki bagi semua makhluk itu mempunyai ukuran. (rujuk al-Hijr: 20)

Manusia tidak boleh menggunakan sumber kehidupan (rezeki) untuk kepentingan diri sendiri yang akan menyebabkan terganggunya keseimbangan alam.

Keseimbangan alam yang terganggu itu akhirnya akan merugikan manusia sendiri, misalnya penebangan kayu secara berlebihan (tidak terkawal) yang menyebabkan banjir dan perilaku lain seumpamanya.

DOA PENDINDING

Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;




Baca di sana : 

yang masin dan yang tawar



Tanda Kebesaran Allah

Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu. Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya. Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(surah Ar-Rahman : ayat 19-21)

Tujuh Lafaz Niat


Sumber FB

Tanda Waqaf dalam al-Quran



Tuesday, June 26, 2012

Syaaban ruang perbaiki diri, pertingkat amalan menyambut Ramadan



Ustaz Zaman 

2012/06/23


KITA semakin hampir kepada Ramadan yang penuh kemuliaan dan keberkatan. Perjalanan masa semakin pantas berlalu. Adakah tempoh masa kita lalui dipenuhi amal ibadat kepada Allah SWT atau kita masih tercari-cari di manakah noktah permulaan untuk mengabdikan diri kepada-Nya.

Apakah kita sudah bersedia bertemu Ramadan yang sangat ditunggu-tunggu sekalian umat Islam? Syaaban adalah masa untuk kita mengejar kebajikan sebanyak mungkin sebagai persediaan dan latihan menyambut Ramadan.


Sesungguhnya Syaaban ruang kesempatan untuk memperbaiki diri menjelang tibanya Ramadan, medan untuk karnival ibadat sedunia. Jika Rejab mencatatkan sejarah istimewa iaitu Israk dan Mikraj, Syaaban melakarkan peristiwa pertukaran arah kiblat ketika permulaan kewajipan solat.
.

Ini menyebabkan Baginda SAW merenung jauh bagi memikirkan perkara itu maka turun firman Allah yang bermaksud: “Sering kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad) mendongak ke langit memikirkannya, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu berpalinglah mengadap Masjidilharam (Makkah) dan di mana saja kamu berada, maka hadapkanlah wajahmu ke arahnya. Sesungguhnya orang Yahudi dan Nasrani mengetahui benar akan kisah perpindahan kiblat ini adalah perintah dari Allah dan Allah sekali-kali tidak akan lalai terhadap apa yang mereka lakukan.” (Surah al-Baqarah, ayat 44)

Baginda SAW paling banyak mengerjakan puasa sunat pada Syaaban berbanding bulan lain. Walaupun banyak hadis kedudukannya lemah dalam menyatakan fadilat Syaaban, hakikatnya, amalan Baginda SAW menunjukkan Syaaban antara bulan dimuliakan Allah SWT. Jika tiada bulan baik di sisi Allah SWT, masakan ada bulan diharamkan Allah SWT untuk berperang.

Syaaban juga terdapat satu malam yang penting iaitu malam Nisfu Syaaban. Allah SWT sudah memberikan kelebihan dengan keampunan kepada hamba-Nya. Sabda Rasul SAW daripada Abu Hurairah: “Allah SWT mengamati makhluk-Nya pada malam Nisfu Syaaban seterusnya mengampunkan mereka kecuali mereka yang syirik dan melakukan permusuhan.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Kesempatan yang terhidang pada Syaaban ini haruslah dimanfaatkan sebagai satu usaha untuk melakukan ibadat kepada Allah SWT termasuk puasa dan qiamullail.

Ini ibadat yang diberi keutamaan Baginda SAW. Baginda juga memfokuskan kepada 15 terakhir Syaaban untuk berpuasa sunat. Solat tahajud dan solat taubat haruslah ditekankan khususnya pada malam nisfu.

Ikatan silaturahim mesti disegarkan semula kerana sikap permusuhan akan mengundang sia-sia kepada ibadat kita. Hati mestilah disucikan daripada perasaan benci dan dendam serta melakukan fitnah supaya dapat merasai kemanisan beribadat di bulan Ramadan yang dipenuhi keberkatan.

Sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang menyebarkan fitnah dan permusuhan tidak akan ke syurga.” (Hadis riwayat Muslim dari Huzaifah)

Beristiqamah dalam ibadat juga mestilah dipelihara kerana ia dapat melonjakkan kualiti ibadat walaupun kuantiti ibadat dilakukan dengan kadar sedikit. Munajat keampunan juga haruslah diperbanyakkan kerana dosa dan kesalahan kita semakin bertambah disebabkan semua pancaindera dipergunakan pada setiap masa.

Firman Allah SWT bermaksud: “Dan hendaklah kamu memohon keampunan kepada Tuhanmu dan hendaklah kembali taat pada-Nya supaya kamu mendapat nikmat dan rahmat di dunia dan akhirat.” (Surah Hud, ayat 3) 

Syaaban bulan tarbiyah untuk mendidik jiwa dengan melakukan ibadat penuh ketaatan dan keikhlasan. Kekuatan yang dijana pada Syaaban akan menghasilkan kesan positif terhadap ibadat Ramadan. 

Segala dosa akan terampun jika terdapat unsur kesungguhan dan istiqamah dalam melakukan ibadat. Sifat mazmumah seperti dengki dan khianat akan terhakis dengan amalan kebajikan yang semakin bertambah. Rebutlah peluang Syaaban untuk merealisasikan Ramadan.

Penulis ialah Eksekutif Agama , The New Straits Times Press (NS)


Khutbah Jumaat: Perbanyak puasa sunat, eratkan silaturahim pada Syaaban




2012/06/22 

KINI kita berada pada hari kedua Syaaban, bulan mulia lagi berkat ini mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaannya. Syaaban adalah masa untuk kita mengejar kebajikan sebanyak mungkin sebagai latihan dan persediaan menghadapi bulan Ramadan, medan ibadah umat Islam. 


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Keutamaan bulan Syaaban di atas semua bulan itu, seperti keutamaan aku di atas semua nabi dan keutamaan bulan Ramadan itu di atas semua bulan ibarat keutamaan Allah SWT di atas semua hamba-Nya.”


Syaaban adalah bulan Rasulullah SAW dan bagi kita sebagai umatnya pelbagai ganjaran disediakan untuk setiap amalan bagi persediaan menghadapi Ramadan.

As-Syeikh Othman Ahmad Syeikh al- Khaubawi dalam kitab Duratun Nasihin menceritakan amalan Rasulullah SAW yang diriwayatkan Anas bin Malik: “Sesungguhnya Allah SWT telah menciptakan laut dari sinar di bawah Arasy, lalu menciptakan satu Malaikat yang mempunyai dua sayap, satu sayapnya di timur dan sayapnya yang lain di barat, sedang kepalanya di bawah Arasy dan kedua kakinya di bawah lapis bumi ke tujuh. Apabila seseorang hambanya membaca selawat untukku di bulan Syaaban maka Allah SWT menyuruh Malaikat itu, supaya menyelam di air. Malaikat itupun menyelam, kemudian keluar dari dalam air serta mengibas-ngibaskan kedua-dua sayapnya, sehingga bertitisanlah air dari bulu-bulu yang sangat banyak sekali. Maka Allah SWT menciptakan daripada tiap-tiap titis air itu, satu Malaikat yang memohonkan ampunan bagi orang yang membaca selawat, sampai hari Kiamat.” 


Antara amalan digalakkan dalam bulan ini ialah ibadah puasa. Amalan ini bolehlah dianggap sebagai satu amalan yang agak sukar kerana ia benar-benar menguji ketahanan mental, emosi dan fizikal seseorang. Bagaimanapun, inilah amalan yang banyak ganjarannya jika dilakukan dalam bulan ini. 

Sabda Rasulullah SAW apabila ditanya apakah bulan selepas Ramadan yang afdal berpuasa, Nabi SAW menjawab yang bermaksud: “Bulan Syaaban kerana untuk mengagungkan Ramadan. Nabi SAW ditanya lagi: Sedekah apakah yang lebih afdal? Nabi SAW menjawab: Sedekah di bulan Ramadan.” (Hadis riwayat at-Tirmizi) 

Pada bulan Syaaban juga ada satu malam yang sangat dinanti-nantikan umat Islam iaitu malam Nisfu Syaaban kerana pada malam itu Allah SWT memberikan kelebihan kepada hamba-Nya dan memberi keampunan kepada mereka kecuali yang syirik kepada-Nya. 

Sabda Rasulullah SAW menerusi hadis diriwayatkan Ibn Majah daripada Abu Hurairah yang bermaksud: “Allah SWT melihat kepada makhluk-Nya pada malam Nisfu Syaaban lalu mengampuni makhluk-Nya kecuali orang musyrik dan orang yang bermusuhan.” (Hadis riwayat Ibn Majah) 

Untuk mencapai kelebihan bulan ini, umat Islam di anjurkan melakukan puasa sunat dan qiamullail. Inilah ibadah diutamakan Rasulullah SAW dengan memperbanyakkan puasa sunat pada 15 terakhir Syaaban. 

Memperkukuhkan tali silaturahim sesama manusia. Hubungan sesama manusia penting kerana ia bersangkutan hubungan manusia dengan Allah SWT. Leraikanlah permusuhan sesama kita dan saling bermaafan kerana Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa manusia selagi mereka bermaafan. 

Sucikan diri daripada perasaan dendam dan dengki sesama muslim sebelum tibanya Ramadan supaya amal ibadah pada bulan berkat ini dapat dirasai kemanisannya. 

Beristiqamah melaksanakan amal ibadah dan kebajikan untuk menjadikan jiwa sentiasa tetap dengan pendirian. 

Memperbanyakkan memohon keampunan daripada Allah SWT. Ramai yang tidak menyedari bahkan alpa dengan segala dosa dilakukannya saban waktu. Dosa semakin hari semakin bertambah terutama dosa kecil daripada percakapan, penglihatan, pendengaran dan perbuatan. 

Semua dosa ini sebenarnya telah menjadi titik hitam dalam hati yang menyebabkan hati semakin keras. Lebih membimbangkan, hati akan jauh daripada petunjuk Allah SWT. Perbanyakkan berdoa dan memohon ampun selagi pintu keampunan itu terbuka. 

Sumber: Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)


Tatatertib perlu diamal dalam masjid



Oleh Hizbur Rahman

2012/06/26

Jemaah dilarang ganggu jemaah solat dengan kelakuan tidak sopan

IMAM masjid perlu menegur atau memberi pengajaran kepada jemaah yang berkelakuan tidak sopan di masjid seperti berbisik, mengganggu orang solat, melintas orang yang sedang solat, saf tidak lurus, berzikir dengan suara keras hingga mengganggu orang sedang solat serta belajar.

Daripada Abu Qatadah, katanya: “Tatkala kami sedang solat bersama Nabi SAW, tiba-­tiba Baginda mendengar suara berbisik orang (yang datang). Maka ketika Nabi sudah selesai solat,ia bertanya: Ada apa urusan kamu tadi (berbisik)? Mereka menjawab: Kami terburu­-buru untuk turut (jemaah). Nabi SAW berkata: Janganlah kamu berbuat begitu. Apabila kamu mendatangi solat, hendaklah kamu berlaku tenang. Apa yang kamu dapatkan (dari solatnya imam), maka solatlah kamu (seperti itu) dan apa yang kamu ketinggalan, sempurnakanlah.” (Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Bukhari)


Diriwayatkan Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda: “Apabila kamu mendengar iqamat, maka pergilah kamu ke tempat solat itu, dan kamu haruslah berlaku tenang dan bersikap sopan dan terhormat, dan janganlah kamu tergesa­-gesa, apa yang kamu dapatkan (dari solatnya imam), maka solatlah kamu (seperti itu) dan apa yang kamu ketinggalan sempurnakanlah.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah, Nasa’i dan Ahmad)

Hadis ini mengandungi beberapa hukum iaitu kita diperintah berlaku tenang dan bersikap sopan apabila mendatangi tempat solat atau masjid. Kita dilarang tergesa­-gesa apabila mendatangi tempat solat seperti berlari­-lari, meskipun iqamat telah dikumandangkan.

Kita dilarang berbisik apabila sampai di tempat solat, sedang solat jemaah sedang didirikan. Ini akan mengganggu orang yang sedang solat berjemaah.

Bagi mereka yang lambat berjemaah setelah imam selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, barulah disempurnakan apa-­apa yang ketinggalan.

Hikmah diperintahkan tenang dan sopan serta tidak boleh tergesa-­gesa, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Kerana sesungguhnya salah seorang di antara kamu, apabila menuju solat, maka bererti dia sudah dianggap dalam solat.” (Hadis riwayat Muslim) 

Kita digalakkan membaca doa seperti dibacakan Nabi SAW yang bermaksud: “Ya Allah, jadikanlah dalam hatiku cahaya, dan dalam ucapanku cahaya, dan jadikanlah pada pendengaranku cahaya, dan jadikanlah pada penglihatanku cahaya, dan jadikanlah dari belakangku cahaya dan dari depanku cahaya, dan jadikanlah dari atasku cahaya, dan dari bawahku cahaya, ya Allah berikanlah kepadaku cahaya.” (Hadis riwayat Muslim dan Abu Dawud)

Diriwayatkan dari jalan Ibnu Abbas yang menerangkan solat Nabi SAW di waktu malam. Hadis ini menyatakan: “Kita akan disukai apabila mengucapkan doa di atas di waktu pergi ke Masjid.”

Daripada Abi Humaid atau Abi Usaid, ia berkata: “Bersabda Rasulullah SAW: Apabila salah seorang kamu masuk masjid, maka ucapkanlah: Ya Allah, bukakanlah bagiku pintu­pintu rahmat­Mu). Dan apabila keluar (dari masjid), maka ucapkanlah: Ya Allah, sesungguhnya aku minta kepada­Mu dari kurnia­Mu.” (Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan Nasa’i)

Abdullah bin Amr bin Ash, Nabi SAW, apabila masuk masjid beliau mengucapkan: “Aku berlindung kepada Allah yang Maha Agung dan dengan wajah­Nya yang mulia serta kekuasaan­Nya yang tidak mendahuluinya, dari (gangguan) syaitan yang terkutuk. Nabi SAW berkata: Apabila ia mengucapkan demikian (doa di atas), syaitan pun berkata: Dipeliharalah ia daripadaku sisa harinya.” (Hadis riwayat Abu Dawud) 

Hadis ini menyatakan kita disunatkan membaca doa mohon perlindungan Allah daripada gangguan syaitan apabila memasuki masjid.


Solat Malam




A079

Dan bangunlah pada sebahagian daripada waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkitkanmu dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji. (Al-Israa' 17:79

A016

Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.(As-Sajdah 32:16)




Jika dilakukan solat Tahajjud ini dengan cara istiqamah maka Allah s.w.t akan memberi 3 ganjaran;

1. Dapat lidah yang hikmah.

2. Diangkat kedarjat wali

3. Lepas dari kesakitan ketika sakaratul maut

Saturday, June 23, 2012

Uniknya penciptaan manusia

Tafsir surah al-Insaan Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

SURAH ini diturunkan selepas surah ar-Rahman. Keseluruhan ayatnya berjumlah 31 ayat. Ia termasuk di dalam kategori surah Madaniah. Hubungan surah ini dengan surah sebelumnya ialah terdapat di dalam surah terdahulu disebutkan tentang peristiwa ngeri yang akan dihadapi oleh orang yang mengingkari kedatangan hari kiamat.

Manakala dalam surah ini pula disebutkan nikmat abadi yang diperoleh oleh orang yang berbakti di akhirat kelak. Berkenaan dengan surah ini sama ada Makki atau Madani ada tiga pendapat:

* Ia adalah Madaniyah semuanya, inilah pendapat jumhur termasuk Mujahid dan Qatadah.
* Ia adalah Makkiyah, inilah pendapat Ibn Yasar dan Muqatil.
* Sebahagiannya Makkiyah dan sebahagiannya Madaniyah.

Firman Allah SWT: Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut? (al-Insan: 1)

Perkataan insan di sini ada dua pendapat:

* Ia adalah Adam dan satu waktu pula bermaksud selama 40 tahun di mana dibentuk dengan lembaga seperti itu tanpa ditiupkan roh, inilah pendapat jumhur ulama.
* Ia adalah semua manusia seperti riwayat Ibnu Abbas dan Ibnu Juraij.

Al-Maraghi berkata: Telah datang kepada jenis manusia ini satu batas waktu yang dia belum ada, sehingga dapat diketahui dan patut disebutkan.

Al-Farra’ dan Tha’lab berkata: Maksudnya ialah jasad yang dibentuk daripada debu dan tanah, tidak disebutkan, tidak dikenal, tidak diketahui apa namanya dan tidak diketahui pula apa maksudnya. Kemudian ditiupkan kepadanya roh sehingga menjadilah ia sesuatu yang patut disebutkan.

Ibnu Kathir berkata: Allah SWT berfirman mengkhabarkan tentang manusia bahawa Dia telah menciptakannya setelah sebelumnya tidak pernah menjadi sesuatu yang disebut kerana kerendahan dan kelemahannya.

Sayid Qutub berkata: Pertanyaan di permulaan surah ini merupakan pertanyaan untuk penjelasan. Pertanyaan itu dibuat sedemikian rupa seolah-olah supaya manusia bertanya kepada dirinya sendiri: Tidakkah dia tahu bahawa dia telah dilalui suatu ketika di dalam zaman yang di mana dia belum lagi menjadi sesuatu yang dapat disebut?

Tidakkah dia memikirkan hakikat ini dengan sebaik-baiknya? Kemudian tidakkah pemikirannya itu melahirkan di dalam hatinya kesedaran adanya tangan qudrat Ilahi yang menolaknya ke pentas kehidupan dan menyuluhkan cahaya lampu kepadanya dan menjadikannya satu makhluk yang dapat disebut setelah selama ini tidak pernah disebut-sebut.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia daripada setitis mani yang bercampur yang kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), kerana itu kami jadikan dia mendengar dan melihat. (al-Insan: 2)

Ibnu Jauzi berkata: Kami ciptakan manusia yakni semua anak Adam dan perkataan setitis mani yang bercampur iaitu mani lelaki dan wanita yang akhirnya terbentuk menjadi manusia.

Al-Maraghi berkata: Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia daripada nuftah yang di dalamnya ada air lelaki bercampur dengan air perempuan. Kami hendak menguji dan mencubanya dengan tanggungjawab apabila dia telah besar dan dewasa. Dan Kami menjadikannya pula dapat mendengar ayat-ayat dan menyaksikan dalil-dalil, memahami dan berfikir.

Ibnu Kathir berkata: Maksudnya Kami berikan kepadanya pendengaran dan penglihatan sehingga dengan keduanya dia mampu melakukan ketaatan dan juga kemaksiatan.

Ibnu Abbas berkata: Maksud al-Amsyaj di dalam ayat ini ialah sperma lelaki dan ovum perempuan, sekiranya telah bersatu dan bercampur lalu beralih dari satu fasa ke fasa berikutnya, dari satu keadaan ke satu keadaan berikutnya dan dari satu warna ke warna berikutnya.

Qatadah berkata: Al-Amsyaj adalah peringkat-peringkat penciptaan, pada satu tahap ia sebagai nuftah, pada tahap yang lain ia sebagai ‘alaqah (seketul darah), pada tahap seterusnya sebagai mudghah (seketul daging) dan pada tahap kemudian ia sebagai ‘izam (tulang-temulang). Kemudian tulang-temulang itu dibungkus daging.

Al-Hasan berkata: Kami hendak menguji kesyukurannya di waktu dia berada dalam kesenangan dan hendak menguji kesabarannya di waktu dia berada dalam kesusahan.

Sayid Qutub antara lainnya berkata: Demikianlah manusia diciptakan oleh tangan qudrat Allah SWT daripada air mani yang bercampur. Manusia bukan diciptakan sia-sia atau main-main sahaja, malahan ia diciptakan untuk diuji dan dicuba.

Allah SWT memang mengetahui siapakah dia manusia? Apakah ujian yang akan dilaluinya? Dan apakah akibat ujian itu? Tetapi iradat Allah mahu menzahirkan insan di atas pentas alam al-Wujud dan melahirkan kesan-kesannya dia alam al-Wujud dan memberi balasan kepadanya mengikut natijah ujian yang dilaluinya.
Dan Allah SWT menjadikannya dengan daya kebolehan mendengar dan melihat yakni membekalkannya dengan daya-daya kefahaman supaya dia dapat menerima dan menyambut dakwah dan supaya dia dapat memahami benda-benda dan nilai-nilai serta dapat membuat keputusan dan pilihan, juga dapat melalui ujian itu mengikut pilihannya.

Friday, June 22, 2012

Muhasabah seorang pekerja



MENJADI seorang pekerja mungkin agak mudah bagi segelintir daripada kita. Ia mungkin tanggapan yang benar sekiranya kita menyangkakan kerja yang dilaksanakan itu sekadar masuk pada waktu pagi dan keluar pada waktu petang setelah mencukupi lapan jam.

Ataupun mungkin bagi sesetengah daripada kita yang menganggap kerja ialah 'menunjukkan muka di pejabat'. Maka, tentunya ia lebih mudah dan senang.

Namun, Islam tidak menganggap kerja semudah itu. Islam menganggap kerja adalah sebahagian daripada ibadah. Sebagaimana ibadah-ibadah yang lain, seperti mendirikan solat serta berpuasa, kerja yang dilakukan di pejabat juga boleh diterima sebagai ibadah.

Bekerja adalah merupakan tuntutan agama yang perlu dipenuhi. Ini sejajar dengan hadis Nabi SAW yang bermaksud: Tidaklah ada makanan seseorang itu yang lebih baik daripada apa yang dimakannya daripada hasil usaha tangannya sendiri. (riwayat al-Bukhari)

Di samping itu, pekerjaan yang kita lakukan bukan sahaja untuk mencari nafkah, tetapi ia dilakukan adalah untuk berkhidmat kepada masyarakat.

Demikianlah yang digambarkan oleh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunyaDawru al-Qiyam wa al-Akhlak fi al-Iqtisad al-Islamiy (Peranan Nilai dan Akhlak Dalam Ekonomi Islam), di mana beliau menyatakan bahawa apabila seseorang itu telah mempunyai kekayaan yang melimpah ruah sehingga dia tidak perlu bekerja untuk dirinya sendiri, namun tetap dia perlu bekerja untuk masyarakat di sekelilingnya sebagai khidmat bakti kepada mereka.

Bukanlah seorang yang benar-benar beriman sekiranya dia hanya tahu berzikir dan melakukan solat siang dan malam. Namun pada waktu yang sama dia meninggalkan tuntutan yang lain seperti bekerja untuk mencari nafkah kepada keluarga.

Justeru, kita mahu supaya kerja yang kita lakukan dianggap sebagai amal soleh di sisi Allah SWT.

Sebagai seorang pekerja, apa yang perlu dicapai ialah kejayaan organisasi. Ini adalah kerana, kejayaan sesebuah organisasi itu menunjukkan kejayaan kepada pekerja-pekerjanya.

Namun, bagaimana sesebuah kejayaan itu dapat diraih? Adakah ia bergantung kepada kemahiran pekerja semata-mata? Atau di sana terdapat unsur-unsur lain yang dapat menyumbang kepada kejayaan tersebut?

Memang tidak dapat dinafikan bahawa kemahiran dan kepakaran adalah elemen penting bagi membentuk kejayaan. Pun begitu, kita perlu memahami bahawa kemahiran pekerja tidak akan memberikan apa-apa erti sekiranya pekerja itu tidak mempunyai nilai akhlak yang tinggi.

Ini kerana, pekerja yang mempunyai masalah sikap adalah pemusnah kepada pembangunan yang dibangunkan dalam sesebuah institusi. Justeru, ingin ditekankan di sini bahawa sikap dan akhlak yang baik adalah merupakan elemen yang paling penting dalam diri seseorang pekerja itu. Dengan kata lain, kemahiran yang ada pada pekerja perlulah digandingkan dengan akhlak yang baik dan terpuji.

Justeru, marilah kita jadikan tempat kita bekerja sebagai satu 'hamparan sejadah' untuk kita beribadah dan melakukan amal soleh. Mudah-mudahan ia dapat menampung kelemahan yang terdapat pada ibadah-ibadah yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...