بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, June 22, 2012

Muhasabah seorang pekerja



MENJADI seorang pekerja mungkin agak mudah bagi segelintir daripada kita. Ia mungkin tanggapan yang benar sekiranya kita menyangkakan kerja yang dilaksanakan itu sekadar masuk pada waktu pagi dan keluar pada waktu petang setelah mencukupi lapan jam.

Ataupun mungkin bagi sesetengah daripada kita yang menganggap kerja ialah 'menunjukkan muka di pejabat'. Maka, tentunya ia lebih mudah dan senang.

Namun, Islam tidak menganggap kerja semudah itu. Islam menganggap kerja adalah sebahagian daripada ibadah. Sebagaimana ibadah-ibadah yang lain, seperti mendirikan solat serta berpuasa, kerja yang dilakukan di pejabat juga boleh diterima sebagai ibadah.

Bekerja adalah merupakan tuntutan agama yang perlu dipenuhi. Ini sejajar dengan hadis Nabi SAW yang bermaksud: Tidaklah ada makanan seseorang itu yang lebih baik daripada apa yang dimakannya daripada hasil usaha tangannya sendiri. (riwayat al-Bukhari)

Di samping itu, pekerjaan yang kita lakukan bukan sahaja untuk mencari nafkah, tetapi ia dilakukan adalah untuk berkhidmat kepada masyarakat.

Demikianlah yang digambarkan oleh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunyaDawru al-Qiyam wa al-Akhlak fi al-Iqtisad al-Islamiy (Peranan Nilai dan Akhlak Dalam Ekonomi Islam), di mana beliau menyatakan bahawa apabila seseorang itu telah mempunyai kekayaan yang melimpah ruah sehingga dia tidak perlu bekerja untuk dirinya sendiri, namun tetap dia perlu bekerja untuk masyarakat di sekelilingnya sebagai khidmat bakti kepada mereka.

Bukanlah seorang yang benar-benar beriman sekiranya dia hanya tahu berzikir dan melakukan solat siang dan malam. Namun pada waktu yang sama dia meninggalkan tuntutan yang lain seperti bekerja untuk mencari nafkah kepada keluarga.

Justeru, kita mahu supaya kerja yang kita lakukan dianggap sebagai amal soleh di sisi Allah SWT.

Sebagai seorang pekerja, apa yang perlu dicapai ialah kejayaan organisasi. Ini adalah kerana, kejayaan sesebuah organisasi itu menunjukkan kejayaan kepada pekerja-pekerjanya.

Namun, bagaimana sesebuah kejayaan itu dapat diraih? Adakah ia bergantung kepada kemahiran pekerja semata-mata? Atau di sana terdapat unsur-unsur lain yang dapat menyumbang kepada kejayaan tersebut?

Memang tidak dapat dinafikan bahawa kemahiran dan kepakaran adalah elemen penting bagi membentuk kejayaan. Pun begitu, kita perlu memahami bahawa kemahiran pekerja tidak akan memberikan apa-apa erti sekiranya pekerja itu tidak mempunyai nilai akhlak yang tinggi.

Ini kerana, pekerja yang mempunyai masalah sikap adalah pemusnah kepada pembangunan yang dibangunkan dalam sesebuah institusi. Justeru, ingin ditekankan di sini bahawa sikap dan akhlak yang baik adalah merupakan elemen yang paling penting dalam diri seseorang pekerja itu. Dengan kata lain, kemahiran yang ada pada pekerja perlulah digandingkan dengan akhlak yang baik dan terpuji.

Justeru, marilah kita jadikan tempat kita bekerja sebagai satu 'hamparan sejadah' untuk kita beribadah dan melakukan amal soleh. Mudah-mudahan ia dapat menampung kelemahan yang terdapat pada ibadah-ibadah yang lain.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...