بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, June 8, 2012

Al-Quran buka pintu hati Myriam



Susunan ZUARIDA MOHYIN

MYRIAM Francois-Cerrah, yang juga dikenali dengan nama Emilie Francois dilahirkan 29 tahun lalu, sebelum ini adalah pelakon Britain yang berdarah kacukan Perancis dan Ireland.

Kerjaya seninya bermula seawal usia 12 tahun ketika membintangi filem Sense and Sensibility (1995). Dia membawakan watak Margaret Dashwood sebaris dengan pelakon Emma Thompson dan Kate Winslet.
Kemudian menerima tawaran lakonan dalam filem Paws (1997) bersama Nathan Cavaleri and Heath Ledger dan New Year's Day (2000), dia membawa watak Heather.

Pada tahun 2003, selepas melakukan penyelidikan luas ke dalam aspek kepercayaan beragama, Myriam telah mengambil keputusan mengejutkan semua pihak dengan mengucap dua kalimah syahadah, sekali gus bergelar Muslim pada usianya menginjak 21 tahun ketika itu.

Kini, Myriam aktif sebagai jurucakap bagi mengenali umat Islam dengan muncul di program perbandingan agama Big Question, di stesen televisyen BBC pada tahun 2008 hingga 2011 bergandingan dengan Dame Ann Leslie, Beverly Knight, Rev. Peter Owen-Jones dan ramai lagi. Malah dia juga menyumbang buah fikiran dan ilmu pengetahuannya dalam diskusi di Newsnight (2009), 4thought (2011), BBC News (2010), Crosstalk (2010) dan pelbagai dokumentari termasuk, The Life of Muhammad, dihoskan oleh Rageh Omar (2011).

Pada masa ini, bertugas sebagai wartawan bebas rencana-rencanaya tersiar di The Huffington Post, New Statesman, The London Paper, Index on Censorship, F-Word, dan majalah Emel.

Pada tahun ini, Myriam dijangka memperoleh doktor falsafah dalam bidang Pengajian Oriental dari Universiti Oxford setelah memiliki ijazah sarjana dengan kepujian dalam bidang politik Asia Barat dari Universiti Georgetown dan ijazah sarjana muda dari Universiti Cambridge dalam bidang Sains Politik dan Sosial.

Menurut Myriam, dia memeluk Islam seusia menamatkan pengajiannya di Cambridge.

Sebelum itu, mengakui dirinya seorang yang beragama Kristian tetapi memiliki sikap yang skeptikal iaitu mempercayai tuhan tetapi agak curiga pada agama yang teratur.

Akuinya lagi, al-Quran adalah penting dan paling terkesan dalam keseluruhan hidupnya. Ini kerana dia pernah cuba mengetahui tentang kitab suci umat Islam ini dalam keadaan diri yang marah.

“Saya mengambil al-Quran bertujuan untuk membuktikan kepada teman yang beragama Islam bahawa apa yang tercatat di dalamnya itu adalah pembohongan belaka.

“Namun, kemudiannya marah yang membuak-buak itu bertukar dengan hati dan fikiran yang terbuka.

“Mukadimah dengan surah al-Fatihah, yang ditujukan kepada seluruh umat manusia, secara psikologinya telah meredakan baran saya ketika itu," kata Myriam.

Hakikatnya, sedikit demi sedikit, bait-bait ayat al-Quran itu menjawab segala sanggahan yang selama ini bermain di fikiran Myriam, terutamanya berkaitan kepercayaan.

Jelasnya lagi, ia menjadikan dia dewasa secara tiba-tiba sebaik menyedari bahawa setiap perlakuan individu di atas muka bumi ini akan dipertanggungjawabkan ke atas diri mereka sendiri kelak.

Semuanya menjawab mengapa atau tujuan manusia diwujudkan di atas muka bumi ini?

Cerita Myriam lagi, dia dapat merasakan bahawa kebanyakan daripada teman-teman baiknya menyangka yang dia sedang melalui satu fasa dan akan muncul dalam keadaan yang selamat, tanpa menyedari bahawa perubahannya itu adalah sesuatu yang pastinya amat mengejutkan.

“Sebahagian daripada teman baik saya sentiasa memberikan sokongan dan pemahaman terhadap apa juga keputusan yang saya ambil.

“Malah saya tidak melihat pengislaman diri saya ini sebagai reaksi berlawanan atau membelakangkan kebudayaan saya. Islam bukanlah satu agama yang asing.

Kita tidak sepatutnya merasakan apabila sahaja kita beragama Islam, maka segala tentang kebudayaan warisan kita akan hilang. Islam adalah pengesahan tentang kebaikan di dalam diri kita dan bagaimana kita memperbaiki segala yang buruk.

“Islam adalah bermaksud adanya keseimbangan dan mesej Rasulullah SAW itu adalah asasi dalam memperoleh keseimbangan dalam apa juga yang kita lakukan," jelas Myriam.

Kalau dahulu Myriam memperoleh populariti menerusi lakonan di layar perak lewat tahun 90-an. Kini, Myriam adalah sebahagian daripada wanita terpelajar golongan pertengahan yang memeluk Islam di Britain.

Akhir-akhir ini, Myriam telah menyumbangkan beberapa siri video berkaitan Islam yang diterbitkan di United Kingdom (UK) berjudul, Inspired by Muhammad.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...