بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, June 4, 2012

Gerhana bulan tanda peringatan, insafkan ummah





2012/06/04
HARI ini kita diperlihatkan dengan kuasa Allah SWT yang Maha Agung iaitu kejadian gerhana bulan. Gerhana ini berlaku ketika bulan berada bertentangan dengan bumi dan terlindung daripada matahari, ini bermakna bulan boleh termasuk ke dalam bayang bumi dan menghilang. 

Begitulah kehebatan kekuasaan Allah SWT yang mampu mengubah segala-galanya di langit dan bumi pada bila-bila masa yang tidak ada satu kuasa lain dapat menyekat qada’ dan qadar Allah SWT.

Firman Allah SWT bermaksud: “Dan di antara tanda kekuasaan-Nya ialah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah sembah matahari mahu pun bulan, tetapi sembahlah Allah yang menciptakannya, jika kamu hendak sembah.” (Surah Fussilat, ayat 37)

Oleh itu, jika berlaku kejadian gerhana matahari atau bulan, ia bukan tanda akan timbul kejadian aneh dan mengkhuatirkan, tetapi gerhana berlaku atas sifat wajib bagi Allah SWT iaitu berkehendak dan berkuasa atas segala sesuatu yang tidak dapat dihalang oleh apa juga kekuatan di dunia ini. 

Setiap perubahan berlaku terhadap cakerawala mengandungi hikmah tersendiri. Begitu juga perubahan kepada matahari dan bulan, sudah pastinya mengandungi hikmat tertentu antaranya memberi peringatan supaya hamba-Nya tidak melampaui batas dan sentiasa bermuhasabah.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Bahawasanya matahari dan bulan itu menjadi tanda kedua-duanya daripada tanda kekuasaan Allah SWT. Allah menakutkan hamba-Nya dengan perubahan matahari dan bulan. Dan bahawasanya matahari dan bulan itu tidak berlaku gerhana kedua-duanya disebabkan kematian seseorang dari kalangan manusia. Maka apabila kamu melihat berlakunya sesuatu (gerhana matahari atau bulan), maka solatlah kamu (solat sunat gerhana) dan berdoalah kepada Allah sehingga cahaya matahari atau bulan tersingkap semula bagi kamu.” (Hadis riwayat al-Bukhari) 

Gerhana bulan adalah peringatan Allah SWT untuk seluruh manusia supaya patuh perintah Allah SWT dan menjauhi larangan-Nya yang akan berlaku sepanjang zaman sebagai amaran Allah SWT di atas segala keterlanjuran hamba-Nya. 
Kejadian ini akan berterusan sehingga matahari dan bulan dihimpunkan, ketika itu berlakunya kiamat. 

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Maka apabila mata terbelalak (ketakutan), dan apabila bulan telah hilang cahayanya dan matahari dan bulan dikumpulkan.” (Surah al-Qiyamah, ayat 7-9)

Kita dianjurkan oleh Rasulullah SAW ketika berlaku gerhana supaya bersegera melakukan perkara berkebajikan seperti berdoa, berzikir, bersembahyang, bertakbir, bersedekah, beristighfar dan menghindari daripada melakukan perkara mungkar, maksiat serta perbuatan syirik.

Ummul mukminin Saidatina Aishah berkata dalam riwayat al-Nasai yang mafhumnya: “Dan sesungguhnya telah jelas cahaya matahari, maka Rasulullah SAW berkhutbah di hadapan orang ramai sambil memuji Allah SWT dan sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua daripada keagungan Allah. Gerhana kedua-duanya berlaku bukan disebabkan mati atau hidup seseorang. Apabila kamu melihat terjadi gerhana matahari atau bulan, maka hendaklah kamu mendirikan solat sunat gerhana dan bersedekah serta memperbanyak mengingati Allah. Sabda Nabi SAW: Wahai umat Muhammad, jikalau kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu sedikit ketawa dan banyak menangis.”

Diharap kejadian gerhana bulan ini akan menimbulkan keinsafan, kesedaran, menambah serta menguatkan lagi keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah SWT. 

Marilah berdoa kepada Allah SWT semoga gerhana yang berlaku tidak mengakibatkan berlaku malapetaka alam seperti perubahan angin dan cuaca yang memberi kesan kepada alam sekitar antaranya perubahan tabii alam, tumbuh-tumbuhan serta kehidupan di dunia. 

Sebagai usaha untuk melahirkan keteguhan dan mengekalkan kekuatan iman dalam diri umat Islam, mimbar menggariskan beberapa nasihat untuk dijadikan pedoman antaranya berfikir dan bertafakur setiap kejadian fenomena alam.

Kedua, memperingati nikmat syurga dan azab neraka. Ketiga, menjauhkan diri daripada lalai dan lupa kepada Pencipta iaitu Allah SWT. Keempat, menghitung, mempertingkatkan serta memperkemas amal kebajikan sepanjang masa dan kelima, bersegera memohon taubat kepada Allah SWT.



Umat Islam disaran solat sunat gerhana hari ini


2012/06/04

PUTRAJAYA: Umat Islam disaran menunaikan solat sunat gerhana bulan berjemaah dan adakan khutbah gerhana hari ini berikutan fenomena gerhana bulan separa yang dijangka bermula pada jam 4.49 petang ini.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Othman Mustapha, berkata fasa pertama gerhana bulan bermula jam 4.49 petang itu dijangka mencapai tahap kemuncak pada jam 7.03 malam dan dijangka berakhir pada jam 9.17 malam.

“Sehubungan itu, JAKIM meminta semua masjid dan surau mengambil kesempatan ini untuk meningkatkan keimanan dan ketakwaan sempena tanda kebesaran Allah ini.

 “JAKIM akan menganjurkan solat sunat ini di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Masjid Putra di Putrajaya, Masjid Negara dan Masjid Wilayah Persekutuan di ibu negara selepas solat Maghrib.

“Selain itu, Seksyen Falak Jakim dengan kerjasama Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia akan mengadakan aktiviti cerapan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini.

“Orang ramai, terutama penduduk Putrajaya dijemput menyaksikan fenomena alam semula jadi dan bersama menunaikan solat sunat ini,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Sementara itu, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) turut menyediakan beberapa teleskop untuk orang awam menyaksikan gerhana bulan separa di Planetarium Negara di ibu negara. 
Berdasarkan maklumat di laman web Angkasa, program itu akan berl


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...