بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, December 27, 2011

Suhaib antara sahabat rapat Rasulullah

SUHAIB bin Sinan dianggap salah seorang daripada empat tokoh utama oleh Rasullulah SAW. Selain Bilal bin Rabah dan Salman al- Farisi, Suhaib bin Sinan merupakan salah seorang yang paling awal memeluk Islam.

Beliau lebih dikenali sebagai tokoh dari Rom walaupun susur galur keturunannya adalah daripada bangsa Arab. Beliau berasal dari keturunan Arab pada zaman dahulu. Menurut cacatan sejarah, Sinan bin Malik dan seorang bapa saudaranya merupakan pemimpin di suatu kawasan di Sungai Dajlah, termasuk dalam wilayah Kerajaan Parsi.

Dalam salah satu pertempuran dengan tentera Rom, Suhaib yang ketika itu masih kecil, ditawan dan dibawa ke Rom.

Bersama Ammar di rumah al-Arqam

Suhaib dibesarkan di Rom sebagai tawanan perang dan kemudian dijual sebagai hamba kepada seorang ketua suku Kalb. Beliau kemudiannya menjual Suhaib kepada Abdullah bin Jaz'an. Abdullah berasa kagum dengan keperibadian Suhaib lalu beliau dibebaskan dan diajak olehnya untuk bersama-sama menjalankan perniagaan.

Kisah keislaman Suhaib diketahui ketika beliau bertemu dengan Ammar bin Yasir berhampiran dengan rumah Al-Arqam bin Abi al-Arqam, tempat yang menjadi markas Nabi Muhammad SAW dalam menjalankan dakwah baginda.

Perniagaan yang paling menguntungkan

Setelah Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah bersama-sama dengan Abu Bakar al-Siddiq, Suhaib turut berhijrah bersama rombongan yang diketahui Ali bin Abi Talib; beliau telah diseksa toleh beberapa orang pemuda Quraisy.

Suhaib telah menawarkan untuk memberitahu tempat beliau menyimpan hartanya kepada pemuda-pemuda tersebut sebagai balasan sekiranya beliau dibebaskan untuk berhijrah ke Madinah. Tawarannya diterima oleh pemuda-pemuda tersebut, lalu Suhaib bebas untuk pergi ke Madinah.

Sebaik sahaja beliau sampai ke Madinah, beliau terus berjumpa dengan baginda Rasulullah yang menyambut kedatangan beliau dengan berkata, "Sungguh beruntung perniagaan Suhaib."

Amalan Suhaib itu telah dimaklumkan oleh Allah kepada Rasulullah yang membawa kepada turunnya ayat 207, surah al-Baqarah yang bermaksud: Dan di antara manusia, ada yang menjual dirinya kerana hendak mencari keredaan Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepada sekalian hamba-Nya.

Berkecuali dalam hal perpecahan umat Islam

Apabila Khalifah Umar r.a. dibunuh dan diikuti dengan perpecahan umat Islam, Suhaib mengambil sikap berkecuali. Begitu juga halnya ketika berlaku persengketaan antara Ali bin Abu Talib dengan Muawiyah. Tambahan pula ketika itu, usia beliau telah pun lanjut.

Suhaib bin Sinan meninggal dunia pada tahun 38 H, ketika umat Islam dipimpin oleh Ali bin Abi Talib.

Menggantikan Saidina Umar sebagai imam

Suhaib dianggap di antara sahabat yang rapat dengan baginda Rasulullah SAW. Beliau turut menyertai semua peperangan yang dipimpin oleh Rasulullah dan sentiasa berada di sisi baginda, bagi menjaga keselamatan baginda.

Apabila Rasulullah wafat, Suhaib terus berbakti kepada Islam dengan mendampingi Khalifah Abu Bakar al-Siddiq dan Khalifah Umar al-Khattab. Ketika Umar al-Khattab cedera parah ditikam, Suhaib telah dilantik untuk mengimami umat Islam mendirikan solat.

Hal ini jelas menunjukkan betapa besarnya penghormatan yang diberikan oleh Umar al-Khattab kepada beliau dan juga menunjukkan bahawa Suhaib tergolong dalam tokoh sahabat yang istimewa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...