بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Sunday, December 18, 2011

Kalam Imam Muda : Hiburan Islam didik jiwa

ISLAM adalah agama yang sempurna dan lengkap merangkumi segenap aspek kehidupan manusia. Islam juga meraikan kepelbagaian fitrah manusia serta menolak sesuatu yang menjauhi fitrah manusia.

Begitu juga halnya apabila berbicara soal hiburan dalam kehidupan kerana hakikatnya fitrah manusia memerlukan hiburan.

Sebagai bukti, ia boleh dilihat dalam sebuah hadis yang menceritakan bahawa Rasulullah SAW tidak menolak hiburan.


Daripada Aisyah RA, katanya: “Rasulullah SAW masuk (menemui saya), ketika itu dua orang jariah (budak perempuan) menyanyi-nyanyi (memperingati perang) Baath. Baginda (mendengar nyanyian) sambil berbaring di tempat baringku dan dipalingkan mukanya.

“(Tiba-tiba) masuk Abu Bakar RA serta mengherdik saya dengan katanya ‘serunai (mizmar) syaitan’ di sisi Baginda SAW. Rasulullah SAW mengadap Abu Bakar seraya berkata: ‘Biarkan mereka menyanyi (tidak mengapa)’. Apabila keadaan Rasulullah SAW selesa dan leka, aku mengisyaratkan dengan mataku kepada dua penyanyi tadi, mereka pun berhenti menyanyi dan keluar (meninggalkan kami).” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim). 

Namun, yang dibimbangkan pada masa kini adalah budaya hiburan melampau yang menjauhkan manusia daripada pencipta-Nya.


Ini yang disebutkan sebagai ‘Hedonisme’ — satu keadaan di mana kehidupan manusia dikuasai oleh hiburan yang melalaikan.


Lebih menggusarkan, hedonisme umpama virus atau sel penyakit yang semakin merebak serta merosakkan kehidupan manusia, terutama jiwa anak remaja dari sehari ke sehari.

Berbicara mengenai hedonisme, pastinya ia berkait rapat dengan penyakit virus ‘liberalisme’. Segala perkara diputuskan melalui akal manakala garis panduan agama dilihat sebagai ‘pengacau’ yang menghalang kebebasan.


Hedonisme dan liberalisme menghentam budaya Islam di seluruh dunia. Kedua-dua virus ini menyerang secara halus mungkin tanpa kita sedari.

Seperti contoh, pendokong ideologi liberalisme menggambarkan penutupan aurat sebagai kolot, merendah diri, dilihat sebagai lemah dan tidak berkarisma, manakala malu digambarkan sebagai ‘tak sporting’.


Lebih biadap lagi, mereka memberi pelbagai gelaran sinis kepada individu yang cuba menegur dan memberi nasihat dengan pelbagai gelaran, termasuk ‘serbanitas’, ‘Taliban’ dan ‘ekstremis’.


Liberalisme menggariskan prinsip bahawa manusia bebas melakukan apa saja. Secara halusnya, mereka digambarkan sebagai pejuang yang memperjuangkan hak yang sebenarnya mempunyai nas di dalam agama.


Semuanya mahu bebas, kononnya tidak mahu dikongkong. Katanya, hidup hanya sekali, kubur masing- masing, dosa pahala ditanggung sendiri.


Realiti dunia zaman kini, semuanya berkehendakkan kepada hiburan. Seakan- akan menjadi adat, tidak berseri sesuatu majlis itu kalau tidak diselitkan dengan hiburan.


Malah, antara cara paling mudah menarik masyarakat ke majlis atau karnival adalah menyelitkan hiburan sepanjang atau di akhir program.


Bersesak-sesaklah muda- mudi memenuhi majlis sambil menari dan melompat mengikut rentak hiburan yang melalaikan.


Tiada lagi istilah halal haram apabila di dalam program berkenaan lelaki dan perempuan bebas bergaul.


Tidak kurang juga pusat hiburan yang tumbuh bagai cendawan pada hari hujan, siap menyediakan perkhidmatan kepada remaja.


Hasilnya, lihatlah pada dada akhbar dan berita setiap hari. Berita seperti kes pembuangan anak, dadah dan bunuh diri di kalangan remaja seakan-akan menjadi santapan tetap kepada kita.


Namun, yang menghairankan, apabila keluar berita seperti ini, semua pihak seakan-akan kesal dan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah ini.


Saya tertarik dengan ungkapan seorang ustaz di dalam blognya yang mengumpamakan hedonisme sebagai dadah yang meracuni hidup manusia. Hedonisme mencipta mimpi indah penggunanya hingga khayal di dalam dunia mereka sendiri.


Penganjurnya pula diibaratkan sebagai pengedarnya yang tidak terjebak dengan ketagihan hedonisme. Mereka hanya memikirkan bagaimana memaksimumkan keuntungan perniagaan.


Kerana itu Islam menggariskan panduan untuk berhibur. Bak lirik yang dinyanyikan kumpulan Raihan seketika dulu: “Berhibur tiada salahnya kerana hiburan itu indah. Hanya apabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah...” Matlamat hiburan dalam Islam adalah mencapai ketenangan dan kepuasan dalam acuan sederhana, positif serta tidak melampaui batas. Hiburan dalam Islam juga lebih kepada mendidik hati dan jiwa manusia serta tidak melampaui batas.


Seperti kata Imam Ali RA yang mengumpamakan hiburan dalam hidup manusia sebagai garam dalam masakan. Cukup hanya digunakan sekadarnya. Jika berlebihan, rosaklah rasa masakan itu.


Hiburan yang berlebihan menggelapkan hati dan membuat kita jauh daripada rahmat Allah. Namun akhir- akhir ini, kita sekurang-kurangnya mendapat sedikit penawar bagi merawat gejala hedonisme.


Rancangan TV keagamaan berbentuk program realiti televisyen seperti Imam Muda, Ustazah Pilihan, Akademi Al-Quran, dan Solehah semakin mendapat tempat di hati masyarakat.


Sekurang-kurangnya dewasa ini kita mempunyai pilihan. Cuma pilihan itu terletak di tangan kita sendiri.


Saya juga melihat perkembangan baik sejak akhir-akhir ini di mana muda-mudi mula berjinak-jinak mendalami ilmu agama dengan memenuhi kuliah yang dipimpin tokoh agama.


Ia seumpama fenomena baru dalam negara kita. Sebagai contoh, pernah berlaku kesesakan lalulintas di lebuh raya sekitar ibu kota akibat tempat meletak kenderaan yang penuh di dalam kawasan masjid.


Kerana itu, mereka terpaksa meletakkan kereta di tepi jalan lebuh raya semata-mata untuk menghadiri kuliah agama yang diadakan di masjid.


Semua ini adalah perkara luar biasa kerana menggambarkan kesungguhan mereka menghadiri majlis agama.


Individu seperti ini yang dicari-cari masyarakat kita pada hari ini. Pendekatan sederhana yang mampu menarik minat muda-mudi untuk memenuhi segenap ruang di masjid, surau dan seumpamanya.


Yang jelas, masyarakat kita sebenarnya dahagakan ilmu agama untuk menjawab setiap persoalan yang berlegar dalam kotak pemikiran. Cuma mungkin cara pendekatan yang kurang kreatif menjadikan masyarakat kurang berminat mengikuti kelas atau program agama.


Semoga semakin hari, semakin lahir ikon atau contoh ikutan baik yang dapat mendampingi masyarakat kita hari ini.


Diharapkan penganjuran program ke-Islaman ini mampu berkembang lebih baik lagi atau seiring dengan perkembangan dunia hiburan pada hari ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...