بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, December 17, 2011

Menjalankan amar makruf


Al-Quran adalah kalam Allah yang paling mujarab dalam mendepani cabaran hidup kerana ia meliputi pelbagai cabang ilmu. - Gambar hiasan
 
SOALAN:

Perkara ini berlaku di selatan tanah air, seorang anak lelaki jiran kami selalu membawa pulang perempuan ke rumah ketika ahli keluarga dia tiada di rumah.

Melihat maksiat yang yang berlaku kami jawatankuasa surau menasihatkan ahli keluarga budak tersebut. Tapi nasihat kami disalah tafsir dan ahli keluarga budak itu mempertahankan anak lelaki mereka. Selepas pada itu kami tidak ditegur oleh ahli keluarga tersebut. Apa pandangan ustaz dalam hal ini.

JAWAPAN:

Mencegah kemungkaran adalah tanggungjawab setiap individu Muslim. Lebih-Lebih lagi kemungkaran yang berlaku di hadapan mata. Sebab itu kerja mengajak orang kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran ada risikonya. Jarang yang berterima kasih tapi ramai yang bermusuh. Sebab jiwa manusia yang bergelar Muslim tidak sihat semuanya, banyak yang berpenyakit.

Jiwa yang baik pasti akan berterima kasih kerana masih ada orang mengambil cakna terhadap dirinya dan ahli keluarganya. Sepatutnya si ayah atau ahli keluargalah yang mencegah kemungkaran di kalangan ahli keluarga, mungkin kerana sibuk, atau terlepas pandang maka ahli keluarga dari luar rumahlah yang menegur atau mencegah.

Alangkah nikmatnya, sekiranya kita yang mengaku beragama Islam merasakan kita adalah satu keluarga yang besar di Malaysia. Tapi kehidupan kita hari ini, tidak lagi bertunjangkan kasih sayang sesama Islam, malah kehidupan kita sudah jadi aku, aku, engkau engkau, kehidupan nafsu nafsi. Ini di antara sebab kenapa masyarakat kita tidak diberkati.

Keengganan sesuatu kaum daripada melakukan amar makruf nahi mungkar boleh mengundang kemurkaan Allah SWT. Inilah yang berlaku ke atas Bani Israel seperti mana yang difirmankan oleh Allah SWT yang bermaksud: Orang-orang kafir Yahudi dari Bani Israel telah dilaknat (di dalam Kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi Isa ibni Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang-larangan (sesama sendiri) daripada perbuatan mungkar (derhaka dan ceroboh), yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan. (al-Maidah:78&79).

Saya dapat merasakan betapa murkanya Allah SWT melalui ayat ini ke atas Bani Israel. Puncanya, mereka tidak melakukan amar makruf nahi mungkar. Kemurkaan Allah SWT tidak sekadar ke atas mereka yang melakukan kemungkaran semata-mata malahan turut menimpa orang yang tahu kesalahan yang dilakukan oleh Bani Israel tapi mendiamkan diri.

Nah, kegagalan para pendita Bani Israel, atau mereka yang tahu mana baik dan mana yang buruk lalu mendiamkan diri daripada mencegah kemungkaran yang berlaku dalam Bani Israel menyebabkan kaum itu sehingga hari ini melakukan kemungkaran yang berterusan dengan menceroboh hak orang lain, sama ada di Palestin mahupun di peringkat global.

Sehingga ke hari ini satu-satunya bangsa yang tidak peduli dengan hak orang lain, yang penting dapat apa yang mereka hendak. Ayat di atas tertera di dalam Taurat dan zabur, kenapa Allah SWT ingatkan kita ayat dari Zabur dan Taurat di dalam al-Quran? Jawapannya supaya kita umam Nabi Muhammad SAW tidak mewarisi sikap Bani Israel dalam meninggalkan amar makruf nahi mungkar.

Salah satu kumpulan manusia yang lain, yang hidup di khalayak orang Islam ialah golongan munafiqin, mereka ini lagi dahsyat dari golongan Bani Israel tadi, kerana menyuruh dan membantu dalam melakukan kemungkaran. Yang demikian di dalam al-Quran, Firman Allah SWT yang bermaksud: Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan setengahnya yang lain; mereka masing-masing menyuruh dengan perbuatan yang jahat, dan melarang dari perbuatan yang baik...(al-Taubah: 67).

Golongan ini menjadi perosak dari dalam Islam. Islam dipandang serong pun kerana puak ini. Lagi ramai munafik lagi bertambah rosaklah masyarakat Islam. Lebih-Lebih lagi, jumlah orang yang sukakan Kebaikan semakin hilang atau juga pupus, mungkin juga kerana banyak penyakit yang menimpa orang Islam.

Di antara ayat-ayat al-Quran yang menyuruh kita melakukan amar makruf nahi mungkar ialah, firman Allah SWT yang bermaksud: Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (Ali Imran: 104).

Di dalam ayat ini ada suruhan melakukan amar makruf dan nahi mungkar secara fardu, ia bermaksud wajib. Melakukan kerja dakwah mengajak orang ke arah kebaikan bukan sunat, bukan makruh tapi wajib. Setiap harus merasakan bahawa dialah orang diperintah oleh untuk melakukan kerja-kerja dakwah. Walaupun ada yang berpendapat sebahagian buat kerja dakwah maka gugurlah kefarduan ke atas yang bakinya.

Ada yang menganggap ia bukan wajib tapi fardu kifayah. Orang kita pakar dalam membezakan fardu kifayah dan fardu ain, sebab fardu kifayah tidak wajib atas semua. Maksudnya kalau dia tak buat pun tidak mengapa, tidak berdosa.

Pemikiran sebeginilah yang menjadi punca kenapa kita masih mundur dan ketinggalan. Kerana kita tidak endahkan fardu kifayah, sedangkan fardu kifayahlah yang menjadi nadi sesebuah masyarakat.

Contohnya belajar sains, kita kata fardu kifayah... orang lain kuasai sains, kita kata bertani fardu kifayah... kita terpaksa bergantung kepada sayur-sayuran yang diimport dari Thailand, China dan sebagainya. Kita kata belajar ekonomi fardu kifayah, orang lain kuasai ekonomi umat Islam.

Saya tidak bermaksud memfardukan perintah Allah SWT yang sunat atau fardu kifayah. Matlamat saya ini supaya orang kita tidak terus menerus memahami salah terhadap fardu kifayah.

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah... (Ali Imran: 110) Menjalankan kerja amar makruf nahi mungkar adalah tugas khas umat Nabi Muhammad SAW sepanjang zaman.

Bilangan hadis juga banyak, antaranya; daripada Nu‘man bin al-Bashir berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ditegah dengan tangannya, jika tidak mampu dengan lisannya, jika tidak mampu juga dengan hatinya, yang demikian itulah selemah-lemah iman. Cuma dalam menjalankan amar makruf nahi mungkar kita kena ada uslub, iaitu cara-cara melakukan amar makruf. Ada kalanya orang tidak terima nasihatkan kita atau ajakan kita kerana cara kita mengajak tidak disenangi. Ini kerana lapisan masyarakat di negara kita tidak sama. Perbincangan mengenai kaedah amar makruf mungkin boleh kita bincangkan pada minggu seterusnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...