Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
SELEPAS dibincangkan mukadimah berkenaan
dengan tempat yang dicari, maka di sini akan diteruskan lagi berkaitan dengan
apa yang didapati oleh Nabi Musa AS yang akhirnya membuahkan hikmah dan ilmu.
Lalu mereka dapati seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat dari Kami, dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu; dari sisi Kami.
Pada ayat 65 ini Ibnu Kathir berkata:
Kemudian al-Bukhari juga meriwayatkan hal yang sama, daripada Qutaibah,
daripada Sufyan bin Uyainah dengan sanadnya. Di dalamnya disebutkan: Kemudian
Musa AS berangkat dan bersamanya seorang pemuda yang bernama Yusya bin Nun,
ikut juga dibawa seekor ikan hingga akhirnya keduanya sampai di sebuah batu
karang, lalu mereka turun di sana. Dan selanjutnya Musa merebahkan diri dan
kemudian tidur."
Dalam hadis yang lain, Sufyan menceritakan
daripada Amr, ia berkata: Dan pada dasar batu itu terdapat mata air yang
diberi nama mata air kehidupan, yang airnya tidak menimpa sesuatu melainkan
sesuatu itu akan hidup. Lalu mata air itu terpercik ke ikan tersebut, lalu ikan
itu bergerak dan melompat daripada keranjang ke laut. Setelah bangun, Musa
berkat kepada muridnya: Bawalah ke mari makanan kita."
Sufyan menceritakan, lalu ada seekor burung
yang hinggap di bibir perahu dan kemudian menenggelamkan paruhnya ke laut. Maka
Khidhir berkat kepada Musa: Apakah ertinya ilmuku dan ilmumu dan ilmu seluruh
makhluk ini dibandingkan dengan ilmu Allah SWT melainkan hanya seperti air yang
diambil oleh paruh burung tersebut." Dan kemudian ia menyebutkan hadis
secara lengkap.
Sayid Qutub berkata: Di sini jelaslah
bahawa pertemuan itu merupakan rahsia Musa sahaja bersama Allah SWT. Ia tidak
diketahui oleh teman pemudanya sehingga kedua-duanya bertemu dengan hamba yang
soleh itu. Oleh sebab itulah di dalam adegan-adegan kisah yang berikut
ditunjukkan Musa dan hamba yang soleh itu sahaja.
Nabi Musa berkata kepadanya: Bolehkah aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?"
Pada ayat 66 ini pula Ibnu Kathir berkata:
Allah SWT menceritakan tentang ucapan Musa AS kepada orang alim, yakni Khidhir
yang secara khusus diberi ilmu oleh Allah SWT yang tidak diberikan kepada Musa,
sebagaimana Dia juga telah menganugerahkan ilmu kepada Musa yang tidak Dia
berikan kepada Khidhir.
Al-Maraghi berkata: Nabi Musa AS dan
muridnya kembali semula ke batu besar itu dan menemui Nabi Khidhir AS yang
memakai baju putih. Kemudian Nabi Musa AS memberi salam kepadanya dan baginda
AS bertanya tentang kedamaian negeri tersebut.
Nabi Musa memperkenalkan dirinya, Aku ini
Musa". Musa daripada Bani Israel?" tanya orang itu. Ya," sabda
Nabi Musa. Bolehkah aku mengikut kamu supaya kamu mengajarkan aku sesuatu
daripada apa yang telah diajarkan Allah SWT kepadamu untuk aku jadikan pedoman
dalam urusanku ini, iaitu ilmu yang bermanfaat dan amal soleh?"
Sayid Qutub berkata: Dengan adab sopan yang
layak dengan seorang nabi inilah yang beliau bertanya dengan cara yang tidak
pasti dan memohon mendapatkan pedoman ilmu ghaib daripada hamba yang soleh dan
alim itu, tetapi ilmu orang ini bukan dari jenis ilmu pengetahuan manusia yang
jelas punca-punca dan dekat natijah-natijahnya, malah ia merupakan sebahagian
daripada ilmu pengetahuan laduni mengenai urusan-urusan ghaib yang di
perlihatkan Allah SWT kepadanya sekadar yang dikehendaki-Nya.
Oleh sebab itulah Musa tidak berupaya
menahan kesabaran terhadap tindakan-tindakan lelaki ini walaupun beliau seorang
nabi dan rasul, kerana tindakan-tindakan ini pada lahirnya kadang-kadang
bercanggah dengan logik akal dan peraturan-peraturan yang zahir. Oleh itu,
hikmat-hikmat yang ghaib di sebaliknya pastilah difahami. Jika tidak,
tindakan-tindakan itu akan tetap menjadi perkara aneh yang menimbulkan bantahan
dan kecaman dan justeru inilah hamba yang soleh yang dikurniakan ilmu
pengetahuan laduni itu menaruh kebimbangan bahawa Musa tidak akan berupaya
menahan kesabarannya bersahabat dengan ia dan melihat tindakan-tindakannya.
Ia menjawab: "Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku.
Manakala pada ayat 67, Ibnu Kathir berkata:
Pada saat itu Nabi Khidhir berkata kepada Musa: Sesungguhnya kamu sekali-kali
tidak akan sanggup sabar bersamaku. Maksudnya, sesungguhnya engkau tidak
menemaniku sebab engkau akan menyaksikan berbagai tindakanku yang bertentangan
dengan syariatmu kerana aku bertindak berdasarkan ilmu yang diajarkan Allah SWT
kepadaku dan tidak Dia ajarkan kepadamu. Engkau juga mempunyai ilmu yang
diajarkan Allah SWT kepadamu tetapi tidak Dia ajarkan kepadaku. Dengan
demikian, masing-masing kita dibebani berbagai urusan daripada-Nya yang saling
berbeza dan engkau tidak akan sanggup menemaniku.
Al-Maraghi berkata: Nabi Khidhir pun
menjawab: Hai Musa, sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar
bersamaku, kerana aku ini mempunyai ilmu daripada Allah SWT yang telah
diajarkan kepadaku yang tidak kamu ketahui, dan kamu pun mempunyai ilmu daripada
Allah SWT yang telah Dia ajarkan kepadamu, yang tidak aku ketahui." Hal
itu kemudian dikuatkan dengan menunjukkan alasan kenapa Nabi Musa tidak akan
mampu bersabar, sabda Nabi Khidhir.
2 comments:
Assalamualaikum..subhanallah..terima kasih atas perkongsian ni ye :) banyak manfaat sy dapat dari blog ni.
Wa'alikumussalam S.K.A.
InsyaAllah kita ambil manfaat daripada N3 yang kebanyaknnya copy n paste.. untuk sentiasa muhasabah diri.. terima kasih
Post a Comment