بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Sunday, April 14, 2013

Tafsir Surah al-Kahfi - Nabi Khidir bocorkan perahu





Sambungan daripada adab mempelajari ilmu


PADA kali ini, masih lagi dibincangkan berkenaan dengan isu pertemuan Nabi Musa AS dengan gurunya.

18:70
Ia menjawab: "Sekiranya engkau mengikutku, maka janganlah engkau bertanya kepadaku akan sesuatupun sehingga aku ceritakan halnya kepadamu".(al-Kahfi [18] : 70)
Pada ayat ke-70, Ibnu Kathir berkata: Iaitu sehingga aku yang mulai memberikan penjelasan kepadamu sebelum kamu bertanya kepadaku.

Al-Maraghi berkata: Nabi Khidir AS bersabda kepadanya: Apabila kamu berjalan bersamaku, janganlah kamu bertanya kepadaku tentang sesuatu yang tidak kamu setujui terhadapku. Sehingga aku mula menyebutkannya, lalu aku terangkan kepadamu akan kebenaran kerana sesungguhnya aku tidak akan melakukan sesuatu kecuali yang benar dan dibolehkan, sekalipun pada lahirnya tidak dibolehkan. Syarat daripada Nabi Khidir AS itu diterima oleh Nabi Musa AS demi memelihara kesopanan seorang murid terhadap gurunya.

18:71
Lalu berjalanlah keduanya sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, ia membocorkannya. Nabi Musa berkata: "Patutkah engkau membocorkannya sedang akibat perbuatan itu menenggelamkan penumpang-penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perkara yang besar".(al-Kahfi [18] : 71)
Pada ayat ke-71, Ibnu Kathir berkata: Nabi Khidir AS bangkit dan kemudian melubangkan perahu tersebut, lalu mengeluarkan papan perahu tersebut dan kemudian memotongnya sedang Nabi Musa AS tidak dapat menahan diri menyaksikan hal itu hingga akhirnya dengan nada menolak.

Huruf lam dalam ayat ini merupakan lam yang bererti akibat bukan lam yang bererti sebab.

Sayid Qutub berkata: Bahtera itu sedang membawa kedua-duanya bersama penumpang-penumpang yang lain dan kini mereka berada di tengah laut yang bergelombang, tiba-tiba datang hamba yang soleh itu lalu melubangkan bahtera itu. Pada zahirnya tentulah perbuatan ini akan mendedahkan bahtera dan para penumpangnya kepada bahaya karam dan membawa mereka kepada bencana itu. Oleh itu, mengapa lelaki ini berani mencabar bencana itu?

Musa telah lupa kepada janji yang telah dikatakannya dan kepada syarat yang telah dikemukakan oleh sahabatnya ketika menghadapi tindakan yang ganjil itu, yang tidak mempunyai sebarang alasan mengikut pandangan logik akal. Kadang-kadang seorang itu dapat memahami konsep umum yang mujarrad, tetapi ketika dia berdepan dengan pelaksanaan amali dan contoh yang sebenar daripada konsep ini ia mendapat kesan yang berlainan daripada kefahaman secara teori tadi, kerana pengalaman amali mempunyai kecapan yang berlainan daripada kecapan kefahaman mujarrad.

Lihatlah kepada Musa AS yang sebelum ini telah diperingatkan bahawa beliau tidak akan berupaya menahan kesabaran terhadap perkara-perkara yang tidak akan diketahuinya dengan mendalam, lalu beliau berazam untuk menahankan kesabaran sambil memohon pertolongan daripada masyi'ah Allah SWT dan memberi janjinya dan menerima syarat itu. Kini beliau bertembung dengan pengalaman amali daripada tindakan lelaki itu, lalu beliau terus membantah dengan terburu-buru.

18:72
Ia menjawab: "Bukankah aku telah katakan, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?"(al-Kahfi [18] : 72)
Pada ayat ke-72, Al-Maraghi berkata: Nabi Khidir AS bersabda: Bukanlah aku telah katakan kepadamu wahai Musa. Sesungguhnya, kamu sekali-kali tidak akan mampu bersabar bersamaku lantaran perbuatan yang aku lakukan.

Sayid Qutub berkata: Lalu Musa AS meminta maaf atas kelupaannya dan memohon agar lelaki itu menerima permintaan maafnya dan janganlah menyulitkannnya dengan mengulangi kata teguran dan peringatan.

18:73
Nabi Musa berkata: "Janganlah engkau marah akan daku disebabkan aku lupa (akan syaratmu); dan janganlah engkau memberati daku dengan sebarang kesukaran dalam urusanku (menuntut ilmu)".(al-Kahfi [18] : 73)
Pada ayat ke-73, Ibnu Kathir berkata: Maksudnya, janganlah engkau menyempit dan menyakitkan diriku.
Al-Maraghi berkata: Nabi Musa AS berkata kepada Nabi Khidir AS: Janganlah kamu menghukum aku kerana kelalaianku untuk berserah diri kepadamu, tanpa mengingkari kamu. Janganlah kamu membebankan aku sesuatu kesulitan dan janganlah kamu menyempitkan urusanku ini. Janganlah kamu mempersulitkan aku untuk mengikut kamu, tetapi mudahkanlah sesuatu itu tanpa berdebat denganmu.

18:74
Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu ia membunuhnya. Nabi Musa berkata "Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar!"(al-Kahfi [18] : 74)
Pada ayat ke-74, Ibnu Kathir berkata: Sebagaimana yang telah dijelaskan sebelumnya, bahawa anak itu sedang bermain dengan anak-anak lainnya di sebuah perkampungan. Nabi Khidir AS sengaja mendekati anak itu yang berada di tengah anak-anak lainnya. Dia adalah anak yang paling bagus, tampan dan ceria di antara kawan-kawannya. Lalu Nabi Khidir AS membunuhnya. Wallahu 'alam

Al-Maraghi berkata: Setelah mereka berdua turun dari kapal dalam keadaan selamat daripada tenggelam dan bencana, maka mereka pun meneruskan perjalanannya menyusuri pantai. Lalu, Nabi Khidir AS melihat seorang anak yang sedang bermain bersama kawan-kawannya yang sebaya, lalu Baginda AS membunuhnya. Namun, sejauh ini, al-Quran al-Karim tidak pernah menceritakan bagaimana (cara) Nabi Khidir AS membunuh anak itu. Apakah disembelih atau dihentamkan kepalanya pada tembok atau dengan cara lain. Bagi kita, tidak perlu memeningkan kepala memikirkan hal itu, kerana sekiranya perkara itu ada kebaikannya, tentu Allah SWT akan menceritakan hal itu kepada kita.

Nabi Musa AS bersabda kepada Nabi Khidir AS: Apakah kamu membunuh dia yang bersih daripada dosa tanpa alasan atau dia pernah membunuh suatu jiwa yang diharamkan.

Alasan ini disebutkan oleh Nabi Musa AS secara khusus antara alasan-alasan lain yang membolehkan pembunuhan, seperti kekafiran setelah iman dan perzinaan setelah berkeluarga. Ini kerana, alasan ini lebih mungkin terjadi jika dilihat kepada keadaan anak itu.

Sayid Qutub berkata: Jika pada kali yang pertama dia melubangkan bahtera yang membawa kemungkinan menenggelamkan para penumpangnya, maka kali ini dia membunuh seorang manusia, iaitu membunuh dengan sengaja bukannya semata-mata persoalan kemungkinan. Ini adalah satu kesalahan yang amat besar yang tidak dapat disabari oleh Musa walaupun dia teringat kepada janjinya.

Semoga kita menjadi hamba Allah yang benar-benar mengikut perintahnya. Amin

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
ARKIB : 12/04/2013

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...