Sumber |
Oleh IBRAHIM ABDULLAH
FIRMAN Allah SWT dalam hadis Qudsi
bermaksud: "Allah telah memberi wahyu kepada Musa, Nabi Bani Israel,
bahawa barang siapa bertemu dengan Aku, pada hal ia ingkar kepada Ahmad (Nabi
Muhammad), nescaya Aku masukkan dirinya ke neraka. Musa berkata: Siapakah Ahmad
itu, wahai Tuhanku? Allah berfirman: Tidak pernah Aku ciptakan satu ciptaan
yang lebih mulia menurut pandangan-Ku daripadanya.
Telah Ku tuliskan namanya bersama nama-Ku
di Arasy sebelum Aku ciptakan tujuh lapis langit dan bumi. Sesungguhnya syurga
itu terlarang bagi semua makhluk-Ku, sebelum ia dan umatnya terlebih dahulu
memasukinya. Musa berkata: Siapakah umatnya itu?
Firman-Nya: Mereka yang banyak memuji Allah
sambil naik, sambil turun dan pada setiap keadaan. Mereka mengikat pinggang
(menutup aurat) dan berwuduk membersihkan anggota badan. Mereka berpuasa siang
hari, bersepi diri dan berzikir sepanjang malam.
Aku terima amal yang dikerjakan dengan
ikhlas, meskipun sedikit. Akan Ku masukkan mereka dalam syurga kerana
kesaksiannya tiada Tuhan yang sebenar disembah melainkan Allah. Musa berkata
lagi: Jadikanlah saya nabi umat itu.
Allah berfirman: Nabi umat itu daripada
mereka sendiri. Musa berkata: Masukkanlah saya dalam golongan umat nabi itu.
Lalu Allah menerangkan: Engkau lahir mendahului nabi dan umat itu, sedangkan
dia lahir kemudian. Aku berjanji kepadamu untuk mengumpulkan engkau bersamanya
di Darul Jalal (syurga)." (riwayat Abu Nu'iam).
Perhatikan betapa kuatnya keinginan Nabi
Musa AS untuk meminta dimasukkannya ke dalam lingkungan umat Nabi Muhammad SAW
setelah mengetahui bahawa ia tidak dapat dijadikan rasul-Nya, kerana rasul-Nya
harus daripada keturunan Ismail, daripada golongan bangsa Arab sedangkan dia
daripada golongan dan keturunan Yaakob, daripada golongan Bani Israel.
Adapun sifat-sifat umat Nabi Muhammad SAW
itu sebahagiannya seperti berikut
* Suka memuji Tuhannya, walaupun di mana
sahaja dan dalam apa jua keadaan. Lisan mereka selalu basah kerana berzikir
kepada Tuhan serta menghormati kehadiran Allah di dalam hati mereka.
* Suka menjaga diri dengan memelihara
kehormatan, dimulai daripada suka menutup aurat, berkain, berpakaian dan
sebagainya sesuai dengan tuntutan syariat Islam.
* Suka berwuduk, bersuci daripada hadas
kecil dan diiringi dengan melakukan sembahyang serta menjaga diri daripada
kekotoran maknawi. Nur Ilahi sentiasa di wajahnya sehingga mukanya selalu
kelihatan berseri-seri. Nur Ilahi itu bersinar terus sehingga nyata kelihatan
pada anggota wuduknya di hari kiamat.
* Suka berpuasa pada siang hari, terutama
pada bulan Ramadan dan hari-hari yang tertentu oleh agamanya, menahan hawa
nafsu, menjaga kesihatan badan rohani dan jasmani, sering mengingat kehidupan
fakir miskin, sering mengutamakan kepentingan umum daripada kepentingan diri
sendiri dan mengetahui bahawa Allah Maha Mengetahui dan Maha Melihat segalanya.
* Suka beribadat pada malam hari, jauh
daripada riak dan benar-benar ikhlas pada Tuhannya, suka munajat dan menyatakan
hasrat langsung ke hadrat Ilahi tanpa perantaraan dan sebarang wasilah yang
menghalanginya.
Mengenai sifat-sifat Nabi Muhammad SAW
seperti digambarkan di dalam riwayat at-Tabarani dan az-Zubair bin Bakar
bermaksud: "Sifatnya bersesuaian dengan erti namanya Ahmad (yang terpuji)
lagi tawakal. Tempat lahirnya Mekah al-Mukarramah dan tempat hijrahnya iaitu Tayybah
(Madinah al-Munawwarah).
Beliau tidak keras dan kasar peribadinya,
tidak pula pemarah orangnya. Membalas kebaikan dengan kebaikan dan tidak
melayani keburukan dengan keburukan.
Umatnya suka memuji Tuhannya. Mereka
berkain terikat pada pinggangnya, menjaga kehormatan aurat, suka berwuduk
menjaga kebersihan badan, kitab suci mereka berada dalam hatinya, suka
menghafaz ayat-ayat suci dan mengamalkannya.
Mereka bersaf-saf melakukan solat berjemaah
seperti juga mereka suka berbaris menyusun kekuatan menegakkan dan membela
agama Allah dengan harta benda dan jiwa raga mereka. Korban mereka sampai
titisan darahnya dilakukan untuk bertaqarub (mendekatkan diri kepada
Allah). Mereka bersemadi pada malam hari dalam keadaan tenang, hening sepi,
sunyi dan jauh daripada riak, tekun munajat dan memanjatkan doa harapan rahmat
dan reda Tuhan Yang Maha Kuasa. Namun mereka laksana seekor singa lapar pada
siang hari dan siap sedia bertempur perang fisabilillah."
Saidina Ali bin Abu Talib berkata:
"Ketika Nabi SAW duduk bersama sahabat Muhajirin dan Ansar, tiba-tiba
datang rombongan orang-orang Yahudi, lalu berkata: Ya Muhammad, kami akan tanya
kepadamu kalimah-kalimah yang telah diberikan Allah kepada Musa AS yang tidak
diberikan kecuali kepada nabi-nabi utusan Allah atau malaikat muqarrabin.
"Silakan bertanya," jawab Nabi SAW. Lalu mereka berkata: Terangkan
kepada kami tentang sembahyang lima waktu yang diwajibkan Allah atas umatmu?
Jawab Nabi SAW: "Adapun sembahyang
Zuhur jika tergelincir matahari, bertasbih segala sesuatu kepada Tuhannya,
adapun sembahyang Asar maka itulah waktu (saat) Nabi Adam makan buah khuldi,
adapun sembahyang Maghrib maka itulah saatnya Allah memberi taubat (menerima
taubat nabi Adam), maka setiap Mukmin yang sembahyang Maghrib dengan ikhlas
lalu memohon sesuatu pada Allah pasti diterima-Nya. Adapun sembahyang Isyak,
maka itulah sembahyang yang telah dikerjakan oleh para rasul sebelumku.
Adapun sembahyang Fajar (Subuh) maka kerana
matahari bila terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan waktu itu
sujudlah setiap orang kafir."
Mereka berkata: Benar Muhammad, maka apakah
pahala orang yang bersembahyang itu? Jawab Nabi SAW: "Jagalah waktu-waktu
sembahyang yang pertengahan, maka tiada seorang mukmin yang mengerjakan
sembahyang 40 hari dalam berjemaah melainkan diberi oleh Allah dua kebebasan,
kebebasan dari neraka dan kebebasan daripada nifaq (munafik)." Maka orang
Yahudi itu berkata: Benar engkau ya Muhammad.
Kemudian Allah berfirman yang menggambarkan
sifat-sifat Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya yang perlu umat Islam
contohi: Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang yang bersama dengannya
bersikap tegas terhadap orang yang tiada beriman, bersifat kasih sayang antara
sesama mereka, engkau lihat mereka rukuk dan sujud mencari kurnia dan reda Tuhan,
pada wajah mereka terdapat tanda-tanda bekas sujud (membayang cahaya keimanan
dan kesucian batin), itulah perumpamaan mereka di dalam Taurat.
Sedangkan perumpamaan mereka di dalam
Injil, bagaikan tanaman yang mengeluarkan tunasnya yang lembut, kemudian
bertambah kuat dan bertambah besar, dapat tegak di atas batangnya menyebabkan
orang-orang yang menanam menjadi takjub, menjadikan orang yang tiada beriman
itu marah kerananya. Tuhan telah menjanjikan kepada orang-orang beriman dengan
mengerjakan amalan baik di antara mereka akan memperoleh ampunan dan pahala
ganjaran yang besar (syurga). (al-Fath: 29)
No comments:
Post a Comment