Umat Islam perlu mendalami ilmu waqaf dan ibtida melalui penulisan dalam ilmu tajwid atau guru-guru al-Quran. - Gambar hiasan |
RAMAI mengetahui apabila disebut ilmu
tajwid, terlintas di pemikiran bahawa itu adalah ilmu berkaitan sifat huruf,
makhraj huruf, izhar, idgham, mad wajib dan sebagainya. Kebanyakan
guru al-Quran memberi tunjuk ajar dalam ilmu tajwid tertumpu kepada istilah
yang disebutkan di atas.
Hakikatnya, ilmu tajwid juga merangkumi waqaf dan ibtida dengan
maksud manakah kalimah sesuai untuk berhentikan bacaan dan di manakah kalimah
yang sesuai untuk meneruskan bacaan kembali.
Para sahabat menekuni ilmu waqaf dan ibtida
dengan bersungguh-sungguh dan mempelajarinya sebagaimana mereka mempelajari
hukum halal dan haram dalam al-Quran. Abdullah Ibnu Umar ra berkata: "Sesungguhnya
kami pernah hidup sedikit masa lalu di mana kami dikurniakan iman sebelum
al-Quran. Surah-surah al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad lalu kami
mempelajari hukum halal dan hukum haram di dalamnya, arahan dan tegahannya dan
kami juga mempelajari apa yang perlu waqaf ketika membacanya."
Syeikh Mahmud Khalil al-Husari ketika
menghurai hadis ini menyatakan amat jelas menunjukkan para sahabat mempelajari waqaf sebagaimana
mereka belajar kandungan al-Quran.
Seorang penceramah ilmu tajwid dalam
syarahannya menjelaskan, jika pembaca al-Quran waqaf tanpa mengikut
kaedah yang tempat seumpama ayat Melayunya, John minum susu kambing dalam
gelas. Kalau pembaca berhenti, John minum susu, kemudian disambungkan kambing
dalam gelas ini memberi maksud dua perkara yang berbeza.
Pertama cerita tentang orang minum susu dan
keduanya, cerita kambing dalam gelas yang mustahil berlaku.
Kepentingan
Kepentingan waqaf adalah untuk
menjaga makna al-Quran. Jika waqaf dan ibtida tidak dijaga
ketika membaca al-Quran terkadang maknanya berubah menjadi sebaliknya sebagai
contoh ayat tujuh surah Fatir bermaksud:
Orang-orang kafir mereka dikenakan azab yang pedih dan orang-orang beriman yang beramal soleh mereka memperoleh keampunan dan ganjaran yang besar.
Dalam al-Quran ayat di atas ini, terdapat
tanda waqaf pada makna kalimah azab yang pedih tetapi jika pembaca
tidak mengikut tanda waqaf dengan membaca dari mula ayat dan berhenti
pada makna kalimah dan orang-orang yang beriman. Sudah tentu maksudnya azab
yang pedih dikenakan kepada orang kafir dan juga orang beriman. (Na'uzubillah)
Ramai ulama yang menulis kepentingan waqaf antaranya
ialah Abu Hatim yang menyatakan barang siapa tidak mengenali waqaf, ia
tidak mengenali al-Quran. Ibnu al-Anbari juga menyatakan antara tanda seseorang
mengenali al-Quran ialah menguasai ilmu waqaf dan ibtida.
Imam al-Huzali dalam kitabnya al-Kamil menyatakan waqaf pakaian
bacaan, hiasan pembaca, penyampai pembaca, memberi faham kepada pendengar,
kebanggaan si alim, dengannya membezakan dua makna yang berlainan, dua makna
yang bertentangan dan dua hukum yang berbeza.
Lantaran itu, kita semua perlu mendalami
ilmu waqaf dan ibtida melalui penulisan dalam ilmu tajwid
atau guru-guru al-Quran. Selain itu, pembaca al-Quran juga perlu memahami
fungsi tanda waqaf yang ada bertaburan dalam al-Quran.
Oleh KHAIRUL ANUAR MOHAMAD - pensyarah di Fakulti
Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
No comments:
Post a Comment