بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, September 29, 2011

Turki dorong Soleiman pada Islam

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

Setiap saudara Muslim atau mualaf mempunyai pengalaman spiritual tersendiri yang mendorong mereka untuk masuk Islam.

Begitu juga Soleiman, yang hatinya terkesan untuk memeluk Islam di negara Muslim sekular - Turki yang para pemimpin pasca Turki moden lebih cenderung menindas Islam. Ia termasuk larangan memakai tudung dan kopiah di kalangan kaum Muslim.

Padahal sebelum itu, Soleiman yang dahulunya seorang ateis pernah berkunjung ke negara-negara Asia Barat yang kebanyakan terkenal mengamal dan melaksanakan peraturan dan hukum Islam dalam segenap hidup mereka.

Ketika pertama kali berkunjung ke Bahrain, Soleiman berharap dapat bertemu negara Asia Barat yang kental dengan budaya Islam yang dipertahankan oleh seluruh warga Islamnya.

"Tetapi yang saya temui begitu jauh menyimpang. Di negara itu saya lihat ramai orang asing dari pelbagai negara dan agama datang untuk bekerja mencari nafkah.

"Oleh kerana ramainya warga asing, warna-warna Islam di negara Muslim itu semakin malap dan hampir-hampir tertutup walaupun kebanyakan mereka juga umat Islam," katanya.

Begitupun di Bahrain, beliau berpeluang mendengar laungan azan yang baginya bukan sahaja merdu tetapi meresap ke jiwa.

"Lalu saya bertanya apa maksud perkataan dalam azan itu. Mereka beritahu saya maknanya tetapi ia sekadar satu maklumat baru sahaja kerana saya tidak lebih hanya seperti seorang pelancong ketika berada di Bahrain," katanya.

Selepas Bahrain, Soleiman ke negara Teluk lain termasuk Sharjah, Oman; Kuwait dan Dubai di Emeriah Arab Bersatu (UAE). Walaupun banyak menimba pengalaman baru dari negara-negara tersebut namun hatinya lebih terkesan ketika di Turki.

"Saya bertemu sesuatu yang berbeza walaupun negara yang setengah Eropah dan setengah Asia itu kita lihat banyak fakta yang menyedihkan mengenai sistem sekularisme yang diamalkan.

"Namun dalam banyak keadaan, hal-hal yang bersangkutan dengan Islam masih kekal dalam satu bentuk budaya yang unik dan mempamerkan kehebatan Islam yang sangat luar biasa.

"Turki memiliki sejarah Islam yang hebat dan secara visual telah membuat saya berasa sangat kagum. Terutamanya ketika saya menghayati seni atau gaya seni bina Islam yang sangat indah dari zaman pemerintah khalifah Uthmaniah," ujar beliau.

Di Turki, Soleiman sempat merasakan suasana Ramadan yang sangat berbeza berbanding ketika beliau berada di negara-negara Teluk.

Katanya, Ramadan di negara-negara Teluk tidak ada bezanya dengan bulan lain kerana orang Islam boleh minum teh pada siang hari.

"Tetapi di Turki, Ramadannya agak lain. Ini kerana saya perhatikan mereka yang berpuasa di sana, adalah mereka yang terbaik akhlaknya.

"Ini yang membuatkan saya tertarik dan dan tanpa disuruh saya sendiri ikut berpuasa," katanya.

Meskipun belum menjadi Muslim, Soleiman tidak menghadapi masalah untuk berlapar dan dahaga.

"Saya menikmati sepenuhnya detik-detik berpuasa itu khususnya beberapa minit sebelum azan Maghrib berkumandang. Saya menunggu waktu berbuka umpama menanti satu detik kejayaan kerana berjaya menahan kebiasaan kita sebelum ini iaitu makan dan minum sebanyak mana yang kita mahu," katanya.
Pengalaman berpuasa di Turki itu memberi inspirasi kepadanya untuk mengenali dan mempelajari Islam dengan lebih mendalam.

Lebih-lebih lagi apabila beliau dihadiahkan senaskhah al-Quran terjemahan bahasa Inggeris. Soleiman mengaku terus terpukau saat membaca terjemahan al-Quran itu dan merasa tidak ada yang asing dengan kitab suci yang dibacanya itu.

"Tidak ada yang aneh atau sebarang yang tidak masuk akal di dalamnya," ujarnya.

Beliau turut membaca kisah sejarah atau biografi kehidupan Nabi Muhammad SAW yang baginya banyak memberi inspirasi.

"Baginda adalah lelaki yang luar biasa dalam sejarah," kata Soleiman yang sayangnya ketika itu beliau tidak bertemu dengan orang yang yang serius berdakwah padanya dan menyakinkannya mengenai Islam.

Sekembalinya dari Turki, Soleiman bertugas di Dubai. Kali ini beliau berpeluang bertemu dengan mereka yang menurutnya yang dicari-cari selama ini.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...