بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, September 2, 2011

Khutbah Jumaat: Ziarah, rumah terbuka mengeratkan ikatan persaudaraan



AMALAN ziarah-menziarahi dan mengadakan rumah terbuka mempunyai banyak hikmah sangat bermakna bagi umat Islam, terutama malam merapatkan ikatan persaudaraan. Agama Islam menggalakkan umatnya sentiasa berusaha memperbaiki ikatan silaturahim. 


Firman Allah bermaksud: “Sebenarnya orang yang beriman itu bersaudara maka damaikanlah di antara dua saudara kamu itu; dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beroleh rahmat.” (Surah al-Hujuraat, ayat 10)

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, janganlah ia menyakiti jirannya dan barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan tetamunya dan barang siapa beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia berkata yang baik atau diam.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Amalan ziarah atau kunjung mengunjung memberi manfaat besar dan faedah berguna dalam konteks perpaduan ummah. Amalan ziarah juga mendekatkan yang jauh, merapatkan yang renggang serta mendamaikan mereka yang bersengketa. 

Dengan amalan ziarah akan terbentuklah ikatan kasih sayang yang mengeratkan sesama insan. Ini disebabkan asal kejadian manusia daripada keturunan yang sama daripada Nabi Adam dan dengan sebab itulah Islam mengajak manusia saling kenal mengenali antara satu sama lain, hormat-menghormati, saling kerjasama serta faham memahami. 

Islam menggariskan beberapa peraturan dan adab ketika berkunjung sebagai tetamu antaranya mesti berniat baik, jangan memilih tempat untuk berkunjung seperti rumah mereka yang memiliki harta, pangkat dan kedudukan dalam masyarakat. 

Ketika berkunjung hendaklah memilih waktu yang sesuai. Jangan berkunjung pada waktu dingin pagi, tengah hari dan larut malam kerana kebiasaan pada waktu itu tuan rumah ingin beristirahat. 

Sebagai tetamu, kita perlu memohon izin dan memberi salam serta digalakkan berjabat tangan dengan tuan rumah seperti sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Tidak ada dua orang Muslim yang bertemu, lalu saling berjabat tangan, kecuali kedua-duanya diampuni Allah SWT sebelum berpisah.” 

Walau bagaimanapun, amalan berjabat tangan mestilah dilakukan mengikut lunas Islam. Ia tidak sama dengan budaya Barat yang bebas bersalaman tidak mengira lelaki atau wanita bukan mahram kerana ia dimurkai Allah SWT. 

Sebagai tetamu juga, kita tidak sepatutnya bebas melakukan apa saja di rumah orang lain kerana perbuatan itu akan mengganggu dan tidak disenangi tuan rumah. Hendaklah menjaga mata, jangan mencuri dengar atau mengintai tuan rumah, janganlah mengangkat suara dan pulanglah apabila diarahkan berbuat begitu. 

Pihak tuan rumah, Islam turut menggariskan beberapa adab yang perlu dipelihara dan dihayati antaranya menghormati serta memuliakan tetamu. Pada masa sama, hidangkan jamuan terbaik mengikut kadar kemampuan. 

Janganlah ada maksud untuk berbangga-bangga kerana tujuan asal adalah untuk merapatkan hubungan silaturahim. Memuliakan dan melayan tetamu dengan baik adalah amalan Nabi dan Rasul terdahulu. 

Namun, apa yang mengecewakan, ada kalangan umat Islam kurang memberi perhatian terhadap amalan ziarah menziarahi terutama menziarahi saudara terdekat, sahabat handai serta jiran tetangga. 

Mereka lebih gemar terperap di rumah menonton televisyen. 

Sikap ini perlu diubah kerana ia tidak menepati etika suasana sambutan hari raya kehendaki Islam. Marilah bersama mengambil kesempatan Syawal yang mulia untuk ziarah-menziarahi mudah-mudahan dapat mengeratkan hubungan silaturahim dan mendatangkan keberkatan dalam kehidupan kita. 

Didiklah anak adab berziarah, adab bertamu, adab makan dan minum supaya mereka menjadi insan bertamadun, berperibadi tinggi, memiliki akhlak mulia serta tingkah laku mereka tidak menjadi bahan ketawa orang lain. 

Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) 

Berita Harian2011/09/02

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...