بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Wednesday, September 21, 2011

Perkara tumpuan ketika umrah


Oleh NUKMAN FADZIL 

UMRAH daripada segi bahasa adalah ziarah sementara dari segi istilahnya ialah mengunjungi Baitullah Al-Haram di Mekah pada bila-bila masa untuk mengerjakan ibadat-ibadat tertentu menurut syarat-syaratnya.

Ia merupakan di antara ibadat yang penting selain solat, zakat, puasa dan haji malahan Rasulullah SAW melakukan umrah sebanyak empat kali sepanjang umur baginda.

Ibadat umrah bukan sahaja dilakukan sepanjang musim haji malahan turut dilakukan sepanjang tahun. Bagi rakyat Malaysia ia merupakan satu ibadat yang tidak asing malahan kian popular sejak akhir-akhir ini.

Justeru, mereka yang hendak mengerjakan umrah perlu mengetahui rukun dan wajib umrah supaya tiada permasalahan yang timbul setelah balik daripada mengerjakan umrah.

Umrah mengandungi lima rukun iaitu niat ihram, tawaf, saie, bercukur atau bergunting serta tertib.

Sementara itu wajib umrah ada dua iaitu niat di miqat dan menjaga larangan ihram.

Terdapat beberapa isu atau perkara yang perlu diambil perhatian dan perlun dijaga oleh bakal-bakal haji atau mereka yang mengerjakan umrah.

1. Niat ihram

Mereka yang mengerjakan umrah tidak boleh berniat atau membatalkan niat sesuka hati. Apabila bakal haji telah berniat maka secara langsung mereka telah berada dalam ihram dan perlu mematuhi larangan Ihram.

Mereka juga tidak boleh membatalkan niat ihram sesuka hati kerana bagi membatalkan niat ihram, mereka perlu melakukan Dam Ihsar iaitu dengan menyembelih seekor kambing.

Terdapat implikasi besar jika kita tidak menyempurnakan umrah. Mereka yang masih di dalam ihram berkemungkinan melakukan larangan ihram kerana menyangka telah selesai umrah sedangkan umrah mereka telah rosak. Sebagai contoh ada yang melakukan mukadimah persetubuhan yang mengakibatkan mereka dikenakan dam yang lebih besar walhal umrah belum sempurna ataupun rosak (fasad).

Kadang-kadang ada yang berkahwin selepas pulang ke tanah air maka perkahwinan itu tidak sah.

2. Wuduk dan aurat

Semasa melakukan tawaf, bakal haji perlu menjaga wuduk dan aurat mereka semasa mengerjakan tawaf. Wuduk yang terbatal atau aurat yang terbuka boleh menyebabkan tawaf tidak sempurna maka umrah tidak sah.

3. Was-was semasa tawaf atau saie

Ada keadaan di mana semasa tawaf atau saie, bakal haji ragu-ragu tentang jumlah pusingan tawaf atau saie.

Jika berlaku sedemikian, ambil jumlah yang paling rendah. Contohnya, kita tidak pasti pusingan Tawaf yang ke 6 atau ke 7 maka kita ambil yang yakin iaitu 6 pusingan kemudian tambah satu pusingan.

Jika bakal haji telah selesai melakukan tawaf dan saie kemudian bercukur dan balik tempat penginapan mereka, lalu datang keraguan tentang jumlah pusingan tawaf maka tidak harus kita ulangi tawaf tadi kerana keraguan yang datang setelah selesai ibadat adalah was-was dan was-was itu daripada syaitan.

4. Tempat mula dan berhenti tawaf

Bakal haji hendaklah memulakan tawaf di tempat permulaannya dan berakhir di depan sedikit dari tempat permulaan tadi supaya perkiraan itu lebih tepat.

Jika kita berhenti semasa tawaf di tengah-tengah perjalanan, kemudian kita perlu mulakan dari tempat kita berhenti ke belakang sedikit supaya lebih yakin dan tiada keraguan.

Selain perkara di atas, semasa tawaf pastinya ramai jemaah haji daripada negara lain turut sama mengerjakan umrah maka bertolak ansurlah supaya ibadat kita menjadi lebih sempurna dan menepati syariat umrah itu sendiri.

Akhirnya, bakal haji jagalah kesihatan dan lakukanlah umrah sekadar mampu serta tidak memaksa diri. Pilihlah waktu yang sesuai dan bergerak dalam kumpulan.

Mudah-mudahan umrah tuan-puan diterima Allah sebagai umrah makbul dan kembali dari mengerjakan umrah seolah-olah seperti hari dilahirkan oleh ibunya kerana suci daripada noda dan dosa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...