بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, September 24, 2011

Akidah goyah selagi rohani belum mantap

Oleh Ustaz Zamanuddin Jusoh


KITA masih lagi merasai kemanisan dua perayaan iaitu hari raya dan kemerdekaan negara yang membawa makna besar dalam kehidupan. Silaturahim Aidilfitri dan kesatuan umat menjadi agenda utama menjana masyarakat madani yang diimpikan selama ini. 


altBegitu juga sambutan 16 September yang penuh bermakna. Konsep kesederhanaan dan kebebasan dalam erti kata sebenar mestilah dijelmakan selepas meraikan perayaan ini. Bebas daripada penjajahan pemikiran dan ideologi adalah kebebasan sebenar bagi masyarakat berjaya.


Penjajahan bentuk baru yang disebut ‘Ghazwul Fikri’ (serangan pemikiran) adalah pengganti kepada penjajahan ketenteraan membabitkan kos tinggi dan mudah dikesan. Penjajahan baru ini fahaman tersembunyi serta ideologi memisahkan agama dan keduniaan.

Umat Islam mesti membebaskan akidah mereka dari ‘isme’ palsu ciptaan manusia dan kembali kepada asas kukuh berteraskan al-Quran dan sunnah.


Baginda Nabi SAW bersabda daripada Irbadz bin Sariah bermaksud: “Sesungguhnya aku telah tinggalkan bagimu fahaman yang jelas dari sebarang kesamaran. Diumpamakan seperti malam yang gelap-gelita menjadi terang bercahaya. Sesiapapun tidak akan tergelincir selepas kewafatanku melainkan mereka yang ditakdirkan binasa. Mereka yang hidup selepasku akan melihat kekeliruan yang banyak sekali melainkan mereka berpegang dengan sunnahku dan sahabat yang terpimpin. Maka peganglah dengan kepercayaan itu dengan teguh dan jitu.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Dalam konteks ini, jasmani dan rohani elemen utama memastikan pegangan aqidah yang kukuh. Keduanya-duanya pelengkap antara satu sama lain mengikut garis panduan ditetapkan Allah SWT.

Firman Allah SWT bermaksud: 

“Katakanlah wahai Muhammad, inilah jalanku yang sebenar dan pengikutku untuk diikuti dengan yakin. Maha Suci Allah dan aku tidak tergolong daripada kalangan orang yang musyrik.” (Surah Yusof, ayat 108) 

Memahami keseimbangan roh dan jasad, Rasul SAW pernah menegur Abdullah bin Amr berkenaan solat sepanjang malam dan puasanya yang berterusan. 

Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Wahai Abdullah, janganlah kamu melakukan perkara sedemikian. Makan dan berehatlah kerana sesungguhnya jasadmu ada hak yang perlu dipenuhi. Bagi matamu dan keluargamu ada hak keperluan yang perlu dipenuhi.” 

Demikianlah keseimbangan dituntut agama Islam bagi menyuburkan rohani dan jasmani seterusnya menyelamatkan umat daripada anasir serta fahaman luar yang merosakkan. Kita melihat ramai memenuhi tuntutan rohani namun, hanya segelintir memberi perhatian kepada kerohanian khususnya dalam urusan keimanan yang sukar dipraktikkan.

Perlu diingat bahawa elemen rohani mestilah diutamakan kerana ia nakhoda yang akan memimpin jasmani. Hakikat ini diungkap Baginda SAW dalam hadis dari Nu’man bin Basyir yang bermaksud: “Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada segumpal darah. Jika elok, maka akan eloklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka akan rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah bahawa ia adalah hati.” (Hadis riwayat Bukhari)

Hati mencorakkan sikap seseorang. Kesakitan rohani dapat dikesan dan proses perubatannya mudah dilakukan berbanding penyakit rohani yang sukar dikesan pancaindera menyebabkan manusia melakukan tindakan di luar batas keimanan.

Firman Allah SWT yang bermaksud: 

“Demikianlah kami jadikan kamu sebagai umat yang dipimpin ke jalan lurus dengan sifat kesederhanaan, sebagai umat yang layak memimpin manusia dan Rasul, sebagai utusan akan menjadi saksi terhadap kebenaran kamu lakukan.” (Surah al-Baqarah, ayat 143) 

Sebagai masyarakat Islam, kita harus membentuk identiti berasaskan al-Quran dan sunnah, menolak fahaman sampingan serta memperkukuhkan kerohanian demi menjaga keimanan bagi kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Penulis ialah Eksekutif Agama The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP) 


Berita Harian2011/09/17

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...