بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, November 3, 2012

Pujuklah Rasa: Lihatlah...Rasakan Indahnya Ciptaan Ilahi

Muka Depan Buku Pujuklah Rasa Oleh DR Robiah K. Hamzah
Muka Depan Buku Pujuklah Rasa Oleh DR Robiah K. Hamzah


DR ROBIAH K.HAMZAH

23 Oktober 2012


Mari kita mendongak ke langit melalui bicara ALLAH SWT ini yang terpateri dalam al-Quran yang mulia:
 

Maka, apakah mereka tidak melihat langit yang ada di atas mereka bagaimana Kami meninggikannya dan menghiasinya dan langit itu tidak mempunyai retak-retak sedikit pun? (al-Qaaf : 6)
 

Persoalannya, apakah mereka tidak memerhatikan ketinggiannya, kekukuhannya dan kestabilannya? Bagai-mana pula dengan perhiasan dan keindahan langit serta kesempurnaannya tanpa ada cacat ataupun kekacauan, adakah mereka memerhatikannya juga?

Sesungguhnya keteguhan, kesempurnaan serta keindahan itu merupakan sifat langit yang serasi dengan struktur makrokosmos, di samping kesepaduan pada kebenaran, kekukuhan dan keindahannya.

Mana mungkin kita tidak mampu merasakan keagungan dan kehadiran-NYA Yang Maha Bijaksana menciptakan topi keledar terhebat untuk kita semua dengan serba kemudahan untuk hidup di bumi. Mari pujuk hati untuk merasakan betapa hebat dan bersyukurnya kita dianugerahi kurniaan terhebat ini….

Sekarang mari rundukkan pandangan kita ke bumi sebagai juadah kebenaran yang agung dan kukuh yang menjadi landasan indah melalui sentuhan-NYA:
 

Kamihamparkan bumi ini dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh.Kami tumbuh-kan segala macam tanaman yang indah di pandang mata.(al-Qaaf : 7)
 

Bumi yang terbentang, gunung-ganang yang teguh serta tanaman yang subur mengilustrasikan kestabilan, kekukuhan dan keindahan bagi mata yang tadinya mampu melihat langit yang mengagumkan. Bangunan langit tinggi yang dihiasi beraneka makhluk dan bumi yang terbentang kukuh terhidang hikmah serta peringatan buat kita merasakan Maha Agungnya DIA. Seteguh janji-NYA yang terakam dalam al-Quran:
 

Untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi setiap hamba yang kembali (mengingati ALLAH).(al-Qaaf : 8)
 

Bila sudah mampu menjadikan pesanan ini pelajaran dan peringatan, bermakna kita dapat menyingkap hijab, menyinari pandangan, membuka kalbu serta menautkan roh dengan makrokosmos yang menakjubkan.

Keindahan ciptaan, hikmah dan keteraturan yang ada di sebalik semua ini menjadi pelajaran buat dimanfaatkan oleh setiap hamba yang kembali, iaitu hamba yang pulang kepada TUHAN dengan secepatnya.

Inilah bentuk komunikasi kalbu hamba dengan aneka pengaruh alam semesta yang indah dan mempesonakan. Hubungan inilah yang mencipta pengaruh dalam kalbu manusia dan nilai pada kehidupan mereka, hubungan yang didirikan al-Quran di antara pengetahuan dengan ilmu, antara manusia yang memahami dan mengetahui.

Apa yang terjadi pada hubungan ini? Ia telah diputuskan oleh kaedah kajian ilmiah moden yang dicipta untuk memutuskan jalinan yang disambung-NYA antara manusia dengan alam semesta. Putusnya hubungan ini mengakibatkan kehidupan manusia menjadi kacau dan tidak selari dengan mahunya alam.

Kehidupan manusia tidak akan baik dan benar sehingga-lah denyutan jantung mereka seirama dengan denyutan alam semesta. Maksudnya, manusia harus menghayati pengetahuan tentang bintang, planet, flora dan fauna sehingga menimbulkan keintiman dengan alam semesta, memperkukuh jalinan pertemanan antara mereka dengan benda dan makhluk hidup lainnya yang bermuara kepada Yang Maha Pencipta alam.

Ikatan ini amat penting kerana alam semesta merupa-kan kitab kebenaran terbuka yang dapat dibaca oleh setiap bahasa, yang dapat difahami oleh segala sarana, yang mampu ditelaah oleh penduduk desa yang tinggal di kampung juga warga kota yang menghuni istana.

Kita mampu menelaahnya sesuai dengan tahap kemampuan dan tujuan masing-masing. Hasil yang diraih pula akan sesuai dengn niat dan tahap usaha yang dicurahkan.

Hasil terbaik akan dapat dicapai andai kita menelaahnya dengan semangat dan niat mencari kebenaran. Kerana kita yang bernama alam semesta ini setia menunggu untuk dijamah sebagai kilang mendapatkan pelajaran dan peringatan oleh setiap hamba yang kembali (mengingati-NYA).

Kita harus segera sedar kerana kaedah penelitian yang dikatakan ilmiah serta moden itu sebenarnya adalah pedang yang amat tajam... memotong dan memisahkan alam semesta daripada kalbu kita selaku makhluk ciptaan-NYA yang tinggal di dalamnya, padahal kitalah yang bercerita tentang keagungan Tuhan dengan seterang-terangnya. Sepatutnya alam semesta menyatukan kalbu manusia dengan hakikat keagungan-NYA yang menciptakan.

Mengubah prinsip dan hakikat ini menjadi sentuhan yang mempengaruhi perasaan serta kehidupan manusia. Alam semesta ini bukanlah sumber pengetahuan yang beku, kering dan tidak memberikan apa-apa pun daripada hikmahnya yang indah. Tetapi, ia menjadi sumber yang memperkaya keimanan kita kepada Pencipta yang  menghidup serta membangkitkan kita kelak.

Pesanan ini dimatlamatkan agar kita merasakan cinta-NYA yang terus mengurus urusan manusia:
 

Kamiturunkan dari langit air yang banyak man-faatnya. Lalu, Kami tumbuhkan dengan air itu pohon-pohon dan biji-biji tanaman yang diketam dan pohon kurma yang tinggi-tinggi yang mempunyai mayang bersusun-susun untuk menjadi rezeki bagi hamba-hamba (Kami). Dan Kami hidupkan dengan air itu tanah yang mati (kering). Seperti itulah terjadinya kebangkitan.(al-Qaaf : 9-11)
 

Maka, pengajaran yang harus dirasakan kita ialah ALLAH SWT itu sangat mampu menghidup dan mematikan apa-apa pun di dunia ini dengan sangat mudahnya kerana DIA itu raja yang Maha Perkasa. Rasakan itu wahai hamba ALLAH SWT...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...