بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Wednesday, November 7, 2012

Menjejak berkat Nabi Ibrahim

Muhamad Abd. Latif @ Ahmad Jazree Jazran (kanan) bersama Muhammad Asyraf Mohamad Ridzuan pada majlis Pelancaran Eksplorasi Turki Timur dan Barat di Muzium Kesenian Islam Malaysia, baru-baru ini.



Oleh ZUARIDA MOHYIN
Gambar Hafiz Johari



REPUBLIK Turki adalah sebuah destinasi wajib, khususnya bagi mereka yang memang kaki melancong, selain diakui terkenal dengan sejarah keagungan empayar Islam Uthmaniah serta kesan-kesan sejarah empayar kerajaan Byzantine, Hittite, Assyria dan juga kerajaan Troy sering menjadi tarikan pelancong dari seluruh dunia.

Negara itu juga pernah menjadi sebahagian jajahan takluk Iskandar Zulkarnain. Begitu juga, kota penuh bersejarah yang diasaskan oleh kerajaan Byzantine iaitu Kota Istanbul telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada 1985 yang menawarkan pelbagai kesan peninggalan zaman keagungan Islam di Eropah dan masih dapat dilihat sehingga ke hari ini, secara tidak langsung menjadikan ia lokasi yang mesti dilawati dalam peta pelancongan dunia.

Malah ia juga adalah antara negara yang banyak menyimpan sejarah tamadun Mesopotamia. Sebahagian besar penemuan bersejarah tamadun ini berada di wilayah Anatolia.

Bagi dunia Islam, Turki memiliki peninggalan sejarah berharga, terutamanya yang membabitkan sejarah perjuangan beberapa nabi dan rasul.

Urfa terkenal sebagai kota para Nabi. Di sini terdapat makam Nabi Ilyasa' dan Nabi Ayob serta perkampungan baginda. Di Sanli Urfa pula, terdapatnya Masjid Khalilul Rahman (Masjid Nabi Ibrahim as) dan kolam ikannya.

Masjid yang mempunyai kolam yang merupakan tempat pembakaran Nabi Ibrahim oleh Raja Namrud. Dikatakan arang-arang daripada pembakaran tersebut telah bertukar menjadi ikan-ikan yang hidup dalam kolam tersebut.

Kolam itu terkenal dengan nama Balikli Gol yang telah dibina pada zaman Dinasti Ayyubid dan dikelilingi taman rekaan arkitek bernama, Merih Karaaslan. Bersebelahan dengan kompleks Balikli Gol pula terdapat pula gua tempat kelahiran Nabi Ibrahim as dan Masjid Jamek Rizvaniye.

Ini baru sebahagian lokasi-lokasi yang terkandung dalam pakej Eksplorasi Turki Timur dan Barat kendalian Speed Travel & Tours Sdn. Bhd., sebuah syarikat pelancongan yang telah ditubuhkan lebih 20 tahun lalu dan beribu pejabat di Seksyen 3, Bandar Baru Bangi, Selangor.

Tawaran pakej hebat dan menarik ini direncanakan pada 24 November hingga 4 Disember ini pada harga RM7,250 (dewasa), RM7,150 (warga emas) dan RM5,880 (kanak-kanak antara usia 11 hingga 3 tahun).

Uniknya lagi, pengembaraan ini turut disertai juara Imam Muda musim pertama iaitu Imam Muda Muhammad Asyraf Mohamad Ridzuan, merangkap ikon bagi syarikat tersebut.

Pengarah (Penjualan dan Pemasaran) Safirgotravel.com, Muhamad Abd. Latif @ Ahmad Jazree Jazran dalam sidang media pelancaran pakej itu berkata, destinasi yang dipilih itu agak berbeza dengan yang dikendalikan oleh syarikat pengendali pelancongan yang lain.

"Jika dilihat pada harganya sahaja, ia adalah jauh lebih murah memandangkan terdapat satu penerbangan domestik dari Sanli Urfa ke Istanbul serta pakej ini merangkumi tiket penerbangan pergi dan balik Qatar Airways, cukai lapangan terbang, penginapan di hotel empat bintang, makan tengah hari dan malam, bayaran masuk ke tempat lawatan, pengangkutan, tip pemandu pelancong, beg kembara dan air mineral.

"Tempat-tempat yang terkandung dalam pakej ini juga jarang dikunjungi oleh rakyat Malaysia, terutamanya dalam menjejaki berkat Nabi Ibrahim as di Mesopatamia seperti; ke Sanli Urfa, tempat lahir Nabi Ibrahim, Empangan Antartuk yang merupakan ketiga terbesar di dunia, Harran iaitu kawasan di mana Nabi Ibrahim dibesarkan dan perkampungan Nabi Ayob dan Nabi Ilyasa' serta banyak lagi.

"Tidak sah ke Turki jika tidak dibawa ke satu-satunya kota di dunia yang terletak di benua Asia dan Eropah iaitu Istanbul. Kemudian ke Masjid Biru, menziarahi Makam Sultan Muhammad al-Fatih, Hagia Sophia, Muzium Topkapi, Cannakale, Troy, Coppadocia, Kusadasi, Pargamon, Izmir, Ephesus, Pumakkale, Konya dan melayari Bhosporus serta aktiviti wajib bagi setiap pelancong iaitu membeli-belah di kota Istanbul," terang Muhamad Abd. Latif.

Malah katanya lagi, semua tempat-tempat dilawati itu mempunyai sejarah dan keunikannya yang tersendiri serta ada lokasi-lokasi itu ialah satu-satunya yang wujud di dunia. Di samping, peserta berpeluang menaiki belon panas bagi menikmati keindahan landskap semula jadi dan unik di Cappadocia.

Bagi anda yang berminat boleh menghubungi talian 03-8920 4090, 017-259 1932 atau layari laman web di alamat www.safirgotravel.com

Sementara itu, Imam Muda Muhammad Asyraf mengakui pakej Eksplorasi Turki Timur dan Barat itui merupakan destinasi keempat beliau dengan Speed Travel & Tours Sdn. Bhd. Sebelum ini beliau ada mengikuti pakej kembara ke Uzbekistan, India dan Baitulmaqdis.

"Alhamdulillah, menerusi pakej-pakej yang sebelum ini cabaran dan keseronokannya itu sama banyak. Di samping itu juga ia merupakan satu peluang untuk kita menambah pengalaman diri. Ini kerana ada ketikanya, saya sendiri bersama-sama peserta rombongan belajar sesuatu ilmu yang baru.

"Untuk kali ini, saya rasa tempat-tempatnya itu lebih mengujakan. Ini tidaklah bermakna, destinasi yang dilawati sebelum ini tidak menarik tetapi setiap tempat itu ada keunikan dan cerita serta sejarahnya yang tersendiri.

"Saya bersyukur masih setia dengan Muhamad mungkin kerana ukhuwah yang sudah terjalin sekian lama, keserasian, saling memahami serta cara pengendalian syarikat ini yang profesional mungkin disebabkan mereka sudah berpengalaman luas, menyebabkan saya masih terus setia," ujar Muhammad Asyraf yang tidak lekang dengan senyuman pada petang itu.

ARKIB : 06/11/2012


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...