بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, November 27, 2012

Keberkatan Rezeki



KEBERKATAN rezeki adalah antara perkara utama yang mesti dititikberatkan dalam hidup. Rezeki bukan sekadar wang, harta, makanan dan minuman. Jodoh, anak, pangkat, nama baik, kedudukan dan sebagainya juga boleh disebut sebagai rezeki. Bagaimanapun dalam artikel kali ini rezeki dirujuk kepada pendapatan yang kita peroleh sama ada dengan bekerja sendiri, mengambil upah atau makan gaji. Rezeki itu pula dibawa pulang ke rumah untuk kegunaan anak isteri. Ada orang memandang ringan akan isu keberkatan rezeki ini. Pada mereka ini hanya isu kecil yang tidak perlu diperbesarkan. Mereka ini tidak sedar wujudnya kaitan langsung antara keberkatan rezeki dengan nasib, kualiti perhubungan, kejayaan anak-anak, dan segala aspek kehidupan.

Sebab-sebab rezeki tidak berkat. 

Rezeki tidak berkat  kerana jelas datang daripada sumber pendapatan yang haram seperti judi, rasuah, curi, menipu, nombor ekor, pelaburan haram dan seumpamanya. Rezeki itu juga boleh hilang keberkatan apabila kita yang dibayar upah untuk melakukan sesuatu pekerjaan, atau memikul sesuatu tugasan tetapi kita tidak melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Contohnya curi tulang semasa bekerja, datang lewat, malas, kerja tidak mencapai kualiti, melakukan kerja lain sewaktu dalam masa bekerja, main-main, dengki, irihati dan seumpamanya.

Tanda-tanda keberkatan rezeki.

  • Hati semakin dekat dengan Allah dan Jiwa Tenang. Bila rezeki itu berkat hati semakin dekat dengan Allah. Kita bukan sahaja menjaga solat lima waktu malah ditambah dengan amalan-amalan sunat. Mulut juga sentiasa berzikir dan suka pula membaca dan mentadabbur al-Quran dan mengamalkannya.

  • Pemurah - Mudah untuk memberi sedekah dan menunaikan zakat.

  • Jauh daripada kejahatan manusia dan bala

  • Keluarga harmoni dan anak-anak cemerlang
  • Sentiasa merasa cukup dan syukur




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...