بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, April 7, 2012

Mengaji di rumah semakin popular

Trend guru datang ke rumah untuk mengajar al-Quran semakin menjadi amalan oleh umat Islam di negara ini

Oleh ZUARIDA MOHYIN dan MOHD. SHAH CHE AHMAD
Gambar DJOHAN SHAHRIN SHAH



MASIH segar dalam ingatan bagaimana satu ketika dahulu pada waktu petang anak-anak kampung akan berbondong-bondong ke rumah guru al-Quran.

Ada juga yang pulang sahaja dari sekolah di sebelah petang, terus capai al-Quran dan berlari-lari anak ke rumah ustaz atau ke madrasah untuk mengaji.

Pada waktu itu, ibu bapa berani melepaskan anak-anak berjalan sendirian atau dalam kumpulan kecil untuk mengaji al-Quran termasuk pada waktu malam.

Di kampung-kampung yang belum ada bekalan elektrik pula, anak-anak terbabit dengan bertemankan lampu suluh atau pelita ayan berulang-alik saban malam demi mendapatkan ilmu al-Quran.

Pada masa itu, tidak ada kebimbangan di kalangan ibu bapa kalau-kalau anak mereka diculik atau diperlakukan dengan perkara tidak elok.

Bagi kanak-kanak pula, mereka lebih takut dimarahi ustaz atau tok guru walaupun kadang-kadang terpaksa lari lintang pukang di kejar anjing atau bulu roma meremang bila teringat kisah-kisah seram ketika pulang dari mengaji pada waktu malam.

Seperkara lagi, mengaji pada ketika itu, soal bayaran atau upah mengajar bukanlah topik utama sangat. Ia terpulang kepada ibu bapa, padahal boleh dikatakan setiap hari mengaji kecuali hari Jumaat.

Bila disingkap pengalaman mengaji bagi generasi yang hidup lingkungan tahun 40-an pula. Lain pula suasana mereka dan paling unik apabila upah yang dibayar ialah bukan dalam bentuk wang ringgit tetapi dengan cara membantu ustaz mengaji melakukan kerja-kerja seperti memenuhkan air di tempayan, mencarikan kayu api atau melipat dan mengangkat kain di jemuran.

Hari ini terdapat pelbagai kemudahan untuk belajar al-Quran. Ada yang boleh diperoleh menerusi kelas-kelas pengajian al-Quran yang ditawarkan pelbagai pusat atau masjid.

Yang paling ketara sudah menjadi trend ketika ini di mana para guru pula datang mencari murid. Ini ekoran trend mengupah ustaz atau ustazah mengajar anak-anak mengaji di rumah semakin popular.

Pelbagai alasan digunakan oleh ibu bapa untuk merasionalkan tindakan itu dan yang paling sering ialah faktor keselamatan.

Sebab itu, sudah menjadi perkara biasa sekarang apabila guru-guru al-Quran bergerak di rumah ke rumah tanpa mengira hujan dan panas dalam memberikan ilmu al-Quran kepada generasi muda Islam.

"Zaman kini sudah berubah. Ini sedikit sebanyak mempengaruhi kehidupan masyarakat terutamanya penghuni kota. Ramai yang sibuk bekerja sehari suntuk dan tiada masa untuk mempelajari al-Quran.

"Lebih menyedihkan jika individu tersebut telah berkeluarga dan mempunyai anak-anak. Anak-anak ini yang mempunyai hak untuk mempelajari al-Quran tetapi terabai kerana kesibukan ibu bapa," kata Presiden Akademi Al-Jazari, Ahmad Arshad Ezhar.

Oleh itu kata Arshad, dengan adanya guru yang sanggup datang mengajar di rumah tiada alasan lagi bagi mereka yang sibuk atau malu untuk pergi belajar al-Quran.

Beliau yang merupakan presiden akademi yang menawarkan perkhidmatan pengajian al-Quran ke rumah menolak persepsi negatif orang ramai terhadap kewujudan sistem baru tersebut malah meyakini ia memberikan hasil yang berkesan dalam masa singkat dan pantas.

"Ada yang menyatakan sistem ini seperti berorientasikan perniagaan dan 'menjual agama' untuk kepentingan diri semata-mata. Ada juga yang mendakwa ia hanya mengambil kesempatan di sebalik kesusahan orang lain.
"Sebenarnya ia hanyalah mentaliti orang yang tersalah tafsiran terhadap institusi agama. Jika kita lihat, dalam institusi negara juga mempunyai seorang menteri penasihat agama. Mengapa ia perlu ada, adakah ia juga dikatakan sebagai menjual agama.

"Ia sebenarnya adalah satu perkhidmatan yang ditawarkan dalam usaha mendidik masyarakat untuk celik al-Quran serta melahirkan pakar-pakar bertaraf dunia Islam.

"Tambahan lagi, sistem ini membolehkan pengajar memberikan tunjuk ajar dan tumpuan secara terus kepada pelajar tersebut.

"Pengajar juga akan mengajar mengikut peringkat atau tahap yang sesuai dengan kebolehan pelajar," jelasnya Arshad.

Tambahnya, setiap kesalahan dapat diperbaiki terus oleh guru kepada pelajar tanpa merasai perasaan malu lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...