بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, April 19, 2012

Islam tegah guna kekerasan, bertindak luar batasan


Oleh Mohd Rizal Azman Rifin

2012/04/18

Ulama sepakat haram cedera tertuduh, pengakuan dibuat secara paksa boleh terbatal

ISLAM memandang berat perkara mungkar dan kesalahan khususnya berbentuk jenayah. Usaha membendungnya dengan langkah pencegahan dan pemulihan dapat dilaksanakan selain penguatkuasaan undang-undang untuk membentuk negara dan masyarakat yang aman tenteram.

Kini, kesedaran masyarakat awam khususnya di kawasan perumahan dan kampung sudah mula menampakkan gaya kesepakatan tinggi dalam membentuk usaha mencegah jenayah di persekitaran mereka. Usaha amat positif ini sewajarnya dipertingkat dari semasa ke semasa.


Pun begitu, kita berasa sedih kerana dalam keghairahan menjaga keselamatan dan ketenteraman awam itu, ada segelintir yang bertindak di luar batas etika dibenarkan Islam terhadap seseorang yang disyaki bersalah.

Ada yang dibelasah terlebih dulu sehingga cedera parah sebelum dihantar ke balai polis untuk tindakan lanjut pihak berkenaan. Malah ada didera dan diikat di khalayak ramai, supaya wajah si pesalah disyaki dapat dipertontonkan. Apakah ini tindakan yang betul dan dibenarkan agama?

Ada juga pihak menggunakan kekerasan ketika soal siasat dijalankan untuk mencetuskan rasa ketakutan supaya tertuduh membuat pengakuan bersalah. Meneliti aspek ini ada baiknya kita tinjau pandangan empat mazhab.

Ulama keempat-empat mazhab bersepakat bahawa pengakuan disebabkan paksaan tidak boleh dijadikan asas dalam menjatuhkan sebarang hukuman.

Ulama Mazhab Syafii, Imam Al-Imrani menyatakan, “Tidak diterima pengakuan orang dipaksa. Ini berdasarkan kepada pernyataan Rasulullah SAW yang maksudnya: “Dingkat (dimaafkan) untuk umatku kesalahan, lupa dan apa yang dipaksakan kepadanya.”

Orang yang dipaksa sebenarnya tidak termasuk dalam golongan mukalaf. Pendapat beliau dapat kita jadikan wakil kepada pandangan mazhab Syafii dalam menegah atau melarang penggunaan cara paksa ke atas yang dituduh.

Sementara itu, ulama Mazhab Hanafi, Imam Al-Kasani memberitahu, kerelaan salah satu aspek yang menentukan sesuatu pengakuan itu dikirakan sah atau tidak. Dengan itu, sebarang pengakuan dikeluarkan secara paksaan kami berpandangan ia tidak sah. Pendapat beliau ini diperincikan secara mendalam dalam kitab Badai’i As Shana’I.

Begitu juga fatwa yang dikeluarkan kalangan ulama Mazhab Maliki yang turut memperakui sebarang tindakan berbentuk paksaan ke atas tertuduh supaya mengaku bersalah adalah haram.

Mengupas isu ini, Qadgi Sahnun berkata, “Masalah hukum pihak yang mengaku selepas diancam, sama ada dengan ikatan, dipenjara, serta dipukul, tidak berlaku hadd.

Malah Imam Malik pernah melafazkan, “Tidak dibolehkan kepada seseorang itu hukuman hadd, kecuali dia mengaku hal itu dengan rasa tenang dan tanpa rasa takut.”

Menurut mazhab Maliki, unsur memaksa berbuat pengakuan bersalah juga dihukumkan tidak sah untuk membolehkan sebarang hukuman dijatuhkan.

Akhir sekali, ulama terkenal Mazhab Hanbali, Ibnu Qadamah berkata, “Kalau seseorang lelaki dipukul supaya dia mengaku berzina, maka tidak wajib atasnya hadd, dan tidak boleh diputuskan yang dia berzina.”

Justeru, dalam aspek melakukan tindakan kekerasan seperti memukul atau mencederakan seseorang tertuduh supaya membuat pengakuan bersalah sudah disepakati ulama sebagai haram dan sebarang pengakuan terbatal.

Begitulah Islam menjaga kepentingan umatnya kerana berkemungkinan besar ada dituduh tidak melakukan apa yang disyaki. Mungkin kita hanya bersangka buruk disebabkan gaya mencurigakan baik dari segi penampilan, tingkah laku atau mungkin secara kebetulan berada di lokasi kejadian.

Malah, apabila sudah disahkan seseorang itu didapati benar-benar berbuat jenayah sekalipun, kita tidak dibenarkan menghukum sendiri secara melulu, mengikut emosi sehinggakan si pesalah itu tercedera.

Serahkan kepada pihak berwajib seperti polis untuk menetapkan tindakan susulan. Orang awam tidak boleh bertindak sebagai hakim dalam menentukan keputusan dan tidak boleh bertindak sebagai tukang hukum terhadap seseorang yang bersalah.

Kisah Hatib bin Abi Balta’ah yang mengutuskan surat kepada kaum keluarganya di Makkah sebelum Perang Hunain seharusnya dijadikan panduan. Beliau dikatakan ada mengutuskan surat pemberitahuan kepada ahli keluarganya di Makkah melalui seorang wanita bahawa Rasulullah SAW akan menyerang kota Makkah.

Kemudian Rasulullah SAW mendapat perkhabaran dari langit mengenai perbuatan Hatib itu lalu Baginda mengutuskan Ali bin Abi Talib dan Zubair bin Awwam mengejar wanita itu dan berjaya memintasnya ketika dia berada lebih kurang 12 kilometer untuk memasuki kota Makkah.

Lantas Ali Abi Talib meminta wanita itu turun dari kenderaannya dan kemudian memeriksa kenderaannya dengan rapi. Kemudian kata Ali kepada wanita itu, “Tunjukkan tulisan itu atau kami akan memeriksamu!” Melihat betapa seriusnya dua orang sahabat Rasulullah SAW itu, wanita itupun menyerahkan surat Hatib itu kepada Ali.

Dalam peristiwa ini pemeriksaan itu dibenarkan dan Ali tidak menggunakan kaedah berbentuk kekerasan terhadap wanita berkenaan. Jadi, dalam usaha membendung jenayah, penggunaan kekerasan sangat ditegah terutama memaksa tertuduh mengaku bersalah.

Memang membanteras maksiat dan jenayah itu wajib kita lakukan, tetapi Islam menetapkan aturan yang kondusif dalam menjayakannya tanpa penggunaan emosi melulu dan sarat dengan unsur prasangka buruk.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...